Annons

Storlek på bilderna??? Svårt tycker jag!!!!!

Produkter
(logga in för att koppla)

themajk

Aktiv medlem
Ditt inlägg bör fullständigt ignoreras av trådskaparen då det förvirrar mer än förklarar. Detta speciellt då ppi skrivs som dpi i alla bildbehandlingsprogram och de flesta tjänster som utför framkallning av papperskopior som jag vet. Ganska onödigt inlägg enligt min mening. Du har rätt men det du säger förvirrar snarare än förklarar.
Kanske det, isf ignorera, tyckte bara som vissa tidigare att den kan vara ÄN mer förvirrande att folk kalla "samma sak" för olika saker utan att reda ut begreppen :)
 

erro.se

Aktiv medlem
Michael har helt rätt i sin förklaring. Att många människor, och stora delar av branschen, blandar ihop PPI och DPI eller t.o.m. använder begreppen felaktigt är ju tyvärr inget som förenklar vardagen för någon. Rätt ska vara rätt, och det kan aldrig vara fel att lära sig vad saker betyder, och varför saker och ting är som de är. Om man förstår det så kan man också förstå de missupfattningar som råder.
 

themajk

Aktiv medlem
Michael har helt rätt i sin förklaring. Att många människor, och stora delar av branschen, blandar ihop PPI och DPI eller t.o.m. använder begreppen felaktigt är ju tyvärr inget som förenklar vardagen för någon. Rätt ska vara rätt, och det kan aldrig vara fel att lära sig vad saker betyder, och varför saker och ting är som de är. Om man förstår det så kan man också förstå de missupfattningar som råder.
Eller hur?!

Vissa säger ungspannkaka - pannkaka - plättar
Andra säger pannkaka - plättar - småplättar

Om någon oinvigd vill göra pannkaka så är det inte helt enkelt att få rätt recept om alla ger olika....
 

alfin

Aktiv medlem
Och bara för att klargöra - igen - så är PPI och DPI två olika saker.
Inte nödvändigtvis. Talar vi om laserbelysta c-printar, vilket verkar vara det som de flesta här beställer från bl a Crimson, så är ppi=dpi, dvs varje pixel i bilden motsvaras av en dot på papperet.
 

stefohl

Aktiv medlem
Inte nödvändigtvis. Talar vi om laserbelysta c-printar, vilket verkar vara det som de flesta här beställer från bl a Crimson, så är ppi=dpi, dvs varje pixel i bilden motsvaras av en dot på papperet.
Bara om du har en bild som är exakt 200 ppi eller 400 ppi, eftersom Crimsons Lambda-printer arbetar med dessa två upplösningar. Annars interpoleras bildens upplösning (=ppi) till skrivarens upplösning (=dpi).
 

erro.se

Aktiv medlem
Inte nödvändigtvis. Talar vi om laserbelysta c-printar, vilket verkar vara det som de flesta här beställer från bl a Crimson, så är ppi=dpi, dvs varje pixel i bilden motsvaras av en dot på papperet.
Men det är ju fortfarande så att PPI och DPI är två olika saker, två olika begrepp. I ditt exempel råkar de bara ha samma värde.
 

Shabbadang

Aktiv medlem

Hunchbackman

Avslutat medlemskap
Jag brukar tänka på pixel-förhållandet.
En bild som t.ex. är 5000x3000 pixlar är optimal att skriva ut i en förstoring på 50x30 cm. Sen är Mb mindre viktigt utan snarare ppi/dpi som det tidigare i tråden förklaras kring också.
 

Snapphane

Aktiv medlem
Från min kurs i digital bildbehandling på högskolan fick vi tumregeln, 75dpi för webb, 150 dpi för tidningstryck och 300 dpi för magasin.

Jag har försökt leva efter det i vart fall när jag jobbat med Photoshop. Men som ni säger spelar det inte någon större roll idag att oroa sig över dpi hit och dit. Finns så gott om pixlar så det räcker och blir över :)
 

stefohl

Aktiv medlem
Från min kurs i digital bildbehandling på högskolan fick vi tumregeln, 75dpi för webb, 150 dpi för tidningstryck och 300 dpi för magasin.

Jag har försökt leva efter det i vart fall när jag jobbat med Photoshop. Men som ni säger spelar det inte någon större roll idag att oroa sig över dpi hit och dit. Finns så gott om pixlar så det räcker och blir över :)
Det var ju synd att så mycket du fick reda på under denna kurs var felaktig. För webb är det ju, som så många kommit fram till, helt oväsentligt hur många ppi bilden har. Där är bara det totala antalet pixlar som påverkar bilden.

När bilden ska skrivas ut eller tryckas spelar däremot ppi roll. Tumregeln är att man bör använda en upplösning som är dubbla den rastertäthet (=lpi) som bilden ska tryckas i. Dagstidningar trycks i en rastertäthet på 85 - 100 lpi, vilket gör att bilder till dagstidningstryck bör ligga på 170-200 ppi. Magasin trycks i en upplösning på 133-175 lpi, vilket ger att bilderna bör ha en upplösning på 266-350 ppi.

Nu är detta värde något som man inte behöver hålla till 100%. En upplösning på 300 ppi till magasin fungerar bra, vare sig tidningen trycks vid 133 eller 175 linjers raster. En upplösning på 200 ppi fungerar bra för dagstidningstryck.

Stefan Ohlsson
www.profiler.nu
 

alfin

Aktiv medlem
Men det är ju fortfarande så att PPI och DPI är två olika saker, två olika begrepp. I ditt exempel råkar de bara ha samma värde.
Nej, de råkar inte bara ha samma värde, utan laserutskriftstekniken fungerar så att varje punkt på papperet motsvaras av en pixel i den digitala bilden, dvs dpi=ppi.

Ska man nu ägna sig åt semantiska övningar och ingående beskrivningar om skillnaden mellan dpi och ppi så bör man ju åtminstone ha fullständiga förklaringar och inte bara upprepa samma felaktigheter om att det är två helt olika saker.

Den distinktion som numera görs mellan bildens pixlar och papperets punkter fungerar väl för bläckstråleteknik, men alla bilder på papper skapas inte så. Det blir nog minst sagt förvirrande för de flesta som läser utsvävningarna här och sedan beställer bilder hos Crimson som genomgående talar om dpi.
 

erro.se

Aktiv medlem
Och jag hävdar fortfarande att det är två olika saker som i detta fall råkar sammanfalla. Det är skillnad på pixlar och dots, men ibland kan de sammanfalla. Att de sammanfaller är undantaget som bekräftar regeln. Därför är det dumt att använda undantaget som "rätt" uttryck.
 

alfin

Aktiv medlem
Det är skillnad på pixlar och dots, men ibland kan de sammanfalla. Att de sammanfaller är undantaget som bekräftar regeln.
Jag ska strax sluta tjafsa med dig, men du har nog fått detta om bakfoten!

Du kan vara helt säker på att av alla världens fotografier som framkallas och kopieras, så görs majoriteten på ett fotolabb med laserutskriftsteknik och inte med bläckstråleteknik, dvs den skillnad mellan ppi och dpi som du beskriver handlar om undantagen och inte tvärt om!

Jag har läst ditt alster http://erro.se/artiklar/Bildstorlek/ och jag tycker du ska uppdatera stycket under utskrifter, så att det beskriver olika metoder att få ut bilder på papper och inte bara undantagen. Ta gärna med ett avsnitt om olika tryck också som Stefan beskriver ovan, så får du dessutom ytterligare ett begrepp - lpi - att tala om! :)
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Om du öppnar en raw-fil i photoshop så antar att jag att den öppnas i ACR- Adobe Camera Raw. Där väljer man själv storlek längst ner under bilden. Om kameran har tex 12mp, så väljer du 12 mp. Svårare än så är det inte. Sen väljer du på samma ställe om du vill ha 8 eller 16 bitar och vilken färgrymd.
 

iBoat

Aktiv medlem
Det var ju synd att så mycket du fick reda på under denna kurs var felaktig. För webb är det ju, som så många kommit fram till, helt oväsentligt hur många ppi bilden har. Där är bara det totala antalet pixlar som påverkar bilden.

När bilden ska skrivas ut eller tryckas spelar däremot ppi roll. Tumregeln är att man bör använda en upplösning som är dubbla den rastertäthet (=lpi) som bilden ska tryckas i. Dagstidningar trycks i en rastertäthet på 85 - 100 lpi, vilket gör att bilder till dagstidningstryck bör ligga på 170-200 ppi. Magasin trycks i en upplösning på 133-175 lpi, vilket ger att bilderna bör ha en upplösning på 266-350 ppi.

Nu är detta värde något som man inte behöver hålla till 100%. En upplösning på 300 ppi till magasin fungerar bra, vare sig tidningen trycks vid 133 eller 175 linjers raster. En upplösning på 200 ppi fungerar bra för dagstidningstryck.

Stefan Ohlsson
www.profiler.nu
Nu blir detta off topic men ligger ändå liiite inom ramen. Förr (på den analoga tiden) scannades bilderna in i exakt rätt storlek, med önskad mängd oskarp mask och annat. Nu har man som grafisk formgivare helt fria händer att vrida, förstora och förminska vilket gör att många bilder tappar kvalitet när de gått genom rippen. Man missar ju så att säga slutskärpningen när bilden är i rätt storlek.

Jag har länge efterlyst en funktion i form av script el dyligt till Indesign, där när man är klar med layouten och ska skicka till tryck kunde samla ihop bilderna i sin NYA rätta storlek och därefter ta upp dem i PS och lägga sista touchen på dem. Efter det tar man upp sin layout igen och autouppdaterar de fixade bilderna. Har du hört talas om något sådant script eller liknande? Man kan såklart göra det manuellt, men det tar sin tid om många bilder ingår i layouten.
 

Weronica Lindholm

Aktiv medlem
Hej
När jag har tagit en bild i RAW med min kamera blir bilden 23,26 MB.
När jag sen öppnar den i Photoshop & sparar den blir den 8,23 MB i jpeg.

Ska jag sen framkalla denna hos Crimsom i 70x100 står det att kvaliten inte räcker till...
Det borde den väl göra om den var 23,26 MB?? Det gåt ju inte ladda upp RAW filer hos Crimson & dem tar emot högst 17 MB.

Kan man förstora en bild i Photoshop utan att den egentliga kvaliten försämras när den ska tryckas på papper?

Säg att jag tar en jpeg bild i min kamera som blir 7 MB, kan jag förstora den så att jag kan framkalla 70x100 & kvaliten är fortfarande på topp??

Någon som kan rekommendera någon sida där man kan läsa mer om liknande?
Men svara MER än gärna på min fråga här.
Mvh
Spara i Tiff och beställ från det, bättre bevarande i kvalite.
Mvh
Weronica Lindholm
 

stefohl

Aktiv medlem
Jag har länge efterlyst en funktion i form av script el dyligt till Indesign, där när man är klar med layouten och ska skicka till tryck kunde samla ihop bilderna i sin NYA rätta storlek och därefter ta upp dem i PS och lägga sista touchen på dem. Efter det tar man upp sin layout igen och autouppdaterar de fixade bilderna. Har du hört talas om något sådant script eller liknande? Man kan såklart göra det manuellt, men det tar sin tid om många bilder ingår i layouten.
Visst finns det ett sådant skript. Finns till och med flera olika. Jag använder ett från http://www.colorconsult.se som skalar bilderna till rätt storlek och upplösning, därefter skärper dem, sedan gör en kopia på bilden och lägger den i en ny mapp, återvänder till InDesign och länkar om bilden till den nya bilden med rätt storlek.
 
ANNONS