Annons

Ny spegelfri från Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Jag hörde att 1.4G är långsammare för precisionen.
Det är tänkbart. G-objektivet är också marginellt skarpare på full öppning och har lite mindre överstrålning i motljus, men högre distorsion. Om jag inte hade ett 50mm-objektiv så skulle jag kanske välja G-versionen, men nu har jag ju redan ett D så en adapter med skruvdrift vore fint.
 

PMD

Aktiv medlem
I specarna som jämför finns "image stabilization" som "yes" för Z kamerorna medan som förväntat "no" för DSLR:n. IBIS i kameran?
Specarna avser ju kamerahusen så det är vl en rimlig slutsats.

Jag skulle bli ganska besviken om inte en nylanserad spegelfri kamera idag inte hade IBIS.
 

iSolen.se

Guest
Det är tänkbart. G-objektivet är också marginellt skarpare på full öppning och har lite mindre överstrålning i motljus, men högre distorsion. Om jag inte hade ett 50mm-objektiv så skulle jag kanske välja G-versionen, men nu har jag ju redan ett D så en adapter med skruvdrift vore fint.
Vad är ett 1.4D värt?
 

lonian

Aktiv medlem
Nej jag kommer inte köpa den för 45k. Inväntar tills den (om den är bra nog) hamnar på en rimlig summa och det finns ett gäng objektiv man verkligen vill ha först. Ska bli kul att se hur det går framöver.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Så £3400 för Z7-huset.

3400 x 11.8 = 40000,- plus svenska nikons ockerpåslag == 44995?
Tror inte man skall vara så orolig om man inte måste köpa på studs. Vi fick höra hur tillverkarna beklagade sig över att FF sensorer och inte mp var så mycket dyrare att tillverka som motivation till de höga priserna på FF kameror. Sony A7II kostar idag ca 12000kr och har FF (24mp men mp kostar ju inte mer att tillverka eller hur?), EVF och bildstabilisering i sensorn - ungefär dom denna Nikon som då kostar 40-45000kr. Alltså står majoriteten av kostnaden av att betala tillbaks utvecklingskostnader och ren vinst. Det finns marginal för en rejäl prissänkning på sikt. Gör man inte det finns Sony och förmodligen snart Canon runt hörnet. Sitter man på ffa AF-S, AF-I och AF-P objektiv i de dyrare klasserna, ja då är man fast vid Nikon om man vill ha spegellös då man tappar så mycket vid försäljning. Har man få eller billiga objektiv eller AF/AF-D (oavsett adaptern och vad den ger ger de förutsättningar för mindre exakt AF än de med motor i objektiven) kan man bida sin tid och se hur konkurrensen utspelar sig och kolla alla system då man vill hoppa på de spegellösa tåget. Fler aktörer är bara bra!
 

horvendile

Aktiv medlem
Jag ramlar in i tråden. Ni kanske redan diskuterat det här till döds redan, men för mig hänger mitt intresse väldigt, väldigt mycket på hur bra AF man får med F-mountobjektiv, och inte minst då tredjepartsobjektiv.
Kan jag tex få träffsäker och hyggligt snabb AF med Sigma-primes, då är det för mig en helt annan kamera än om tredjepartsobjektiven funkar dåligt.

Also: undrar om man kan satsa pengar någonstans på att det blir EN-EL15(a) som batteri.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Nej, det gör de inte. Det där är något du bara har hittat på.

På svenska Nikon Store kostar D850 43000 SEK.

På brittiska Nikon Store kostar D850 3600 GBP, vilket just i dag råkar motsvara lite drygt 42000 SEK.
Backar man och tittar historiskt på ett antal nysläpp av hus så är de alltid dyrare i England.
När D850 släpptes kostade den 33000,- i England medan deras svenska filial Nikon Sverige ville ha 40000,-
Samma sak hus efter hus.
Till och med köpare av numera gamla D3S straffades så hårt i Sverige att det lönade sig att flyga till England, köpa den och flyga hem igen.

Har jag fel får vi reda på det inom någon dag.
Då ska jag be om ursäkt.
 

afe

Aktiv medlem
Jo, det går att avgöra att denna Nikon FTZ-adapter inte har någon AF-skruv. I så fall hade den behövt ha en "Translucent" mirror, dvs varit en kopia på Sonys LA-EA4 adapter. Någon sådan ser jag inte.
Varför skulle det behövas en spegel för att kunna använda skruvfokus? Det krävs förstås en motor vilket gör adaptern större, men jag kan inte se något som helst rimligt skäl till en spegel.
 

iSolen.se

Guest
Nej, det gör de inte. Det där är något du bara har hittat på.

På svenska Nikon Store kostar D850 43000 SEK.

På brittiska Nikon Store kostar D850 3600 GBP, vilket just i dag råkar motsvara lite drygt 42000 SEK.
Då är den alltså t o m billigare i Sverige om man handlar utan moms.

Borde vara dyrare här med tanke på våra höga löneskatter.
 
ANNONS