Annons

Vill få justeringslager med svart lagermask?

Produkter
(logga in för att koppla)

mrpimmy

Aktiv medlem
Jag trycker på justeringslagret och så kommer det med vit mask. Så kan jag trycka ctrl-i så får jag den svart. Men jag vill att den ska vara svart från början, går det?

Det här är sjukt irriterande. Andra kanske har större problem, men detta...
 

BeriJan

Aktiv medlem
På PC, har för mig att om du håller ner ALT när du klickar på knappen för lagermask så får du svart mask. Tror inte du kan ändra till svart mask som default .
 

Billingen

Aktiv medlem
På PC, har för mig att om du håller ner ALT när du klickar på knappen för lagermask så får du svart mask.
Alt + klick på lagermasken gör bara så att du endast ser masken och inte det underliggande lagret med pixlar, det fyller inte själva masken med svart eller någon annan färg.
 

BeriJan

Aktiv medlem
Alt + klick på lagermasken gör bara så att du endast ser masken och inte det underliggande lagret med pixlar, det fyller inte själva masken med svart eller någon annan färg.
Jag menar inte ALT + klick på själva lagermasken utan ALT+klick på knappen som skapar en lagermask
 

mrpimmy

Aktiv medlem
Jag tackar för svaren men jag vill ju göra ett justeringslager med svart mask?

Alt+ trycka på justeringslagret går ej.
 

andreassofus

Aktiv medlem
gör du ett justeringslager och sen trycker på lagermaskknappen samtidigt som du håller inne ALT knappen så blir den svart.. sen är det bara att måla fram det du vill med en vit pensel.
 

mrpimmy

Aktiv medlem
Varför vill du ha justeringslager med svart mask?
När jag retuscherar så använder jag ofta ett blandningsläge plus ett justeringslager. Justeringslagret följer ofta bara med för att jag ska kunna använda ett blandningsläge. Detta istället för att behöva kopiera bilden och göra ett blandningsläge på den nya bilden.

Så när jag till exempel bara vill ljusa upp ögonvitorna så tar jag ett justeringslager, vilket som helst (men ofta ett som kan ändra ljuset på för att få större rörelsefrihet).

ändrar blandningsläget till screen

trycker ctrl+i för svart lagermask

"Målar" på ögonvitorna

Ändrar opaciteten för vilket ljus jag vill ha.

Eftersom jag gör detta ganska ofta så har jag tänkt att jag borde fixa så att jag kan få lagermasken för justeringslagret svart från början.
 

mrpimmy

Aktiv medlem
gör du ett justeringslager och sen trycker på lagermaskknappen samtidigt som du håller inne ALT knappen så blir den svart.. sen är det bara att måla fram det du vill med en vit pensel.
Har du provat detta själv? Om jag trycker på lagermask på ett lager som redan har en lagermask så får jag en vector mask...
 

Daniel Cederberg

Aktiv medlem
ja om du trycker lagermask samtidigt som du håller in ALT så får du en inverterad mask, dvs, svart :) det ska funka fint och du behöver då inte trycka CTRL+I
 

mrpimmy

Aktiv medlem
Förlåt, men folk säger ju samma sak i massa inlägg.

Jag vill göra ett justeringslager med svart mask.
 

J_nne

Aktiv medlem
Bara en tanke...
Om du gör samma sak många gånger, då vore det väl smidigt att göra en Action för detta så blir det bara ett klick ändå?
 

themajk

Aktiv medlem
Hittar ingen lösning förutom det förslagna att göra en Action av det, och koppla en F-tangent kanske så kan du med F9:
- skapa ett ljusteringslager med brightness/contrast
- döpa det
- invertera masken

Actions är det bästa som finns :)
 
ANNONS