Annons

Debitering vid foto av målningar

Produkter
(logga in för att koppla)

Malmöpågen

Aktiv medlem
En bekant till mig har bett mig fotografera ett antal egna oljemålningar som därefter ska ställas ut med förhoppningen att sälja dem. De fotografier jag tar är tänkta att tryckas som affischer för att säljas i efterhand i så stor utsträckning som möjligt.

Jag är lite osäker kring hur jag egentligen ska tänka vad det gäller debitering samt rättigheter till bilderna för köparen. Kan man tänka sig att i vilken utsträckning dessa säljs kan påverka det pris som bör sättas på bilderna av mig? Jag har studerat en del dokumentation och avtalsmallar hos SFF men blir inte tyvärr inte mycket klokare av det.

Hur bör man prissätta och resonera kring detta?
 
En bekant till mig har bett mig fotografera ett antal egna oljemålningar som därefter ska ställas ut med förhoppningen att sälja dem. De fotografier jag tar är tänkta att tryckas som affischer för att säljas i efterhand i så stor utsträckning som möjligt.

Jag är lite osäker kring hur jag egentligen ska tänka vad det gäller debitering samt rättigheter till bilderna för köparen. Kan man tänka sig att i vilken utsträckning dessa säljs kan påverka det pris som bör sättas på bilderna av mig? Jag har studerat en del dokumentation och avtalsmallar hos SFF men blir inte tyvärr inte mycket klokare av det.

Hur bör man prissätta och resonera kring detta?
Jag skulle ta betalt för fotograferingen. Det brukar jag göra. Jag tar helt enkelt betalt för den kompetens som krävs för att fotografera en målning.

I min värld finns det inte att jag skulle hävda några rättigheter på en bild som föreställer ett konstverk där konstnären anlitat mig för att fotografera det.
 

Malmöpågen

Aktiv medlem
Jag skulle ta betalt för fotograferingen. Det brukar jag göra. Jag tar helt enkelt betalt för den kompetens som krävs för att fotografera en målning.

I min värld finns det inte att jag skulle hävda några rättigheter på en bild som föreställer ett konstverk där konstnären anlitat mig för att fotografera det.
Så alltså endast debitering per timme för den tid som läggs ner från start till redigerade bilder? Inte debitering för tid samt per färdig bild, likt porträtt?
 

ErlandH

Aktiv medlem
Så alltså endast debitering per timme för den tid som läggs ner från start till redigerade bilder? Inte debitering för tid samt per färdig bild, likt porträtt?
Man kan förstås ta betalt enligt vilka principer man vill, om kunden tycker att det är okej. Men det enklaste (och enligt min erfarenhet mest accepterat av kunden) är att säga: "Okej, det tar uppskattningsvis XX timmar. Jag tar YYY kronor i timmen, så om jag får ZZZZ kr är vi överens." (I mitt fall är ZZZZ oftast lite mindre än XX gånger YYY, vilket brukar uppskattas av kunden.)
 

Frolicc

Aktiv medlem
Det låter ju bara som en förhandlingfrågan hur ni vill göra affärer med varandra. Konstnären kanske inte vill ta den ekonomiska risken utan hellre delar intäkterna från försäljningen och det är ok för fotoggrafen, eller så tar man betalt per timme. Jag har diskuterat det förstnämnda upplägget med en konstnär även om just det samarbetet rann ut i sanden.
 

Urban Domeij

Avslutat medlemskap
Bildrättigheten är den enklare frågan. Det är konstnären som har upphovsrätten. Reproduktion medför inte upphovsrätt för den som fotograferar, utan man får komma överens om hur mycket man vill ha för jobbet.

Du har alltså inte någon bildrättighet när du fotograferar en annans verk.
 

Malmöpågen

Aktiv medlem
Bra input från många, jag tackar.

Det lär bli i stil med det som Magnus och Erland beskriver. Antingen ett paketpris baserat på uppskattat antal timmar eller en löpande taxa utifrån timpris. Jag skulle själv föredra det förstnämnda men då jag inte tidigare har haft just ett uppdrag som detta gör det svårare att uppskatta tiden det kommer ta.

Gällande timpris, är det en bra rekommendation följa SFF:s prisguide för uppdraget på 1500 kr/tim?
 
Bra input från många, jag tackar.

Det lär bli i stil med det som Magnus och Erland beskriver. Antingen ett paketpris baserat på uppskattat antal timmar eller en löpande taxa utifrån timpris. Jag skulle själv föredra det förstnämnda men då jag inte tidigare har haft just ett uppdrag som detta gör det svårare att uppskatta tiden det kommer ta.

Gällande timpris, är det en bra rekommendation följa SFF:s prisguide för uppdraget på 1500 kr/tim?
Jag kan säga att den rekommendationen är dubbelt så hög som det timpris jag debiterar.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Jag tycker det är absurt högt och gratulerar alla som kan debitera det. (Har man stor studio med ljus o annan utrustning o assistent kanske det kan vara en rimlig summa, men knappast för normalfotografen som i princip bär hela utrustningen i en ryggsäck.)
 
ANNONS