Annons

Objektiv till Nikon D40?

Produkter
(logga in för att koppla)

swagnah

Ny medlem
Hej!

Jag har en Nikon D40 med det objektivet som ingår samt Sigma 70-300/4-5,6 DG.

Jag ska ut och resa under en längre period och funderar därför på att sälja Sigma 70-300/4-5,6 DG då det är så stort och bökigt, och köpa ett mindre objektiv som passar bättre för resan!

Är inte jätteinsatt i vad som är bra och dåliga objektiv för detta ändamål, så frågan är, vilket objektiv borde jag satsa på?
Vill ha ett prisvärt, smidigt och bra objektiv som passar för en resa (porträtt, landskap osv)
 

Peterus

Aktiv medlem
Hej!

Jag har en Nikon D40 med det objektivet som ingår samt Sigma 70-300/4-5,6 DG.

Jag ska ut och resa under en längre period och funderar därför på att sälja Sigma 70-300/4-5,6 DG då det är så stort och bökigt, och köpa ett mindre objektiv som passar bättre för resan!

Är inte jätteinsatt i vad som är bra och dåliga objektiv för detta ändamål, så frågan är, vilket objektiv borde jag satsa på?
Vill ha ett prisvärt, smidigt och bra objektiv som passar för en resa (porträtt, landskap osv)
Skulle rekommendera ett 16-85 som allroundobjektiv.
Har faktiskt ett över om du vill köpa ;)
(rekommenderar ändå detta som allroundglugg)
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Hej!

Jag har en Nikon D40 med det objektivet som ingår samt Sigma 70-300/4-5,6 DG.

Jag ska ut och resa under en längre period och funderar därför på att sälja Sigma 70-300/4-5,6 DG då det är så stort och bökigt, och köpa ett mindre objektiv som passar bättre för resan!

Är inte jätteinsatt i vad som är bra och dåliga objektiv för detta ändamål, så frågan är, vilket objektiv borde jag satsa på?
Vill ha ett prisvärt, smidigt och bra objektiv som passar för en resa (porträtt, landskap osv)
Jag minns inte riktigt om det var 18-70/3,5-5,6 eller 18-55/3,5-5,6 som medföljde D40, men oavsett så har du redan en normalzoom (normalzoom=zoom som täcker området från vidvinkel, 18 mm, till kort tele, 55 mm).

Det finns många objektiv som är kul att ha med på en resa, men dels vill man ju inte bära runt på för mycket, och dels antar jag att det finns en budgetbegränsning.

Mitt första tips är en DX 35/1,8. Sådana går att hitta begagnade för 1000-1200 kronor. På en D40 blir det här ett normalobjektiv, dvs varken vidvinkel eller tele, men har fördelen att det är ljusstarkt. Tack vare att maxbländaren är f/1,8 mot f/3,5-5,6 i din normalzoom kan du ta bilder i mycket svagare ljus.

Ett alternativ är AF-S 50/1,8, det ligger på ungefär samma prisnivå som 35:an ovan, men är ju lite mer av ett kort porträttele. Och det är lika ljusstarkt och lika litet och lätt.

Ett annat tips på lättviktsutrustning är en mellanring. För runt 1000 kronor får man en sats med tre olika tjocka ringar, på resan räcker det att ta med en av dem. Med en sådan ring blir vilket objektiv som helst ett närbildsobjektiv, det här är budgetversionen av att skaffa ett separat makroobjektiv för närbilder.

Mitt sista tips är att ha med en reservkamera, är man ute och reser kan ju kameran gå sönder, bli stulen osv. Då är det skönt att ha en i reserv. Här funkar ju vilken någorlunda bra kompaktkamera som helst, men beroende på vart du skall åka och vad du brukar hitta på under resor kan det ju vara värt att kika på en vattentät kompakt som man kan ha med sig på stranden, på paddelturer, ute i regnväder osv.
 

sumpan

Aktiv medlem
Mitt första tips är en DX 35/1,8. Sådana går att hitta begagnade för 1000-1200 kronor. På en D40 blir det här ett normalobjektiv, dvs varken vidvinkel eller tele, men har fördelen att det är ljusstarkt. Tack vare att maxbländaren är f/1,8 mot f/3,5-5,6 i din normalzoom kan du ta bilder i mycket svagare ljus.
DX 35/1.8 är ett jättetrevligt objektiv som är mitt förstahandsval och nästan alltid sitter på kameran. Men om man förväntar sig att kunna ta bilder i "mycket" svagare ljus så tror jag man blir besviken. Kit-zoomen inställd på 18 mm fungerar för mig ungefär lika bra i svagt ljus. 35 mm på DX är också lite snäv inomhus.
 

mimasan

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag har en Nikon D40 med det objektivet som ingår samt Sigma 70-300/4-5,6 DG.

Jag ska ut och resa under en längre period och funderar därför på att sälja Sigma 70-300/4-5,6 DG då det är så stort och bökigt, och köpa ett mindre objektiv som passar bättre för resan!

Är inte jätteinsatt i vad som är bra och dåliga objektiv för detta ändamål, så frågan är, vilket objektiv borde jag satsa på?
Vill ha ett prisvärt, smidigt och bra objektiv som passar för en resa (porträtt, landskap osv)
Hej, vet du vilken brännvid du oftast använder? Jag gissar du har ett 18-55 mm så använder du oftast alla brännvidder mellan 18-55 eller kanske oftare ca 18 eller ca 35 eller ca 50?

Jag skulle först göra den analysen för att kunna veta om det ska vara ett nytt zoom eller ett fast objektiv som är bäst för dig. :)

Henrik
 
ANNONS