Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nya spegellösa Z från Nikon, så blev den

jonasfj

Avslutat medlemskap
En grymt överprissatt kamera för över 40.000 som inte är specificerad att klara minusgrader! Även om den gör det anges inte detta, märkligt, och kan bli en tvist vid ett garantiärende. 24-70 zoomen måste alltid startas i 24 läget om jag tolkat det rätt. Cirka 300 bilder kan tas på en laddning. (I praktiken blir det betydligt mindre).

En "adapter" som är som en ful ankunge och buktar där man placerar händerna - det suger ergonomiskt sett. Hur håller Nikons utvecklare sin kameror i händerna? Hela idén går ju bort med en modern, smidig och smäcker kamera med denna fula adapter, ännu en pryl att hålla reda på. Vikten är bra och där har Nikon lyckats. Ett mycket begränsat objektivprogram än så länge.

Kameran ser bra ut och är mycket lik Olympus och har även en del influenser från Sony. Men drygt 40.000 för ett småbildskamerahus som relativt snabbt blir omodernt...
Jag har en kompis som akte med en grupp till Mongoliet. Dar var det -60C. Canon och Nikon fungerade. Inga andra kameror fungerade. Oroa dig inte for nagra minusgrader.

24-70 zoomen kan vridas till och lasas ett lage dar objektivet skjuts ihop till minimal langd. Vad jag forstar kan du satta pa kameran i vilket lage du vill.

300 bilder ar enligt CIPA-standarden och i praktiken far du antagligen beydligt fler bilder, inte farre. Anledningen till det ar att testcykeln (till skillnad fran bilar) ar mer kravande an hur de flesta fotograferar. T.ex. tas 50% av bilderna med blixt. Objektivet zoomas in och ut och skarmen ar pa 30s mellan varje bild.

Jag gillar inte heller objektivfastet pa adaptern.

Z6 kostar 21.990 jamfort med 23.985 for Sony A7iii. Z7 kostar 39.990 jamfort med 34.990 for Sony A7Riii. Det verkar som om Nikon ligger mycket nara priset for jamforbara konkurrenter.

Objektivprogrammet ar begransat, men jag blev glatt overraskad av deras plan for 2019 och 2020. De kommer snabbt ut med ultravidvinkel, och 24-70 och 70-200 med f/2.8. Det jag saknar ar en 85 eller 105 f/1.4 och en 135/2.
 

lonian

Aktiv medlem
En grymt överprissatt kamera för över 40.000 som inte är specificerad att klara minusgrader!

Uttalat är att Nikon Z6 och Z7 är skapad på samma sätt som Nikon D850, alltså testad så de skall klara samma vädertålighet.


En "adapter" som är som en ful ankunge och buktar där man placerar händerna - det suger ergonomiskt sett. Hur håller Nikons utvecklare sin kameror i händerna? Hela idén går ju bort med en modern, smidig och smäcker kamera med denna fula adapter, ännu en pryl att hålla reda på.
Ca 9 min och 09 sekunder in i videon visas det hur skön adaptern är, faktiskt verkar den vara mer bekväm än man först kan tro.
https://www.youtube.com/watch?v=xNHQUGgZAKE Ser ut att ge ett perfekt stöd. "The other thing I really like about it is the design, it's got a little tripod foot on the bottom and I didn't think anything about it at first but it's like the moment I picked it up it just rests right in the palm of my hand and then it's interesting because that can kind of carry the weight of a larger lens..."
 

lonian

Aktiv medlem
Vad mer som sägs i videon jag just länkade är att det är uttalat att Z adaptern med nikon F optik som stöds skall fungera precis lika bra på Z kamerorna som på Dslr kamerorna.

Alltså att man får lika bra autofokus oavsett om du kör på din dslr eller Z kameran med samma optik.
Om det verkligen stämmer är ju adaptern helt otroligt värdefull.
 

martinot

Aktiv medlem
1. Både m43 och Sony har tydligen delat med sig mycket mer av detaljerna. Det har tydligen varit ganska besvärsfritt avseende kompatibilitet.
2. Jag syftade inte på risken med F fattningsobjektiven utan Z fattningen. Om systemet läggs ner likt Nikon 1 finns ingen framtid för Z objektiven p g a kort registeravstånd.
3. Vilken fördel har G objektiven (inte E som i elektromagnetisk bländare) jf med de med bländarring?
1. Sony började öppet, men har i de senaste versionerna hemlighållit specifikationerna och tilläggen för sig själva (och till de som de har ett direk avtal med och affärssamarbete, som tex. Zeiss).

2. Till skillnad från Nikon 1 som var rätt idiotiskt att gå för 1" systemkamera (när redan m43 fanns), så ser jag ingen risk med FF-formatet som spegellöst. Även APS-C hade kunnat funka (helt OK för Fuji och Canon), men FF fungerar bra har Sony visat (trots att de har en optimal fattning som är utvecklad för APS-C). Denna risken kan du glömma helt i praktiken (IMO).

3. Håller med. Helt idiotiskt med att skippa bländarring, och dessutom ha mekanisk styrning. Här är Fuji föredöme som har elektronisk styrning (precis som Canon, Sony, m43), men ändå bländarring. Nikons variant av G är den sämsta av två världar (kan inte annat än hålla med dig helt här).
 

Foto och Bildteknik

Avslutat medlemskap
Tråden handlar om en kameraserie varav en dyr och en som kan klassas som ganska moderat prissatt. Du påstår dig ha en gedigen [foto]teknisk bakgrund, vad det nu betyder, vad gäller optik - men samtidigt påstår du saker som visar på något annat. Du tycks inte heller ha förstått mitt tidigare inlägg om varför tillverkarna är försiktiga med vad de anger vara rekommenderade, eller säkra, operativa temperaturer.

Vadå om biltillverkare gjort likadant? Det är ju vad de gör. De tar det säkra före det osäkra och hänvisar till serviceavdelningar och bilmekaniker hellre än att ge kunderna instruktioner för hur man åtgärdar mekaniska fel, som ett exempel. För att undvika hållas ansvariga för kundernas tabbar och oförstående. Eller vad gäller operativa temperaturer så tror jag även biltillverkare, kanske särskilt elbilsproducenter, ger uttryck för vad som kan upplevas som en snäv bredd i operativa temperaturer.

Igen, du skriver på ett sätt som jag drar mig för. Det är för oprecist och för tvärsäkert. Du upplever kameran, gissningsvis Z7, för dyr för din smak. Men jämfört med D850 har Z7:an ett, åtminstone på pappret, attraktivt prisläge där vad som gör D850 så åtråvärd stuvas ned till ett nättare format tillsammans med inbyggd bildstabilisering. Jämfört med Canons motsvarigheter, förvisso med spegel, står sig prissättningen rätt bra också. Så att säga att kameran är för dyr, fullt stopp, är konstigt och bidrar inte heller till att skapa förståelse för vad som är det viktiga; varför du tycker som du gör (och i förlängningen vad du jämför med). Samma sak med ergonomin som du påstår blir haltande på grund av en ful adapter. Närmast obegripligt.


Att Nikon väljer att släppa enklare objektiv först är ju inte otippat. De kan tillverkas i större volym, och med mindre risk, än de mer exotiska objektiven. Inte att glömma att de som ger sig in på Z-systemet också kan välja och vraka bland befintliga objektiv närmast obehindrat. Nog för att hålla nya användare, amatörer som proffs, till ro i väntan på de särskilt utvecklade objektiven till systemet.
Jag är äldre, har mer erfarenhet och större kunnande inom området. En del yngre som "lärt" det de kan via nätet kan ha svårt att förstå detta. Du är statisk i ditt tänkande och behöver ta ut svängarna mer och lära dig lita på dina känslor - som kommer med erfarenhet och praktisk övning...

När får du din kamera?
 

martinot

Aktiv medlem
1. Sony var väl pressat eftersom de inte hade ett objektivutbud som Nikon och Canon har. Tycker de gjorde rätt. Gällde det alla fattningar? Canon då? Har de också släppt specarna?
Jag tror din analys är riktig. Dessutom, nu när de faktiskt har ett helt OK objektivutbud (ivf. för FF) så verkar de numera hålla alla nya versioner av protokollen för sig själva, och inte längre publicera de öppet.
 

martinot

Aktiv medlem
En så dyr kamera som inte tål kyla; är det ingen förutom mig som reagerar på det? Användningsområde 0-40 grader enligt Nikon. Riktigt dåligt och för de som vistas i skog och mark i kyla bådar det inte gott.
Håller med. Borde klarat -20 utan problem. Det är inte heller något direkt billigt kamerahus (alldeles för tokdyrt för mig personligen).
 

martinot

Aktiv medlem
Instämmer i det. Systemet känns redan föråldrat i och med begränsningen och valet av en onödigt stor objektivfattning. Utvecklingen verkar I Nikons fall gå bakåt...
Vad menar du med "onödigt stor fattning"?

Den förstår jag inte alls!

Det är ju precis tvärt om.

Det är ju Nikon F som var en onödigt liten fattning (mycket bättre på denna punkten på Canonsidan).

Även Sony FE är ju en onödigt liten fattning, som skapat en massa problem för de både nu, och i framtiden (inga oöverkomliga för de flesta fall, men precis som Nikon F onödigt begränsande).
 

martinot

Aktiv medlem
Precis, det är ju Z-fattningen som är den stora nyheten här! Kameror kommer och går, men fattningen tror jag kan ge Nikon fördel gentemot övriga kameratillverkare på sikt.
Det är jag helt övertygad om. Inget livsavgörande, men ändå inte desto mindre en fördel.

Precis som Nikon F och Sony FE har en liten nackdel av att vara för små för vissa av sina användningsområden.
 

martinot

Aktiv medlem
Samtidigt är det precis vad de gjort med t.ex. D750, men det här är iofs ett nytt läge. Blir intressant att se tester vad den presterar i praktiken i alla fall.
Håller med. Den kanske största nackdelen med D750 är just den väldigt snålt tilltagna bufferten. Fotar normalt i RAW+JPEG, men när jag skall fota sport med hög serietagning så behöver jag tyvärr oftast byta till endast JPEG. Klart irriterande (på en annars helt fantastisk kamera för sitt pris).
 

lonian

Aktiv medlem
6:44 in i youtubeklippet https://youtu.be/DrWv6D3v95g säger dom att när Z kamerorna bländar ner över 5,6 (exempelvis F11) så kommer bländaren stanna på 5,6 tills man tar kortet för att hjälpa fokussystemet att hitta rätt.

Hur blir det då med tex manuell fokus om man har ett Laowa 15mm wideangel macro och bländar ner till F11. Kommer man kunna se vart fokuset ligger med fokuspeaking? Det objektivet har ju inte elektroniska kontakt mellan objektiv, adapter och kameran.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
En så dyr kamera som inte tål kyla; är det ingen förutom mig som reagerar på det? Användningsområde 0-40 grader enligt Nikon. Riktigt dåligt och för de som vistas i skog och mark i kyla bådar det inte gott.
Nu är det så att praktiskt taget alla kameratillverkare anger arbetsområdet till 0-40 °C för sina modeller, som Nikon D5, D500, D850, Canon 1D X (för 1D X Mk II anges 0-45 °C), liksom alla de kameror jag använder (där jag kollat). Någon tillverkare anger ner till -10 °C men tvivlar på att det i praktiken är någon skillnad från alla andra kameror. Jag har använt några av mina 0-40 °C-specade kameror ner till mellan -25 och -30 °C utan några som helst problem. Finns ingen anledning att tro annat än att Z6 och Z7 också klarar detta (även om det i och för sig finns andra spegellösa med större batterier och mindre strömförbrukning som därför i detta avseende kan vara effektivare att jobba med).

Det man behöver lära sig vid kyla är batteri- och kondenshantering.

Skulle tro att de flesta av marknadens systemkameror klarar åtminstone -25 °C eller så. Kommer man däremot ner under -40 °C så börjar alla möjliga konstiga saker hända med de flesta kameror, med några enstaka undantag (enligt rapporter från folk som varit på kalla ställen). De vanliga kamerabatterierna börjar få svårt att hålla uppe spänningen under ca 30 °C även om de är nyladdade, så då är standarden att man använder ett externt 12 V-batteri med en spänningsregulator anpassad till aktuell kamera. Vid dessa temperaturer sjunker spänningen direkt till kanske under 10 V för det externa batteriet, men ut från regulatorn kommer hela tiden en konstant spänning på 7,5 V (eller vad som är lämpligt för den använda kameran).
.
 
Senast ändrad:

PMD

Aktiv medlem
Din bakgrund fototekniskt har jag ingen aning om. Men jag har en gedigen sådan, bland annat när det gäller optik.
Folks bakgrund är ganska ointressant i ett diskussionforum som det här. Det är argumentationen som är viktig. Om man kan underbygga sina argument väl är man trovärdig, annars inte.

Åberopande av auktoritetstro fungerar dåligt när man har kritiska läsare.

Vad gäller Z-kamerorna så har det väl inte undgått dig att alla nya kameror är svindyra? Tiden är förbi när tillväxten var enorm på kameramarknaden, så nu satsar tillverkarna på dyra, men bra, kameror för entusiaster. Z-systemet tycker jag verkar förhållandevis bra. Det enda som känns lite sämre än förväntat är bildfrekvensen hos Z-7 om man jämför med D850 (med reservation för att jag bara har läst om den i denna forumtråd).
 
ANNONS