Annons

Extern blixt "kommer ej med" på fotot...

Produkter
(logga in för att koppla)

avslutatmedlemskap180108

Avslutat medlemskap
Har ett tag försökt fotta med en extern blixt... Den kör "trådlöst" genom att kamerans inbyggda blixt tänder den...

Men problemet är att den externa blixen ej blir med på kortet... verkar som om den fyrar av innan exponeringen börjar.. Alltså blixten tänder det ser jag... spelar ingen roll om jag har flera sekunders lutartid...

HAr ställt blixten på S och testat alla möjliga inställningar på kameran...

Jag har en canon 70d och kör manuellt..
Blixt : Dörr DAF 42P

Gör jag något fel?
 

l1nd3c0n

Aktiv medlem
Kör du manuellt även på den interna blixten?

Troligen kör du TTL på den interna blixten och då kommer den att skicka ut en förblixt för att mäta vilken blixtstyrka den ska avge. En del externa blixtar reagerar på denna förblixt och brinner av direkt. Det leder till att när sedan kamerans interna blixt genomfört sin mätning och brinner av själva huvudblixten, då har den externa precis avfyrat och hinner inte ladda om för att avge en blixt till direkt.

Resultatet blir precis som du skriver, vi ser att den externa blixten blixtrar, men den ger inget bidrag i bilden :(

Lösning: Prova att sätta den interna blixten i manuellt läge och ange blixtstyrka själv.
 

apersson850

Aktiv medlem
Inte ens det går på de enklaste kamerorna, men kanske på den här modellen.
Fast nu var det inte det som det gällde, utan att ställa in blixtens styrka när man kör med manuell styrkeinställning. Då fungerar det inte med någon kompensation, utan man måste ställa in styrkan i blixtens inställningsmeny.
Du kan lägga den funktionen i "Min meny", men det är det närmaste du kan komma, skulle jag tro. Jag har inte använt just den modellen, men det brukar vara så.
 

Sauron

Aktiv medlem
Samma problem med 650D

Hej
Jag försöker få till motsvarande lösning med ett blixtpaket inköpt från Cyberphoto (Dörr Studioblixt DSU 150 - blixtkit) med en Canon 650D som tillhör min arbetsgivare. Jag har ställt in den interna blixten på "Manuell" och ställt ner blixtstyrkan till 1/32. Båda Dörr-blixtarna brinner av, men de bidrar inte till belysningen i bilden. Jag kan bara dra slutsatsen att de triggas innan bilden tas trots att den interna blixten är satt i manuella läget. Är det någon som har erfarenhet av motsvarande problem och kan hjälpa mig?`(Själv är jag nikonist och är lite valhänt med canonkameror).

Tack på förhand.

/Roger
 

Peterus

Aktiv medlem
Tycker själv att det blir mycket enklare med ett sändar/mottagarpaket.
Då slipper man även ljuset från den interna blixten vilken jag sällan vill ha med.

De enkla kostar inte många hundralappar
 

Sauron

Aktiv medlem
Tycker själv att det blir mycket enklare med ett sändar/mottagarpaket.
Då slipper man även ljuset från den interna blixten vilken jag sällan vill ha med.

De enkla kostar inte många hundralappar
Hej - tack för ditt svar. Tyvärr har Canon blockerat möjligheten att köra live view samtidigt som man använder en triggersändare från en tredjepartsleverantör. Live view ingår tyvärr i kravbilden för systemet. Alternativet här är att gå på original.

/Roger
 

jaanK

Aktiv medlem
Kolla att det inte finns någon "röda ögon" eller focus assist funktion påslagen.


För att kolla så ställer du in en slutartid på
typ 1/2 sec
ställer in blixtsynk på bakre/andra/slow (vad det nu heter på just den kameran)

när du nu exponerar ska du höra slutaren öppna, vara öppen en halv sekund
sedan ska blixten slå och slutaren stängas.
Ser du någonsomhelst aktivitet i blixten innan precis när slutaren stänger så kan detta
utlösa de externa.
 

Sauron

Aktiv medlem
Kolla att det inte finns någon "röda ögon" eller focus assist funktion påslagen.


För att kolla så ställer du in en slutartid på
typ 1/2 sec
ställer in blixtsynk på bakre/andra/slow (vad det nu heter på just den kameran)

när du nu exponerar ska du höra slutaren öppna, vara öppen en halv sekund
sedan ska blixten slå och slutaren stängas.
Ser du någonsomhelst aktivitet i blixten innan precis när slutaren stänger så kan detta
utlösa de externa.
Tyvärr går det inte att ställa in bakre ridå när man kör manuell blixt-kontroll med 650D. Både röda ögon och AF-assist var, såvitt jag kunde bedöma, avslagen i menyn.

Tack för hjälpen i a f.

/Roger
 
ANNONS