Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fågelidentifikation

akterspegel

Aktiv medlem
Halloj!
Hittade en lurig fågel i dalsland på midsommardagen.
Stor som en gås och ett annorlunda utseende!

Vet ni vad det är och om den ska florera hos oss naturligt?
 

Bilagor

JayDee

Medlem
Juvenil björktrast eller stare?

Hej!

Blir inte klok på vad detta är för en fågel.. Ser ut som en björktrast, men med svart huvud... Som en blandning mellan koltrast och björktrast. Min fågelkunskap är alldeles för begränsad och jag blir inte klokare av fågelböcker.. Vet ni?

/JD
 

Bilagor

gavia

Aktiv medlem
Hej!

Blir inte klok på vad detta är för en fågel.. Ser ut som en björktrast, men med svart huvud... Som en blandning mellan koltrast och björktrast. Min fågelkunskap är alldeles för begränsad och jag blir inte klokare av fågelböcker.. Vet ni?

/JD
kolla fågelboken o läs om stare, gammal fågel som detta är. Ungarna är mkt brunare än dessa och även de är vanliga just nu.

Med vänlig hälsning peter
 

djungel

Aktiv medlem
Vilken rovfågel?

Jag får inte riktigt hop kännetecknen på denna rovfågel i Skåne. Samma dag såg jag flera bruna kärrhökar, havsörn, ormvråkar och glador. Men denna skiljde sig bl.a. med teckningen på huvudet. Kan det vara en bivråk?
 

Bilagor

djungel

Aktiv medlem
Tack Toni. Jag tar på mig skämshatten. Jag har sett många honor av brun kärrhök också men ljuset och kanske något annat lurade mid denna gång. Bilden jag la upp hade jag ljusat upp rejält och då ser jag nu tydligt att det var en hona.
 

Tbirder

Aktiv medlem
Tack Toni. Jag tar på mig skämshatten. Jag har sett många honor av brun kärrhök också men ljuset och kanske något annat lurade mid denna gång. Bilden jag la upp hade jag ljusat upp rejält och då ser jag nu tydligt att det var en hona.
Inget att skämmas för. Rovfåglar är inte alltid det lättaste :)

Mvh Toni
 
ANNONS