Annons

Diskussioner om Tisdagsbilden

Produkter
(logga in för att koppla)

gamleJ

Aktiv medlem
Är uppriktigt glad över kritiken denna veckan!
Mycket roligare att få kritik och höra era tankar även om de inte är ”hyllande”, än att inte få någon kommentar alls.
Märker att jag först har svårt att ta till mig kritik som jag inte håller med om, men när jag låter det sjunka in en stund är det lite lättare att ta till mig. Allt gott och glad påsk!

Fint av dig gamlej att belysa att det kan finnas bra bilder även om ingen i vår lilla skara uppskattar dem. Kan ju vara bra att ha i åtanke!
Ps har ingen aning om rendering. Finns väl rätt många betydelser för det ordet. Själv är det förknippat med tuschteckningar med ett väldigt verklighetstroget och 3D utseende, för tex glas och bilar.
Tack, PMD har koll som vanligt och du verkar tolka ordet snarlikt.

Du har ett vinnande sätt för att utvecklas även om det är svårt bitvis. Jag blir också irriterad ibland och tycker kritiken är fel men det är ju betraktarens upplevelse. Så länge det inte handlar om att ge igen för kritik på egen bild så är den hjälpsam oavsett om jag håller med eller inte.

Glad Påsk
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Lite självkritik på min bildkritik. I veckans omgång använder jag ordet rendering som ett annat ord för hur bilden efterbehandlats. Har sett andra använda ordet så men har det verkligen den betydelsen? När jag googlar är det mer att smälta in något mot en ny bakgrund som avses. Någon som vet med säkerhet?
I fotografiska sammanhang ser jag ser ofta det engelska order render användas för t.ex. hur ett objektiv tecknar bakgrundsoskärpa; "This lens renders the out of focus area smoothly."

Det används även för hur en råkonverterare tolkar en råfil, t.ex. "Capture One renders the raw files with more saturation compared to Lightroom".

Det finns säkert fler exempel som jag inte kommer på nu.

Rendera är nog ett nyligen lånat ord som egentligen inte behövs.
 

gamleJ

Aktiv medlem
I fotografiska sammanhang ser jag ser ofta det engelska order render användas för t.ex. hur ett objektiv tecknar bakgrundsoskärpa; "This lens renders the out of focus area smoothly."

Det används även för hur en råkonverterare tolkar en råfil, t.ex. "Capture One renders the raw files with more saturation compared to Lightroom".

Det finns säkert fler exempel som jag inte kommer på nu.

Rendera är nog ett nyligen lånat ord som egentligen inte behövs.
Tack för lite mer input kring rendera och jag blir än mer stärkt i att inte använda det ordet i fotosammanhang.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Stort tack för intressanta tankar om min bild "lilla huset på prärien". Jag frestar på lite till av läroskäl för mig själv och kanske av intresse för andra som följer tisdagsbilden.

Jag kan bara konstatera att min upplevelse av egna bilden stämmer dåligt med övriga deltagares. Vill därför för säkerhets skull visa bilden som fick mig att tycka att jag är förträfflig;), så förträfflig att jag gjorde en i mitt tycke sämre version och använda för tisdagsbilden med förhoppningen att den räcker nog :) Tanken var att använda den ni nu kan se om ni följer länken för andra sammanhang. https://www.fotosidan.se/member/photos/view.htm?ID=384101
Jag får helt enkelt bjuda på detta hemska erkännande:).

Vissa problem som ni har med versionen i tisdagsbilden finns även i denna. Ljuset är det samma. Berättelsen är fortfarande klen om inte husvagnen och det karga i landskapet påverkar er som det påverkar mig.

Vad jag gillade bättre med denna versionen: Fåglarna ger extra liv. Husvagnen och trädet som är huvudblickpunkter blir större i bild.

Jag har egentligen bara problem med en sak i den länkade bilden och det är att inget leder ögat till husvagnen och trädet. Samtidigt upplever jag inte det så viktigt då främst husvagnen borde bli det första att titta på oavsett och sedan trädet. Därefter borde ögonen leta sig in till fåglarna, korna eller annan detalj. Ljuset är inte vackert eller spännande men det tycker jag snarare förstärker den både fula men samtidigt i mitt tycke vackra karga stämningen. Jag hade samma känsla kring "Liten och sliten" i förra tisdagsbilden.

Vad vill jag nu då. Jo jag vill bara för säkerhets skull kolla så att inte de små ändringarna gör väldigt stor skillnad för er. Gör de inte det så är det något personligt som väcks hos mig när jag ser denna typ av landskap och viktigt att ha med mig nästa gång jag tycker likadant. Samtidigt som jag skrev tidigare. Vi är egentligen inte tillräckligt många som ger kritik för att helt avskriva bilder. Mycket talar dock för hybris över egen bild om inte version två fullständigt knockar er ;).

Jag hoppas få möjlighet att hitta nya vinklar och annat ljus för samma motiv i veckan men inte säkert jag hinner delta i tisdagsbilden #10 överhuvudtaget.
 

Kristobal

Aktiv medlem
”Du får ej redigera någon annans objekt”
Står det när jag trycker på länken.
Blir ju lite nyfiken att kolla.
Vidare för min del kan jag bara säga att jag sällan tilltalas av landskap som har så mycket detaljer, så stort spektrum att förhållandet till och se på. Då får det vara någon form av spektakulär himmel eller dylikt. Sen har jag inte sett din bild i riktigt format vilket gör att jag borde vara lite försiktig. För att din bild skulle väckt mer känslor just hos mig skulle jag velat ha husvagnen i förgrunden och landskapet vid sidan. Sen är det ju komplext efter som vi alla har olika inre och yttre bilder som triggar igång någon inneboende vilande känsla. Och jag tror kanske oxå att vi alla bär på olika känslor och därför är det ju osäkert om det som väcker nån känsla hos mig gör det för någon annan. Eller det jag menar är att vi har olika nära till olika känslor. Jag tycker fortfarande att det är en bra bild men för mig så hade motivet kunnat nyttjas på ett mer effektfullt sätt. För mig då.
För vem ska en bild vara bra då? Är en fråga som väcks i skrivande stund. Är inte det viktigaste med din bild att den är perfekt för dig? En storslagen himmel eller annat ljus hade kanske gjort bilden mer lättgillad men vad jag förstår det som att du ville uttrycka skulle kanske rent av försvagas om ljuset var annorlunda?

Inte menat som nån dumförklaring såklart utan bara vad jag spontant tänker.
 

gamleJ

Aktiv medlem
”Du får ej redigera någon annans objekt”
Står det när jag trycker på länken.
Blir ju lite nyfiken att kolla.
Vidare för min del kan jag bara säga att jag sällan tilltalas av landskap som har så mycket detaljer, så stort spektrum att förhållandet till och se på. Då får det vara någon form av spektakulär himmel eller dylikt. Sen har jag inte sett din bild i riktigt format vilket gör att jag borde vara lite försiktig. För att din bild skulle väckt mer känslor just hos mig skulle jag velat ha husvagnen i förgrunden och landskapet vid sidan. Sen är det ju komplext efter som vi alla har olika inre och yttre bilder som triggar igång någon inneboende vilande känsla. Och jag tror kanske oxå att vi alla bär på olika känslor och därför är det ju osäkert om det som väcker nån känsla hos mig gör det för någon annan. Eller det jag menar är att vi har olika nära till olika känslor. Jag tycker fortfarande att det är en bra bild men för mig så hade motivet kunnat nyttjas på ett mer effektfullt sätt. För mig då.
För vem ska en bild vara bra då? Är en fråga som väcks i skrivande stund. Är inte det viktigaste med din bild att den är perfekt för dig? En storslagen himmel eller annat ljus hade kanske gjort bilden mer lättgillad men vad jag förstår det som att du ville uttrycka skulle kanske rent av försvagas om ljuset var annorlunda?

Inte menat som nån dumförklaring såklart utan bara vad jag spontant tänker.
Vet inte varför du inte får fram bilden via länken men gå in på min profil så finns mappen tisdagsbilden. Jag tycker ditt svar är intressant och jag kommer svara på det du skriver men helst vill jag veta först om du upplever någon skillnad.
 

Kristobal

Aktiv medlem
Stor skillnad. Posta den gamla bilden på samma sätt, så att vi kan jämföra päron med päron.
Men faktum kvarstår för min del, att för att det ska bli kanonbilden hade jag velat ha en annorlunda komposition. För mig hade husvagnens mystiska eller sorgliga historia varit förstärkt utan kor eller hästar. Utan hus och eventuellt utan träd eller annat som ögat söker sig till. Jag förtydligar (mest för mig själv) att detta inte kommer från en erfaren fotograf eller bildkännare. För egen del dras jag ofta åt det sparsmakade hållet, less is more. Ensamheten eller set karga landskapet behöver inte vara så stor procent av bilden för att jag ska känna det karga. Jag känner det karga i din bild nu, men tycker att det tar för mycket av mitt fokus.
Jag tycker inte att det skulle behövas mycket förändringar i ljus eller spektakuläritet utan kanske endast en annan vinkel.
Ta nu inte detta för någon sanning utan bara min och glädje över att analysera och disskutera din bild. Tycker det är intressant med givare och mottagare, hur något upplevs på ett sätt av en men på ett annat sätt av en annan. Och tycker att det är intressant att prata mer på djupet om en bild.

Kan vara tillägga att det är lite komiskt detta med ”hybris över egen bild”.
Tyckte förra veckan att jag hade en intressant komposition med en nyutslagen vitsippa med ett ruttnande käkben i förgrunden. Väckte massa tankar kring kretslopp, liv och död, den enes bröd den andres död, kontrasten mellan det vackra och avskyvärda osv. Kommentarerna i stort sett uteblev.

Skriver från telefonen och FS sida är inte direkt anpassad så jag ids inte korr.läsa.
 

Kristobal

Aktiv medlem
Btw så vore det ju en ganska bra idé att, som förseslagits tidigare, länka bilden till en uppladdning man gjort på sin egen profil. Börjar tröttna lite på det kassa format som är i trådarna. Visst, det blir mer jämlikt, men tom mina bilder tagna med min mobilkamera ser ju tusen ggr bättre ut i ordentlig upplösning.
Vore för mig i alla fall mer intressant att disskutera bilderna om man kan få se dem i ok upplösning. Även om komposition osv går att disskutera tycker jag att man tappar en del av helheten i formatet som erbjuds i tråden enbart.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Stor skillnad. Posta den gamla bilden på samma sätt, så att vi kan jämföra päron med päron.
Men faktum kvarstår för min del, att för att det ska bli kanonbilden hade jag velat ha en annorlunda komposition. För mig hade husvagnens mystiska eller sorgliga historia varit förstärkt utan kor eller hästar. Utan hus och eventuellt utan träd eller annat som ögat söker sig till. Jag förtydligar (mest för mig själv) att detta inte kommer från en erfaren fotograf eller bildkännare. För egen del dras jag ofta åt det sparsmakade hållet, less is more. Ensamheten eller set karga landskapet behöver inte vara så stor procent av bilden för att jag ska känna det karga. Jag känner det karga i din bild nu, men tycker att det tar för mycket av mitt fokus.
Jag tycker inte att det skulle behövas mycket förändringar i ljus eller spektakuläritet utan kanske endast en annan vinkel.
Ta nu inte detta för någon sanning utan bara min välmening och glädje över att analysera och disskutera din bild. Tycker det är intressant med givare och mottagare, hur något upplevs på ett sätt av en men på ett annat sätt av en annan.

Kan vara tillägga att det är lite komiskt detta med ”hybris över egen bild”.
Tyckte förra veckan att jag hade en intressant komposition med en nyutslagen vitsippa med ett ruttnande käkben i förgrunden. Väckte massa tankar kring kretslopp, liv och död, den enes bröd den andres död, kontrasten mellan det vackra och avskyvärda osv. Kommentarerna i stort sett uteblev.

Skriver från telefonen och FS sida är inte direkt anpassad så jag ids inte korr.läsa.
Stort tack för dina synpunkter. Jag provade att beskära mycket hårdare i vissa filer för att testa men hittade inget som var bättre i mitt tycke. I de flesta lägen hamnade husvagnen för lågt också då jag tog bilder från olika punkter utmed vägen så egentligen blev det mer en ännu kraftfullare beskärning bara. Ska ta mig ner från vägen nästa gång men då kräver det lite promenad för det finns ingen plats för bilen att stå vid sidan om vägen. Grejen är att det som fångade mig är det som kommer fram i bilden. Jag kan säkert hitta andra vinklar och bättre ljus osv men det kommer bli något annat än det jag upplevde och fastnade för. Inget ont i det för då kan jag kanske hitta en bild som är tillgänglig för fler. Det tar dock inte bort det faktum att jag tycker bilden är väldigt tilltalande medan ni söker något annat. Jag har nu fått det bekräftat iallafall från dig och det är jag mycket tacksam för.

Jag håller med i dina funderingar kring vad som är en bra bild och för vem. Jag gillar den skarpt och min fru verkar ha samma smak så kanske kan den glädja oss här hemma och så får jag acceptera att vi är ganska ensamma om att gilla den. Eller så finns det betydligt fler som mig men att de inte är med i tisdagsbilden. Jag kommer inte få något svar på det men jag kommer iallafall ta med mig lärdomar från veckan.

Gällande blomman och käken så kan jag vara med på symboliken men fick ingen lust att titta igen. Det var inget fel på bilden men den berörde inte. Hade den varit dramatisk, grotesk eller kanske vacker i kombination med död osv osv. För mig blev det alldaglig blomma och med en käke också efter att du påpekat. Häftigt som du säger gällande hybris kring egna bilden. Fast det är ju inte säkert att det är hybris i ditt fall, bara att vi andra inte fascineras av det du ville förmedla. Jag tycker hursomhelst att din bild denna veckan var mer intressant.

Nu har ju jag varit lite extra tjatig om min bild men sammantaget tycker jag nog de flesta fått mer kritik och kanske lärdomar denna veckan med nya regler. Hoppas det håller i sig.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Btw så vore det ju en ganska bra idé att, som förseslagits tidigare, länka bilden till en uppladdning man gjort på sin egen profil. Börjar tröttna lite på det kassa format som är i trådarna. Visst, det blir mer jämlikt, men tom mina bilder tagna med min mobilkamera ser ju tusen ggr bättre ut i ordentlig upplösning.
Vore för mig i alla fall mer intressant att disskutera bilderna om man kan få se dem i ok upplösning. Även om komposition osv går att disskutera tycker jag att man tappar en del av helheten i formatet som erbjuds i tråden enbart.
Ja det kanske blir tvunget tillslut.
 

PMD

Aktiv medlem
Det är inte en snäll kommentar. Eftersom jag tycker om den typen av bilder så berättade jag det.

Om bilden inte hade tilltalat mig så hade jag skrivit det.

Bildkritik bör inte handla om att vara snäll eller elak. Man (åtminstone jag) måste utgå från vad som tilltalar en, men man ska helst också berätta varför.

Jag hoppas att du hade tackat för kommentaren även om den hade handlat om att jag inte tyckte om bilden (men motiverat varför).
 

Kristobal

Aktiv medlem
Men är det inte jäkligt utmanande att förmedla det subtila som kan vara så starkt påtagligt för en själv. Just med denna typen av bilder. Jag kan gå ut i en miljö och känna massor. Att sen förmedla det med en bild.... är en annan sak. Tex i skogen här bakom huset. Vet knappt båt bättre än att gå ut med en kopp kaffe, titta på alla stengärdsgårdar som folk byggt mer eller mindre för hand, löven krasar under fötterna och tystnaden är total förutom vindsus och stundtals någon fågel.
Klart siktar man mot att förmedla känslor, dofter och upplevelser med många bilder. Men jag tänker att det är en rejäl utmaning att förmedla allt detta när motivet rent visuellt inte är bara wow.
 

Kristobal

Aktiv medlem
Ja det var gedigen kritik denna vecka. Jag uppskattade den verkligen. Men förstår inte riktigt. Är detta bara på grund av ändrade regler?
Intressant och hoppas det fortsätter.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Det är inte en snäll kommentar. Eftersom jag tycker om den typen av bilder så berättade jag det.

Om bilden inte hade tilltalat mig så hade jag skrivit det.

Bildkritik bör inte handla om att vara snäll eller elak. Man (åtminstone jag) måste utgå från vad som tilltalar en, men man ska helst också berätta varför.

Jag hoppas att du hade tackat för kommentaren även om den hade handlat om att jag inte tyckte om bilden (men motiverat varför).
Det hade jag men är glad för att du understryker att det inte är för att pigga upp mig utan för att du också uppskattar denna typ av bilder. Jag hoppas att jag i tisdagsbilden lyckas förmedla min lust att bättre förstå vad som är bra bild för andra samtidigt som det är viktigt att stå för min egen smak.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Men är det inte jäkligt utmanande att förmedla det subtila som kan vara så starkt påtagligt för en själv. Just med denna typen av bilder. Jag kan gå ut i en miljö och känna massor. Att sen förmedla det med en bild.... är en annan sak. Tex i skogen här bakom huset. Vet knappt båt bättre än att gå ut med en kopp kaffe, titta på alla stengärdsgårdar som folk byggt mer eller mindre för hand, löven krasar under fötterna och tystnaden är total förutom vindsus och stundtals någon fågel.
Klart siktar man mot att förmedla känslor, dofter och upplevelser med många bilder. Men jag tänker att det är en rejäl utmaning att förmedla allt detta när motivet rent visuellt inte är bara wow.
Jo så är det. När det då i eget tycke fungerade men ingen annan upplever det är frustrationen på topp :).
 
ANNONS