Annons

Fujifilm app - camera remote

Produkter
(logga in för att koppla)

smislo

Aktiv medlem
Hej,

Jag undrar om någon annan har upplevt problem med FUJIs app.

Det som jag blev irriterad att jag måste "connecta" telefonen (iPhone) till kameran (X-T20) minst 5-6 gånger under tiden jag överför bilderna från kameran till telefonen eller platan. Dessutom tar det väldigt låååång tid. Nu pratar vi om >100 bilder åt gången...
 

Mas71

Aktiv medlem
Hej,

Jag undrar om någon annan har upplevt problem med FUJIs app.

Det som jag blev irriterad att jag måste "connecta" telefonen (iPhone) till kameran (X-T20) minst 5-6 gånger under tiden jag överför bilderna från kameran till telefonen eller platan. Dessutom tar det väldigt låååång tid. Nu pratar vi om >100 bilder åt gången...
Ja Wifi till mobil är en tålamodsprövande övning eftersom det är så ohyggligt långsamt. Om du inte ställer in att bara 3 Mpix kopior ska skickas till mobilen så får du räkna med med ca 1- 2 min per bild. Väljer du för många bilder så kopplas anslutningen ner p g a timeout. Videofiler är bara att glömma, jag har aldrig lyckats med det.
Om du kör med 3Mpix så tar överföringen ca 15-25 sek per bild.
Överföring till dator med USB3 sladd är däremot en av de snabbaste på marknaden enligt tester på internet.
 

A I Nikolis

Aktiv medlem
Jag med min X-T1 har som mest provat att överföra ca 30 bilder åt gången, och varje bild på 16 mpix (full upplösning alltså) tar 7-10 sekunder styck, så inga problem alls.

Det säger kanske bara att Fujis trådlösa system är kapabelt till hög hastighet, kan tyvärr inte tala för vad som gått fel i era fall.
 

Mas71

Aktiv medlem
Jag med min X-T1 har som mest provat att överföra ca 30 bilder åt gången, och varje bild på 16 mpix (full upplösning alltså) tar 7-10 sekunder styck, så inga problem alls.

Det säger kanske bara att Fujis trådlösa system är kapabelt till hög hastighet, kan tyvärr inte tala för vad som gått fel i era fall.
I mitt fall var det en X-T2.
 

afe

Aktiv medlem
Jag använder appen ytterst sällan, och då endast för att fjärrstyra kameran. Det fungerar ofta, men långt från alltid (ofta tar det några försök innan app och kamera pratar med varandra). Tyävrr är det samma med de appar jag provat från andra tillverkare också - verkar svårt att få till det där.
 

Rollrcostr

Ny medlem
Har nyligen bytt från X-T1 till X-T2.

Hade inga bekymmer att överföra bilder från T1 till iPhone. För att vara wifi gick det helt ok.

Min nya T2 lyckas jag inte ens ansluta till till mobilen 🤔
 

eriknfoto

Medlem
För mig fungerade den halvbra med X-T1 och nästan inte alls med X-T2. Med X-T1 brukade jag kunna få över 5-6 bilder efter ett par försök, men med X-T2 får jag vara glad om jag efter 2-3 försök får över 2 bilder.

Tekniskt så ska X-T2 vara kapabel att föra över en jpg i full upplösning på 2-3 sekunder, men verkligheten är tyvärr en helt annan. Jag har slutat att ens försöka använda appen, och laddar över med SD-kortläsare till min telefon vid behov.
 

Old Crow

Ny medlem
Hej!
Sen appen uppdaterades och fick bluetooth anslutning har jag med fått problem som jag inte haft tidigare. När jag försöker överföra bilder till plattan så bryts förbindelsen efter bara några bilder. Synnerligen irriterande.
 

eriknfoto

Medlem
Jag har samma problem. Däremot så fungerar det om jag väljer att ta emot bilder i appen och sen väljer bilder som ska skickas i kameran en och en. Att bläddra i kamerans bilder från appen och föra över flera åt gången har aldrig fungerat med min X-T2 för mer än 2-4 bilder innan anslutningen har kraschat.
 

A I Nikolis

Aktiv medlem
Så av det vi fått veta i tråden så verkar appen fungera jättebra med X-T1 (kan bekräfta själv), men betydligt sämre med X-T2 av någon obegriplig anledning. Synd!
 

afe

Aktiv medlem
Tror det har med mer telefonen att göra än med vilken kamera som används. Bluetooth och Wifi beter sig väldigt olika på olika lurar.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
En snabb sökning på X-T2 och wifi ger väldigt många träffar på just att det är segt och långsamt. Och att med X-T1 gick allt mycket snabbare.

Går det att påverka kanalval i inställningarna?
Är det riktig wifi där det går att ansluta en dator till kameran också och i sådant fall kanske sniffa trafik och se vad som händer?
Eller något proprietärt trams likt det som Nikon håller på med?
 

afe

Aktiv medlem
En snabb sökning på X-T2 och wifi ger väldigt många träffar på just att det är segt och långsamt. Och att med X-T1 gick allt mycket snabbare.

Går det att påverka kanalval i inställningarna?
Är det riktig wifi där det går att ansluta en dator till kameran också och i sådant fall kanske sniffa trafik och se vad som händer?
Eller något proprietärt trams likt det som Nikon håller på med?
Det är kameran som är accesspunkt.
 
ANNONS