Annons

Pajat kameran - kostnad för att laga?

Produkter
(logga in för att koppla)

Martin F

Aktiv medlem
Jaha, det var ju snyggt. Råkade lägga kameran (1100D) så dumt att USB-kontakten trycktes in lite. Funkar inte att koppla in den längre, ingen av mina datorer hittar den. Kabeln är OK, har provat med annan kamera.

Nån som vet vad det kan kosta att laga den hos Canon?

Kameran i sig är ju inte så dyr men jag har låtit astromodda den för 3000 kr så jag vill inte gärna byta kamera.
 

afe

Aktiv medlem
Behöver du USB-kontakten? Annars är det förmodligen billigast att köpa en kortläsare för bildöverföringen till dator (om allt annat i kameran fungerar).
 

Peterus

Aktiv medlem
Rekommenderar också en kortläsare framför att laga kameran.
Tror inte du får ett kostnadsförslag under tusenlappen
 

Martin F

Aktiv medlem
USB-porten är nödvändig eftersom jag styr kameran via datorn på det viset (astrofoto). Använder inte ens minneskort. Utan USB är kameran mer eller mindre oanvändbar för mig. Kommer jag undan med 1500 spänn så kan jag svälja förtreten och gå vidare. Börjar det närma sig 2500-3000 vete fasen om jag inte lägger pengar emellan och köper en nyare och får den moddad. Kanske.
 

Snapphane

Aktiv medlem
En USB-kabel är rätt billig. Så en lösning är att ta fram kniven och tälja ned profilen. Har du tur räcker det för att den ska få kontakt =)
 

Martin F

Aktiv medlem
Bra tanke... kan ju testa i alla fall. Det känns dock som att den går i som den ska. Tänkte att den släppt längre in på nåt vis. Ska dock testa din idé!
 

Martin F

Aktiv medlem
Testat. Gick tyvärr inte. Känns som att kontakten "klickar i" och den känns inte lös eller sladdrig. Kanske är nån jäkla lödning som släppt bara. Surt som fan.
 

Martin F

Aktiv medlem
Det var ju inte så dyrt. Problemet är att jag inte vågar mig på ett sånt byte. Är det lödning involverad? Måste man bråka med sensorn eller liknande?
 

dHb

Aktiv medlem
Att bara byta kortet borde inte involvera någon lödning utan bara skruva och ett gäng flatkablar etc som ska lös som det ser ut när man kollar på guiden som det länkades till tidigare.
 

peranders

Aktiv medlem
Har du tur så har en eller flera lödningar skruckit vilket lätt fixas om du kan öppna kameran och det är säkert det klurigaste. Det finns en film på Youtube om detta.

EDIT: Aha, du har fixat det redan.
 

peranders

Aktiv medlem
Typiskt när man sitter och skriver och inte kan ändra. Jag mer förstås att det _kanske_ finns filmer på Youtube.
 

peranders

Aktiv medlem
Fasiken vad irriterande med rättstavning. Menar förstås "menar". Ska det vara så svårt. Jag är ju en elektronikmänniska så lödning är inget problem, inte ens under mikroskop men problem med avancerade grejer idag är just att komma åt att löda.
 
ANNONS