Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bilder från minneskort till telefon - metod?

Produkter
(logga in för att koppla)

TBStoor

Aktiv medlem
Jag skulle gärna höra om era erfarenheter, tips och idéer för att överföra bildfiler från minneskort till telefon.
Dvs vilken är den smartaste, effektiva metoden och vilken kringutrustning behövs?

Målet för mig är att kunna dels editera bilder (med VSCO) och dels "tömma" minneskortet.

Jag använder en iPhone 7:a och jag har inte alltid möjlighet använda kamerans wifi.

Vördsamt tacksam för goda idéer!
 

ErlandH

Aktiv medlem
Att tömma minneskortet till en telefon känns lite som Ebberöds bank, eftersom telefonens totala lagringskapacitet inte är större än ett normalt minneskort. Köp fler kort istället!

Annars finns det ju utmärkta kortläsare till Iphone, om man inte kan/vill använda wifi.
 

TBStoor

Aktiv medlem
Tackar för snabba svar!

Jag har alltså i bland en kamera som inte har Wifi och då är Wifi inte en för mig till 100% god lösning.

1) Med den här, som jag har, Lightning to USB Camera Adapter, kan jag visst koppla ihop telefonen med kameran med kamerans USB kabel.

2) Med den här, som jag inte har, Lightning to SD Card Camera Reader, får jag in bilder från SD kort, men inte då t.ex. CF.

Mao skulle jag vilja vara oberoende av kamerans USB sladd och ha möjligheten att få in bilder från olika korttyper.
 

TBStoor

Aktiv medlem
Att tömma minneskortet till en telefon känns lite som Ebberöds bank, eftersom telefonens totala lagringskapacitet inte är större än ett normalt minneskort. Köp fler kort istället!

Annars finns det ju utmärkta kortläsare till Iphone, om man inte kan/vill använda wifi.
Jag har en 128 GB versions iPhone och tänkte att den kan fungera som lagringsenhet i nödfall. Mina minneskort tömmer jag alltid efter dagen till hårddsiken där hemma, så korten är iofs hyfsat tomma. Och sedan "hatar" jag att köpa minneskort och ha flere st liggande framme...
 

ArneB

Aktiv medlem
Jag har en 128 GB versions iPhone och tänkte att den kan fungera som lagringsenhet i nödfall. Mina minneskort tömmer jag alltid efter dagen till hårddsiken där hemma, så korten är iofs hyfsat tomma. Och sedan "hatar" jag att köpa minneskort och ha flere st liggande framme...
Att byta minneskort tar kanske upp till 30 sekunder. Minneskort blir alltid fulla när jag håller på att fotografera, och då är det sällan läge att hålla på med lagringsakrobatik.
 
Kanske en filehub kan lösa ditt problem

http://www.ebay.com/itm/RAVPower-Filehub-5-in-1-SD-Card-USB-Reader-Wireless-Hard-Drive-Companion-WiFi-/292029405847?hash=item43fe4f1a97:g:E9MAAOSwdGFYpKJ1

Jag har själv en större modell som går att få internettillgång på. Kan rekommendera utifrån mitt användande som inte helt stämmer med ditt.

Jag har kamera och iPhone som jag fotograferar med. Kan sedan via filehuben och Ipaden redigera bilder och spara dem tex på hårddisk (eller moln i mitt fall) utan att ha med dator.
 

TBStoor

Aktiv medlem
Bästa vänner! Stort och varmt tack för alla dessa tips och idéer. Det är precis ngt sådant som jag behöver. Både vad beträffar hårdvaran och den mjuka.

PS jag kan berätta att jag här i mitt hemland som då Finland satt upp (på finska) en motsvarande tråd). Det kom ett (kryptiskt) svar. Och inte svar på min följdfråga. Så ni förstår att jag är än mer och ytterst tacksam för alla svar, all information och den snabba och gedigna aktiviteten. Så det så!
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Jag har flera sådana här:
http://www.ebay.com/itm/Power-Filehub-5-in-1-SD-Card-USB-Reader-Wireless-Hard-Drive-Companion-WiFI-X8S9/231971321750

Ett par i denna storlek och en i den med större batteri som jag köpt via an dra kanaler visserligen.
Jag kör dem som accesspunkt men äver med ansluten SSD för att flytta bilder från minneskorten under resor då jag inte vill ha datorn med mig.
Denna kan har SD/MicroSD samt CF plus SSD anslutet samtidigt. Så man kan flytta mellan minneskorten eller från minneskort till SSD.

Sedan finns det många olika program för att flytta data mellan minneskort och disk, bl.a Photosync-app samt File Hub är de bättre på Iphonen.
Appen som hör till själva kortläsaren är gratis och heter Cloud Hub.
 

martinot

Aktiv medlem
Jag skulle gärna höra om era erfarenheter, tips och idéer för att överföra bildfiler från minneskort till telefon.
Dvs vilken är den smartaste, effektiva metoden och vilken kringutrustning behövs?

Målet för mig är att kunna dels editera bilder (med VSCO) och dels "tömma" minneskortet.

Jag använder en iPhone 7:a och jag har inte alltid möjlighet använda kamerans wifi.

Vördsamt tacksam för goda idéer!
Köp denna och koppla in kamerans USB-sladd eller din USB-kortläsare:

http://www.apple.com/se/shop/product/MD821ZM/A/lightning-till-usb-kameraadapter
 

martinator

Aktiv medlem
Jag har en 128 GB versions iPhone och tänkte att den kan fungera som lagringsenhet i nödfall. Mina minneskort tömmer jag alltid efter dagen till hårddsiken där hemma, så korten är iofs hyfsat tomma. Och sedan "hatar" jag att köpa minneskort och ha flere st liggande framme...
Och jag har ett 128 GB minneskort... Men eftersom telefonens system, appar mm tar plats så ryms inte ens ett minneskort på telefonen.... Dessutom är filsystemet nog inte helt anpassat för stora raw-filer.
 
ANNONS