Annons

Telezoom Nikon - hur skulle du göra?

Produkter
(logga in för att koppla)

LGNLGN

Aktiv medlem
Saknar ett tele till min Nikon FF på minst 400 mm.

Har kollat på de fasta som jag helst skulle vilja ha men de är för dyra.
Telezoomarna från Tamron och kanske främst nya Sigman 150-600 verkar också intressanta och bägge är prismässigt vad jag tycker är rimligt att betala

Blir lite brydd då Nikon har en "AF 80-400/4,5-5,6D VR". Den kostade 2013 över 21000 kr och nu verkar priset ligga runt 11-12000 om det inte finns en snarlik modell. Har kollat på Fotosidan hur användare upplever skärpan och de 3 som finns där verkar nöjda

Skillnaden mellan 400-600 är inte viktig förutom vid just fågelfotografering.

Kanske ska man vänta tills det kommer tester på Sigma 150-600 och hur den presterar mellan 400-600 innan jag slutgiltigt bestämmer mig.

Hur skulle du resonera?
 

Peterus

Aktiv medlem
Mitt förslag är att helt enkelt testa.

Jag har själv ett Nikon 70-200mm samt en 2x-konverter
Den kombon är skarpare än det Sigma 120-400 kompisen hade.
Prismässigt blir det lite mindre pengar än ett långt telezoom.
Troligen gäller detsamma med större brännvidder också.
 

frwe

Aktiv medlem
Nikons 80-400 kom i ny version för något år sedan. Om det finns kvar av den gamla är den betydligt billigare än den nya. Den nya är tydligen väldigt mycket bättre än den gamla. båda verkar säljas fortfarande
Den nya 22000
Den gamla 12000

/Frode
 

eskil23

Aktiv medlem
När nya objektiv kommer så brukar dess föregångare rasa i pris.

Nikon AF 80-400 mm f/4.5-5.6D VR ersattes av Nikon AF-S 80-400 mm f/4.5-5.6 G VR i fjol och sjönk då i pris.

Sigma 150-500 mm f/5-6.3 APO DG OS HSM har i år ersatts av Sigma 150-600mm f/5-6.3 Contemporary och dessutom utmanats av Tamron AF 150-600/5,0-6,3 SP Di VC USD, så också den har rasat i pris.

Nikons gamla 80-400 tror jag inte är så rolig. Den har långsam, mekanisk autofokus och ska vara ganska mjuk på 400 mm. Sigma 150-500 har jag och den tycker jag är bra. Även om den är ungefär lika mjuk på 500 mm som 80-400 är på 400 mm så är det betydligt bättre på 400 mm. Nackdelen är storleken, vikten och att den är ett halvt steg ljussvagare.
 

LGNLGN

Aktiv medlem
Intressant

Mitt förslag är att helt enkelt testa.

Jag har själv ett Nikon 70-200mm samt en 2x-konverter
Den kombon är skarpare än det Sigma 120-400 kompisen hade.
Prismässigt blir det lite mindre pengar än ett långt telezoom.
Troligen gäller detsamma med större brännvidder också.
 

LGNLGN

Aktiv medlem
Ante mig att det var något liknande

Nikons 80-400 kom i ny version för något år sedan. Om det finns kvar av den gamla är den betydligt billigare än den nya. Den nya är tydligen väldigt mycket bättre än den gamla. båda verkar säljas fortfarande
Den nya 22000
Den gamla 12000

/Frode
 

LGNLGN

Aktiv medlem
Bra input

Det blir helt enkelt till att fundera på om 22000 för ersättaren är värt 6-7000 kr mer än ex Sigma 150-600.

Nikons gamla 80-400 tror jag inte är så rolig. Den har långsam, mekanisk autofokus och ska vara ganska mjuk på 400 mm. Sigma 150-500 har jag och den tycker jag är bra. Även om den är ungefär lika mjuk på 500 mm som 80-400 är på 400 mm så är det betydligt bättre på 400 mm. Nackdelen är storleken, vikten och att den är ett halvt steg ljussvagare.
 

LGNLGN

Aktiv medlem
Tack för länken. Har kollat flera gånger men har inte observerat denna artikel

- "excellent image quality in the frame centre for the whole range of apertures and focal lengths"
.- "good performance on the edge of the APS-C/DX"

Intressant test och summering. Jämförelserna med anda objektiv för Canon kameran visar att det verkar vara bra, tom mycket bra.

Har Nikon själv men testresultatet ska nog vara direkt översättningsbart.

Kan lägga till att jag är nog inte det minsta förvånad om objektivet i praktiken visar sig vara så bra som det påstås. Har redan 2 Sigma objektiv som jag har bra erfarenheter från. En 180 mm Makro som är mycket bra samt en 35mm Art som får mig att tappa hakan ibland när jag ser hur skarpa bilderna blir.

Just nu lutar det åt ett speciellt håll


Test på nya Sigma 150-600:
http://www.lenstip.com/index.php?test=obiektywu&test_ob=417
Obs att detta är den dyrare S-varianten, inte C-varianten.
 

LGNLGN

Aktiv medlem
Tack alla....

Bra "diskussion"
Tror den hjälpte mig bestämma mig men kommer att vänta tills Sigma objektivet kommer ut till slutanvändarna och hör vad deras omdöme blir. Ligger inte så långt bort

På julpaketet kommer det nog att stå
"God Jul Lars-Gunnar
önskar Lars-Gunnar"
 
ANNONS