Annons

Epson SC-P600 - problem med bläck som torkat

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Nu har det hänt ordentligt för mig med totalt stopp i Photo Black-kanalen. Om man inte skriver ut tillräckligt frekvent och luftfuktigheten är låg så får man förr eller senare problem och de är av två typer om man har Epson-skrivare:

1. Skrivarhuvudena är igensatta

2. Munstyckshålen i munstycket som sticker in i färgpatronerna är igensatta


Om man börjar med att skriva ut ett "Nozzle check" så ser man hur det ser ut. Den hittar man om man går in i drivrutinsgränssnittet som man når i de flesta program via "Arkiv" - "Skriv ut". Där väljer man sedan "Egenskaper" och sedan "Utility"-fliken.


- (1) Har man "hål" i testmönstret på testarket så behöver man göra rent skrivarhuvudet
- (2) Har man tappat en hel färg, så är det med all sannolikhet stopp i den färgens munstycke.


Åtgärd när hel färg saknas

Har man tappat en hel färg vilket jag alltså gjort två ggr hittills med min SC-P600, så finns ingen orsak till panik. Jag tror att det är vanligast att "Photo Black" krånglar och det kan ju bero på att det pigmentet är särskilt fylligt i denna skrivartyp.
Det enklaste och absolut snabbaste är att ta bort blackpatronen och sedan leta reda på de finaste synålar ni har och en pincett.

Munstycket är kanske tre-fyra mm i diameter och har i toppen fyra stycken små hål. Ta en nål i pincetten och tryck försiktigt ner nålen som i mitt fall passade exakt i hålen, varje hål. När jag gjorde detta nu så kom direkt en del färg ur munstycket.

Sedan är det bara att köra en eller ett par "Clean" tills ert "nozzle check" ser bra ut igen". I filmen nedan rekommenderar man en "Micro drill" men det funkar även med en vanlig knappnål faktiskt och ni kan ju börja där först.

Det finns självfallet olika tekniker att göra detta och en del föredrar att sätta en fin kort slang som man sättet på det munstycker som är igensatt och som man sedan fyller med rengöringsmedel och låter stå tills propparna är lösta.

https://www.youtube.com/watch?v=BN6kp_jcjS0



Åtgärder när skrivarmunstycket inte ger perfekt "nozzle ckeck" efter ett par "nozzle Clean

Ni kan kolla på filmen nedan. Jag brukar ta typ en disktrasa (fin ej luddande fiberduk) som filmen visar. Jag brukar faktiskt köra med helt vanligt AJAX fönsterputs som löser skrivarbläck fint och fukta både trasorna ordentligt men utan överskotts vätska. Jag trycker in den så den ligger mot skrivhuvudena och låter den ligga en halv dag. Sedan håller jag trasan i båda ändar lätt under skrivhuvudet och drar fram och tillbaka. Vill man kan man även frigöra skrivhuvudets drivning som ni ser på filmen och sedan spruta lite AJAX i de "paddar" som finns vid skrivhuvudets parkeringsläge längst i åt höger om man ser skrivare framifrån. Sedan drar man tillbaka skrivhuvudet i parkeringsläget och låter det stå över natten. Sedan torkar man bort lösningsmedel och färg från "paddarna" och testar som vanligt med "nozzle check" igen.

https://www.youtube.com/watch?v=4GPNmUIQR6k


Min skrivare mår fin fint igen!
 

alfin

Aktiv medlem
Jag gjorde likadant med min gamla Pro 3800; frikopplade skrivarhuvudet genom att dra ut elsladden och blötte en trasa med fönsterputsmedel. Jag brukade använda Torky papper, det fungerade lika bra som en trasa. Har dock aldrig behövt pilla med nålar i munstyckena och jag använde ändå 3800:an över 10 år. Det är bra att köra en nozzle check lite då och då om man inte printar så mycket under perioder.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Tack för tipsen, bra att ha nu när garantitiden är ute. Har haft stopp i Photo black också men under garantitiden så Epson fick fixa det den gången.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag gjorde likadant med min gamla Pro 3800; frikopplade skrivarhuvudet genom att dra ut elsladden och blötte en trasa med fönsterputsmedel. Jag brukade använda Torky papper, det fungerade lika bra som en trasa. Har dock aldrig behövt pilla med nålar i munstyckena och jag använde ändå 3800:an över 10 år. Det är bra att köra en nozzle check lite då och då om man inte printar så mycket under perioder.
Ja du ser, även Jonas här i tråden verkar ju har också ha haft stopp i just Photo Black-kanalen. Jag undrar om de inte måste kolla på den formulan jag. Jag har aldrig haft några andra problem med de övriga färgerna hittills utan bara Photo Black i den här skrivaren. I min gamla R 1800 Stylus däremot där krånglade hela skrivhuvudet på slutet.

Dessa hål i munstycket är ju verkligen små så jag tycker ju egentligen att det är konstigt att det inte är mer problem än det är.

Tänkte att jag ville förmedla filmen med killen som tipsade om hur man rensar själva färgpatronmunstycket. Den räddade mig idag då det var lite värre nu än sist. Det är ju faktiskt ganska snabbt åtgärdat också. Lösningsmedlen tar ju ofta lite längre tid på sig att verka.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Måste väl ha tur. Min Epson 3880 bara kör på utan krångel. Inga stopp i någon färg sedan jag köpte den efter katastrofen med Epson 3000. Måste vara cirka 2 år sedan.
Vad jag fick lära mig av produktchefen för skrivare hos SP var att Epson ändrat lite mellan Epson 3800 och 3880.
Den dunkar i kanten en del vid byte av riktning när den skriver.
Det får färgpatronerna att skakas om och pigment och bläck att blandas. Vet inte om det är lösningen men min 3880 är den mest tillförlitliga skrivare jag ägt.
 

FiCa1

Aktiv medlem
Pust!

Att ni orkar hålla på. Jag har läst flera trådar här på FS om fotoskrivare och olika problem/åtgärder slika ting orsakar/kräver. Jag har också diverse mer eller mindre goda erfarenheter av att skriva ut foton i mindre format på skrivare. Jag har även erfarenhet av att få utskrifter fixade av Crimson. I färg och i svartvitt (på vanlig papper och på äkta fotopapper). I stora format och mindre format. Allt perfekt, prisvärt och snabbt levererat.

Så, varför hålla på med egna fotoskrivare? Vad är egentligen vinsten:

- i kostnad?
- i arbetsinsats?
- i kvalitet?
- i sinnesfrid?

/ mvh, FiCa1
 

Björn Bertilsson

Aktiv medlem
- (2) Har man tappat en hel färg, så är det med all sannolikhet stopp i den färgens munstycke.


Åtgärd när hel färg saknas

Har man tappat en hel färg vilket jag alltså gjort två ggr hittills med min SC-P600, så finns ingen orsak till panik. Jag tror att det är vanligast att "Photo Black" krånglar och det kan ju bero på att det pigmentet är särskilt fylligt i denna skrivartyp.
Det enklaste och absolut snabbaste är att ta bort blackpatronen och sedan leta reda på de finaste synålar ni har och en pincett.

Munstycket är kanske tre-fyra mm i diameter och har i toppen fyra stycken små hål. Ta en nål i pincetten och tryck försiktigt ner nålen som i mitt fall passade exakt i hålen, varje hål. När jag gjorde detta nu så kom direkt en del färg ur munstycket.

Sedan är det bara att köra en eller ett par "Clean" tills ert "nozzle check" ser bra ut igen". I filmen nedan rekommenderar man en "Micro drill" men det funkar även med en vanlig knappnål faktiskt och ni kan ju börja där först.

Det finns självfallet olika tekniker att göra detta och en del föredrar att sätta en fin kort slang som man sättet på det munstycker som är igensatt och som man sedan fyller med rengöringsmedel och låter stå tills propparna är lösta.

https://www.youtube.com/watch?v=BN6kp_jcjS0
Sitter och precis och tampas med ett problem som jag mer och mer börjar misstänka är kopplat till hårdvaran på min Epson SC-P600. Utskrifterna ser sedan en tid tillbaka bedrövliga ut, hudtoner blir fel och en vägg som ska vara ljusbrun blir brunlila samt att det allmänt känns som att något saknat och de är för mörka (ja, jag har profilerad skärm med cd/m2-värde under 100).

Först trodde jag att det var någon form av dubbelprofilering eftersom jag läst att utskrifter som slår åt det håller ofta orsakas av just detta. Men jag har noggrant gått igenom inställningarna med rätt pappersprofil, photoshop hanterar färger och färghantering avstängd i utskriftsinställningarna. Min redigeringsdator kör windows 10. För att vara säker på att det inte är något med operativsystemet som spökar så installerade jag även skrivaren på min bärbara MacBook och skrev ut därifrån enligt samma princip med (förmodad) korrekt hantering av ICC-profiler - samma resultat. Det är inte bara i PS som detta problem uppstår, även Lightroom ger samma resultat. Vad som dock sår ett spår av tvivel kring att det ändå är fråga om en inställning/konflikt är att svart/vita utskrifter i Epson Advanced Black and White mode ser bra ut, men jag antar att det är så liten mängd färg som används i dem att det inte ger förändringar som kan ses med blotta ögat om det nu är problem med exempelvis den gula färgen?

Har provat nozzle check och det är inte något som saknas i rutnätet, däremot tycker jag att gul ser väldigt svag ut. Har tyvärr inte någon referens så jag vet inte hur tydliga strecken ska vara. Hur ser det ut för er som har en fungerande skrivare?

Även tacksam för eventuella andra tips på hur jag får mina utskrifter på banan igen.
 

FiCa1

Aktiv medlem
Sorry men ...

Sitter och precis och tampas med ett problem som jag mer och mer börjar misstänka är kopplat till hårdvaran på min Epson SC-P600. Utskrifterna ser sedan en tid tillbaka bedrövliga ut, hudtoner blir fel och en vägg som ska vara ljusbrun blir brunlila samt att det allmänt känns som att något saknat och de är för mörka (ja, jag har profilerad skärm med cd/m2-värde under 100).

Först trodde jag att det var någon form av dubbelprofilering eftersom jag läst att utskrifter som slår åt det håller ofta orsakas av just detta. Men jag har noggrant gått igenom inställningarna med rätt pappersprofil, photoshop hanterar färger och färghantering avstängd i utskriftsinställningarna. Min redigeringsdator kör windows 10. För att vara säker på att det inte är något med operativsystemet som spökar så installerade jag även skrivaren på min bärbara MacBook och skrev ut därifrån enligt samma princip med (förmodad) korrekt hantering av ICC-profiler - samma resultat. Det är inte bara i PS som detta problem uppstår, även Lightroom ger samma resultat. Vad som dock sår ett spår av tvivel kring att det ändå är fråga om en inställning/konflikt är att svart/vita utskrifter i Epson Advanced Black and White mode ser bra ut, men jag antar att det är så liten mängd färg som används i dem att det inte ger förändringar som kan ses med blotta ögat om det nu är problem med exempelvis den gula färgen?

Har provat nozzle check och det är inte något som saknas i rutnätet, däremot tycker jag att gul ser väldigt svag ut. Har tyvärr inte någon referens så jag vet inte hur tydliga strecken ska vara. Hur ser det ut för er som har en fungerande skrivare?

Även tacksam för eventuella andra tips på hur jag får mina utskrifter på banan igen.
Varför hålla på? (Se inlägg #6.)

/ mvh FiCa1
 

Björn Bertilsson

Aktiv medlem
Varför hålla på? (Se inlägg #6.)

/ mvh FiCa1
Ja, det är en relevant fråga och eftersom du ställer den ännu en gång så antar jag att du är seriös och vill veta orsaken?

För mig personligen så funderar jag ibland om det är ett blindspår jag gett mig in på och helt borde skippa skrivaren och förlita mig på Crimson, precis som du föreslår. Men det är ändå en viss känsla av frihet att kunna styra hela kedjan själv (när det funkar). Använder främst skrivren till svart/vita utskrifter och då uppskattar jag urvalet av papper som blir betydligt bredare om man inte måste hålla sig till Crimsons varianter. Har en försmak för varmare toner i pappret, inte de kliniskt vita som verkar ligga i tiden med optiska vitmedel.
 

AWid

Aktiv medlem
..........................

Har provat nozzle check och det är inte något som saknas i rutnätet, däremot tycker jag att gul ser väldigt svag ut. Har tyvärr inte någon referens så jag vet inte hur tydliga strecken ska vara. Hur ser det ut för er som har en fungerande skrivare?.................
Ett litet udda tips kanske, men ändå. Jag har också väldigt svårt att se linjerna med den gula färgen. Jag brukar därför fotografera av "nozzle check-linjerna" med mobilen och då är det mycket lättare att se mönstren och eventuella "gluggar" på skärmen, inklusive den gula färgen. (Jag har en Epson R3000 som faktiskt fungerat väldigt bra under flera år trots ofta ganska lång tid mellan utskriftsjobben).
 

AWid

Aktiv medlem
Varför hålla på? (Se inlägg #6.)

/ mvh FiCa1
Förmodligen av samma anledning som när man (jag) en gång i tiden stod och slaskade i ett mörkrum i stället för att lämna bort negativen för kopiering på något labb. För mig är att själv skriva ut (kopiera) en del av fotograferandet. Dessutom tycker jag resultatet blir bättre (som jag vill ha det) än att överlåta det till ett labb och låta det bli det det blir:) Och jag är medveten om att det tar en del tid, stundtals är ganska frustrerande och dessutom inte är speciellt billigt. Men det är jäkligt kul. Och att se och kunna hålla i sina bilder utskrivna i stort format på ett exklusivt papper är lite annat än att se samma bild på en mobiltelefonskärm:)
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Att ni orkar hålla på. Jag har läst flera trådar här på FS om fotoskrivare och olika problem/åtgärder slika ting orsakar/kräver. Jag har också diverse mer eller mindre goda erfarenheter av att skriva ut foton i mindre format på skrivare. Jag har även erfarenhet av att få utskrifter fixade av Crimson. I färg och i svartvitt (på vanlig papper och på äkta fotopapper). I stora format och mindre format. Allt perfekt, prisvärt och snabbt levererat.

Så, varför hålla på med egna fotoskrivare? Vad är egentligen vinsten:

- i kostnad?
- i arbetsinsats?
- i kvalitet?
- i sinnesfrid?

/ mvh, FiCa1
Vinsten är förstås att ha total kontroll över hela flödet men du har absolut en poäng för många skriver inte ut tillräckligt frekvent eller så försummar man underhållet man bör göra (som alfrin skrev så bör man exv. köra ut en nozzle check regelbundet om man inte använt skrivaren på ett tag).

När man skickar in bilder till exv. Crimson, så skickar du in dina grejor i en "black box" och det kan gå både bra och mindre bra det med om man inte gjort rätt i sin egen ände.

Har man ordning på grejorna så blir det väldigt bra med SC-P600 eller SC-P800 och det är faktiskt ingen större insats att sköta sin skrivare om man gör det tillräckligt frekvent.
 
Senast ändrad:

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Sitter och precis och tampas med ett problem som jag mer och mer börjar misstänka är kopplat till hårdvaran på min Epson SC-P600. Utskrifterna ser sedan en tid tillbaka bedrövliga ut, hudtoner blir fel och en vägg som ska vara ljusbrun blir brunlila samt att det allmänt känns som att något saknat och de är för mörka (ja, jag har profilerad skärm med cd/m2-värde under 100).

Först trodde jag att det var någon form av dubbelprofilering eftersom jag läst att utskrifter som slår åt det håller ofta orsakas av just detta. Men jag har noggrant gått igenom inställningarna med rätt pappersprofil, photoshop hanterar färger och färghantering avstängd i utskriftsinställningarna. Min redigeringsdator kör windows 10. För att vara säker på att det inte är något med operativsystemet som spökar så installerade jag även skrivaren på min bärbara MacBook och skrev ut därifrån enligt samma princip med (förmodad) korrekt hantering av ICC-profiler - samma resultat. Det är inte bara i PS som detta problem uppstår, även Lightroom ger samma resultat. Vad som dock sår ett spår av tvivel kring att det ändå är fråga om en inställning/konflikt är att svart/vita utskrifter i Epson Advanced Black and White mode ser bra ut, men jag antar att det är så liten mängd färg som används i dem att det inte ger förändringar som kan ses med blotta ögat om det nu är problem med exempelvis den gula färgen?

Har provat nozzle check och det är inte något som saknas i rutnätet, däremot tycker jag att gul ser väldigt svag ut. Har tyvärr inte någon referens så jag vet inte hur tydliga strecken ska vara. Hur ser det ut för er som har en fungerande skrivare?

Även tacksam för eventuella andra tips på hur jag får mina utskrifter på banan igen.
Kan du testa att skriva ut en JPEG från Easy Photo Print och kanske också ändra exporten av bilden (om du testar att spara ut en JPEG).

Mina inställningar i LR är annars Relative Colormetric och jag sparar mina JPEG i sRGB och det gör jag medvetet därför att min skärm ju täcker 100% RGB. Stänger av färghanteringen i drivrutinsgränssnittet förstås. Jag använder Epsons ICC-profil för Semigloss då jag har Scandinavians Semi Gloss papper. Kalibrerat med Spyder 4. Upplösningen ska vara 360 och inte 300 för att stämma bättre med skrivarens egen upplösning.

Jag skriver ut och jämför utskriften med skärmen betraktad med dagsljuslampa och jag är tillfreds idag med hur skärm och utskrift synkar. Det behöver man normalt inte lägga alltför mycket energi på vareviga gång om man vet att det stämmer. Du borde kunna få till detta du med om du trimmar skärmen lite. Utskriften blir ju det den blir med vald ICC-profil om du verkligen stängt av "managed by printer"..

Mina utskrifter från LR är faktiskt aningen mörkare än de jag får med Easy Photo Print och utskrifter av samma fil med olika RAW-konverterares utskriftmoduler kan mycket väl diffa lite och de senare stämmer bättre. För mig ger faktiskt Photo Print bäst resultat och bäst synk med skärm och med minst strul. Det finns ju även en möjlighet att öka Bright i LR så man kan säkert komma närmare ändå än jag gjort.

Jag har tidigare haft en del bandning med Lightroom men numera i 6:an så funkar det bra även om jag som sagt övergivit LR numera. Pröva med sRGB om du inte gjort det, om så bara för att se om tonen i utskriften ändras.
 

Björn Bertilsson

Aktiv medlem
Jag skriver ut och jämför utskriften med skärmen betraktad med dagsljuslampa och jag är tillfreds idag med hur skärm och utskrift synkar. Det behöver man normalt inte lägga alltför mycket energi på vareviga gång om man vet att det stämmer. Du borde kunna få till detta du med om du trimmar skärmen lite. Utskriften blir ju det den blir med vald ICC-profil om du verkligen stängt av "managed by printer"..
Problemet handlar inte om att skärmen behöver "trimmas". Jag har tillräcklig koll på färghanteringen i den delen med en kalibrerad skärm och när jag använder digitalkamera så är den profilerad med Xrite color checker. Gjorde nyligen en fotobok som jag "soft proofade" mot Photohomes profil på min skärm och där fanns inte några av de problem som jag beskriver här.

Jag ser tre möjliga felkällor:

1. Handhavandefel. Trots att jag åtskilliga gånger gått igenom inställningarna med allt vad det innebär med val av rätt papperprofil, färghantera via Photoshop och stänga av färghantering i skrivardrivrutinen så är det ytterligare möjligen någonstans där jag missat att anpassa inställningarna.

2. En profil-konflikt orsakad av operativsystemets färghantering (har läst om detta på nätet). Vad som talar mot detta är att exakt samma fel uppstod när jag skrev ut från en annan dator med Mac Os istället för Win 10.

3. Fel på skrivaren/bläckpatronerna. Skrivaren har stått mer eller mindre oanvänd en längre tid vilket jag tycker talar för detta. Den har tidigare levererat fina utskrifter som jag varit nöjd med, så jag vet vad som kan förväntas och det som kommer ut nu är inte i närheten av detta.

Felkälla 3 håller jag som troligast, men jag skulle vilja utesluta de andra tänkbara orsakerna innan jag köper nya bläckpatroner alternativt lämnar in skrivaren på service (eller ger mig på att själv försöka åtgärda felet).

Pröva med sRGB om du inte gjort det, om så bara för att se om tonen i utskriften ändras.

Menar du att konvertera bilden till sRGB eller att välja sRGB istället för att stänga av färghanteringen (minns inte om det valet finns, AdobeRGB vet jag finns som alternativ). Om tipset är att konvertera bilden till sRGB så finns det väl, beroende på motiv, rätt stor chans/risk att tonen ändras då antalet tryckbara färger minskas under vad skrivaren kan prestera med andra färgrymder? Du får gärna utveckla vad man skulle uppnå med detta?
 

gamleJ

Aktiv medlem
Att ni orkar hålla på. Jag har läst flera trådar här på FS om fotoskrivare och olika problem/åtgärder slika ting orsakar/kräver. Jag har också diverse mer eller mindre goda erfarenheter av att skriva ut foton i mindre format på skrivare. Jag har även erfarenhet av att få utskrifter fixade av Crimson. I färg och i svartvitt (på vanlig papper och på äkta fotopapper). I stora format och mindre format. Allt perfekt, prisvärt och snabbt levererat.

Så, varför hålla på med egna fotoskrivare? Vad är egentligen vinsten:

- i kostnad?
- i arbetsinsats?
- i kvalitet?
- i sinnesfrid?

/ mvh, FiCa1
Du har redan fått svar som jag håller med om men vill tillägga:

Under tre år har jag haft problem vid ett tillfälle. I jämförelse med antal datorrelaterade bekymmer så känns det marginellt.

Visst kostar det mer men jag skriver också ut mycket fler bilder än om jag beställde av lab. Jag gör sällan nozzle check utan ser istället till att skriva ut något minst två gånger i månaden. Kul att leta bland alla tusentals bilder och redigera om någon gammal bild som inte kändes bra då men som nu fått ett annat värde. Byter sedan ut i mina A4 och A3+ ramar men låter de gamla utskrifterna bli kvar bakom. Det direkta i att kunna skriva ut just i det läget då du faktiskt arbetar med bilden ger mig tillfredställelse. Kanske blev det inte så bra på just den typen av papper? 5 min senare kan jag då ha en ny utskrift. Mer kreativt och lärorikt tycker jag.

Däremot beställer jag av Crimson om jag tex behöver många små utskrifter. Har bl.a. fotat personal där alla foton ska in i 10x15 ramar. Känns meningslöst att offra dyrt papper och bläck då.

Velade länge innan jag köpte skrivare pga de skäl du tar upp. Har dock aldrig ångrat köpet förutom att inte p800 fanns då som jag egentligen vill ha :)
 

alfin

Aktiv medlem
En Epson SC-P800 kostar 11295 kr.

En fine-art utskrift på Hanemühle Photo Rag hos Crimson i storlek 30x40 cm kostar 293 kr/st. Exkl frakt.

Min printer drar 0,2 ml/dm2 bläck i snitt. En 30x40 cm utskrift med marginaler är 10 dm2. Det motsvarar 13,75 kr i bläckkostnad.

Hanemühle Photo Rag kostar 35 kr/st i 25 pack + 13,75 i bläckkostnad = 48,75 kr/st jmft med 293 kr/st hos Crimson.

Efter 46 st utskrifter blir det billigare att printa själv än att anlita Crimson.

Svårt att förstå varför ni säger det är dyrt att printa själv.

Dessutom kan jag printa på vilket papper jag vill och inte bara det fåtal papper som Crimson erbjuder.

Och jag får bilden i handen med full kontroll på resultatet efter några minuter.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Problemet handlar inte om att skärmen behöver "trimmas". Jag har tillräcklig koll på färghanteringen i den delen med en kalibrerad skärm och när jag använder digitalkamera så är den profilerad med Xrite color checker. Gjorde nyligen en fotobok som jag "soft proofade" mot Photohomes profil på min skärm och där fanns inte några av de problem som jag beskriver här.

Jag ser tre möjliga felkällor:

1. Handhavandefel. Trots att jag åtskilliga gånger gått igenom inställningarna med allt vad det innebär med val av rätt papperprofil, färghantera via Photoshop och stänga av färghantering i skrivardrivrutinen så är det ytterligare möjligen någonstans där jag missat att anpassa inställningarna.

2. En profil-konflikt orsakad av operativsystemets färghantering (har läst om detta på nätet). Vad som talar mot detta är att exakt samma fel uppstod när jag skrev ut från en annan dator med Mac Os istället för Win 10.

3. Fel på skrivaren/bläckpatronerna. Skrivaren har stått mer eller mindre oanvänd en längre tid vilket jag tycker talar för detta. Den har tidigare levererat fina utskrifter som jag varit nöjd med, så jag vet vad som kan förväntas och det som kommer ut nu är inte i närheten av detta.

Felkälla 3 håller jag som troligast, men jag skulle vilja utesluta de andra tänkbara orsakerna innan jag köper nya bläckpatroner alternativt lämnar in skrivaren på service (eller ger mig på att själv försöka åtgärda felet).




Menar du att konvertera bilden till sRGB eller att välja sRGB istället för att stänga av färghanteringen (minns inte om det valet finns, AdobeRGB vet jag finns som alternativ). Om tipset är att konvertera bilden till sRGB så finns det väl, beroende på motiv, rätt stor chans/risk att tonen ändras då antalet tryckbara färger minskas under vad skrivaren kan prestera med andra färgrymder? Du får gärna utveckla vad man skulle uppnå med detta?
Ja jag menar just det att konvertera till sRGB och köra det rakt igenom och se till att din skärm också är ställd i sRGB. sRGB rakt igenom. Annars är det nog viss risk att man inte får den synk man kanske är ute efter. Jag vet ju inte om du har en skärm som visar hala Adobe RGB och har du det så är sRGB kanske inte det man tänker på i första taget men annars skulle jag pröva det. Det är fler än en som lyft problem med det gula i de sammanhangen. Man har problem med att just gult diffat om man växlat mellan att optimera för utskrift eller skärm.

Jag tror dock att det kan vara så att du faktiskt inte sparat konfigurationen i drivrutinsinställningarna så att färghanteringen verkligen är avstängd. Gör man inte det måste man komma ihåg varje gång att stänga av den manuellt. Det kanske inte är svårare än så.

Om du verkligen har en schyst färsk "nozzle check"-utskrift så tror inte jag på några färgfel där.

Jag är fullt på det klara med att jag med mitt val att köra sRGB rakt igenom inte får med en del tryckbara färger och den kompromissen gör jag för att se vad jag gör på skärmen och kunna lita på att det jag får ut faktiskt matchar skärmen. Jag är helt nöjd med det för min del och har numera inga problem med mina utskrifter när en "nozzle check" är perfekt och man av något skäl som alltför sällan användning fått problkem med intorkade skrivhuvuden eller färgpatronmunstycken. Just på SC-P600 är vi några som tappat all Photo Black vid olika tillfällen och då är det i 9 fall av 10 stopp i det munstycket. Min teori är att det kan vara ett särskilt problem med just den färgen eftersom den är väldigt pigmentrik. Jag har personligen hittills aldrig haft problem med någon annan av de åtta färger som används i SC-P600.
 

gamleJ

Aktiv medlem
En Epson SC-P800 kostar 11295 kr.

En fine-art utskrift på Hanemühle Photo Rag hos Crimson i storlek 30x40 cm kostar 293 kr/st. Exkl frakt.

Min printer drar 0,2 ml/dm2 bläck i snitt. En 30x40 cm utskrift med marginaler är 10 dm2. Det motsvarar 13,75 kr i bläckkostnad.

Hanemühle Photo Rag kostar 35 kr/st i 25 pack + 13,75 i bläckkostnad = 48,75 kr/st jmft med 293 kr/st hos Crimson.

Efter 46 st utskrifter blir det billigare att printa själv än att anlita Crimson.

Svårt att förstå varför ni säger det är dyrt att printa själv.

Dessutom kan jag printa på vilket papper jag vill och inte bara det fåtal papper som Crimson erbjuder.

Och jag får bilden i handen med full kontroll på resultatet efter några minuter.
I mitt fall har det att göra med att jag mest skrivit ut på premium semigloss och jämför då främst med expressutskrifter. Visserligen blir det bättre på egen skrivare men ska du tjäna på det blir det rätt många utskrifter. Tanken har ju varit att testa finare papper men då jag inte fått skärmen att stämma mot utskrift har det känts som för stort slöseri med pengar. Jag är inte helt framme ännu märkte jag idag på hudtoner (stön). Är igång med den eländiga kalibratorn igen.
 

Björn Bertilsson

Aktiv medlem
Ja jag menar just det att konvertera till sRGB och köra det rakt igenom och se till att din skärm också är ställd i sRGB. sRGB rakt igenom. Annars är det nog viss risk att man inte får den synk man kanske är ute efter. Jag vet ju inte om du har en skärm som visar hala Adobe RGB och har du det så är sRGB kanske inte det man tänker på i första taget men annars skulle jag pröva det. Det är fler än en som lyft problem med det gula i de sammanhangen. Man har problem med att just gult diffat om man växlat mellan att optimera för utskrift eller skärm.
Jag har en Eizo ColorEdge CS240 och den är väl en "wide gammut"-monitor, så det är inte där det felar. Provade att skriva ut en färgkarta som jag hittade på webben, men då inte via Photoshop och den såg korrekt ut (även gula som jag misstänkte var problemet). Det måste vara något som inte "synkar" i färgkorrigeringskedjan trots allt, men jag kan inte begripa vad?

Jag tror dock att det kan vara så att du faktiskt inte sparat konfigurationen i drivrutinsinställningarna så att färghanteringen verkligen är avstängd. Gör man inte det måste man komma ihåg varje gång att stänga av den manuellt. Det kanske inte är svårare än så.
Nej, så enkelt är det tyvärr inte. Har kört med både min sparade inställning med avstängd färghantering och gått in manuellt i en befintlig och stängt av utan skillnad.

Om du verkligen har en schyst färsk "nozzle check"-utskrift så tror inte jag på några färgfel där.
Börjar som sagt misstänkte det också. Som tidigare nämnts så är mina svart/vita utskrifter klanderfria när jag använder Epson ABW, som ju också använder lite av färgerna också. Funderar på att ge upp detta felsökande som bara slösar papper och bläck, det är trots allt svart/vitt som är mitt främsta intresseområde för utskrifter.

Jag är fullt på det klara med att jag med mitt val att köra sRGB rakt igenom inte får med en del tryckbara färger och den kompromissen gör jag för att se vad jag gör på skärmen och kunna lita på att det jag får ut faktiskt matchar skärmen. Jag är helt nöjd med det för min del och har numera inga problem med mina utskrifter när en "nozzle check" är perfekt och man av något skäl som alltför sällan användning fått problkem med intorkade skrivhuvuden eller färgpatronmunstycken. Just på SC-P600 är vi några som tappat all Photo Black vid olika tillfällen och då är det i 9 fall av 10 stopp i det munstycket. Min teori är att det kan vara ett särskilt problem med just den färgen eftersom den är väldigt pigmentrik. Jag har personligen hittills aldrig haft problem med någon annan av de åtta färger som används i SC-P600.
Provade detta också, men även då blir det i princip samma resultat. Är dock lite osäker på hur jag ska hantera sRGB rakt igenom. Gjorde nu följande:

- Ändrade skärmläge till sRGB (finns ett läge för det på monitorn)
- Konverterade en bild till sRGB i PS.
- Skrev ut och valde då att skrivaren hanterar färger och sedan Epson sRGB i utskriftinställningar (istället för ingen färghantering).

Jag förstår din intention, men jag vet inte om det är så stor mening att fördjupa sig i detta sRGB-spår då jag inte har någon nytta av det på sikt. Vad jag vill få till är färgutskrifter med profiler. Vill förtydliga att det fungerat utmärkt tidigare och jag kan inte se att jag gör något annorlunda nu mot när det fungerade klanderfritt.

En lite lustig sak, som kanske är en ledtråd, är att jag tilldelar min testbild profilen "Wide gamut RGB" så matchar den utskriften ganska väl - alltså lika övermättad och snarlika färgfel.
 
ANNONS