Annons

Efterträdare till min gamla Nikon D90 - vad ska man kika på?

Produkter
(logga in för att koppla)

NiKeMaN

Aktiv medlem
Hej!
Jag är en glad amatör inom fotografering men som gärna gör mitt bästa. Ibland kan kameran ligga några månader innan den plockas fram och får jobba lite.

Fick i uppdrag genom jobbet att göra en liten amatör-reklamfilm för jobbet och tänkte då att min gamla D90 skulle räcka... Dock så fel jag hade när jag insåg att kameran bara klarar av 720 upplösning...

Så frågan är: Vad blir det "naturliga" steget efter D90 att gå till? Om jag vill gå till dels ett steg "högre" upp på modellskalan - och dels nyaste varianten. Var hamnar man då? D7100? D610? D810?

Tacksam för lite hjälp :)
 

HenryB

Aktiv medlem
Om du skall stanna kvar i samma segment (DX) så är D7100 nästa logiska steg. Skall du gå upp till fullformat (FX) så har du D610, D750 och D8x0 att välja emellan. Hoppar du upp till FX så får du se över din optik så den är kompatibel.
 

NiKeMaN

Aktiv medlem
Märker jag ens om jag byter kamera från D90 till D7100? Är prestandan påtagligt bättre?

Om man vill upp ett "steg" då. Var hamnar man då? Nikon D750?
 

HenryB

Aktiv medlem
Du lär absolut märka skillnad mellan D90 och D7100. D7100 har en två generationer nyare sensor och är bättre på allt. Du får bättre ISO-egenskaper, dynamiskt omfång fler MP m.m. Instegsmodellen i FX-segmentet hos Nikon börjar med D610.
 

jonaspeter

Medlem
Hade själv D90 innan men gick till FX och tog en D600. Är galet nöjd!
Att tänka på dock som tidigare skriver är att du får se över objektivparken en aning.
Har märkt att det helt plötsligt blir väldigt dyrt med objektiv till FX.. =(

Kompisen köpte en D7100 istället för D600, Det är en grymt trevlig kamera och den brukar få hänga med mig på fotouppdrag. Tillsammans med D600:an givetvis.

Lycka till!

/ Jonas
 

ixxy

Aktiv medlem
jag har två stycken d7100 och är riktigt nöjd men jag har å andra sidan aldrig brytt mig om att köpa D optik utan köper optik fö FX men den sitter lika fint på mina DX kameror. (även om förlängnings faktorn ibland kan spöka till lite men det går att lösa man får tänka lite bara)
 

KarlE

Aktiv medlem
Jag har ett liknande "i-landsproblem", jag har en D80 som är av samma generation som din D90. Som de tidigare skribenterna skriver så är D7100 nutidens D90. Men som du skriver tar fram kameran ibland men emellanåt låter den vila i ett par månader så tycker jag kanske att en D7100 där bara huset kostar 8.500 kanske är att skjuta över målet, en D3300 kostar ca 4000 och en D5300 kostar ca 6000 och dessa två har samma sensor som storebror 7100.

Det som skiljer är att 7100 bla har bättre autofokus, fler bilder per sek, samt har en flera rattar för inställningar, man behöver inte grotta in sig i menyer på samma sätt. 5300 har dessutom vinklingsbar skärm vilket inte 7100 har, men bildkvalitén är likvärdig, kolla in mer vad du tycker är viktigt, åk o kläm o känn på kamerorna.

Nu vet jag ju inte hur mycket optik du har till din D90a, men om du bara har en kitzoom så kanske byte av system vore något, en micro 4/3 är ju påtagligt mycket mindre och lättare och då kanske kameran får följa med oftare, och även på de enklaste o billigaste micro 4/3 så kommer du inte att få sämre skärpa än med din D90, det har hänt väldigt mycket de senaste 5-7 åren. Dessutom så är de tinga problem att filma med dessa.

Men tänk nog igenom vad du vill ha innan köp, att gå till fullformat som en D600 eller D750 kommer att gräva ett djupt hål o "plånkan" 15-20 000 för ett hus, men dessa kameror är grymt bra men rätt tunga, i synnerhet om du jmf med micro 4/3
 

NiKeMaN

Aktiv medlem
Idag använder jag min D90 med batterigrepp, min SB600 blixt vid behov, och kitobjektivet 18-105 och ett fast 1.8g som sagt. Det är min uppsättning idag.

En ny kamera kommer jag troligtvis ge ett nytt "kitobjektiv" och behålla mitt fasta 1.8g.

Jag kommer absolut inte kliva ner under D7100 i modell då jag vill ha bra prylar. D90n var en riktigt bra konsumentkamera på den tiden, och det jag söker idag ska ju hålla minst liknande "status" på marknaden. Således är det väl D7100 eller faktiskt D750 som jag kikar på. D750 känns overkill - men titlar skärm, inbyggt WiFi m.m. tilltalar mig.
 

Peterus

Aktiv medlem
Jag skulle börja med att byta ut kitobjektivet.
Då får du en prestandahöjning som gör att kameran håller i ett par år till.
Ett nytt hus vore ju trevligt OCKSÅ eftersom D0+ har några år på nacken.
 

PetterElnerud

Aktiv medlem
Det som är bra med D750 och D810 är att man kan filma med 60fps i full HD (1080p), men jag känner folk som har gjort fantastiska filmer med D7000 också, man får bara hoppa slowmotion-delen. Vinklingsbar skärm är nog ett plus också om du tänkt filma mycket
 

HenryB

Aktiv medlem
Jag skulle börja med att byta ut kitobjektivet.
Då får du en prestandahöjning som gör att kameran håller i ett par år till.
Ett nytt hus vore ju trevligt OCKSÅ eftersom D0+ har några år på nacken.
Nu var ju problemet kamerans filmegenskaper. Ett nytt objektiv löser inte det.
 
ANNONS