Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

man vs man

Produkter
(logga in för att koppla)

iSolen.se

Guest
Jag har inte avkrävt dig någonting. Du påstod att det fanns regler som förbjöd vissa saker, jag ville läsa dem och bad dig om hjälp med en länk.

Jag förstår fortfarande inte vilka "regler" du avser. Att man inte får ljuga? Vem menar du skulle ha upprättat/nedskrivit dessa regler?

Jag har jobbat på alla stora svenska dagstidningar (utom DI, som jag av olika anledningar tackade nej till i våras). För övrigt, på vilket sätt skulle Aftonbladet vara mindre "mönsterföretag inom etik" än någon annan dagstidning?


Nej, jag läste innantill i den text du själv skrev i #91, och dessutom länkade till. (Jag tror inte att de med "event" syftar på en kaffemugg):

"Shutter klassar de redaktionella bilderna så här:

Documentary images: Images that document an event or subject of human interest

Illustrative images: Images that illustrate an event or subject of human interest through staging"

De regler som definierar vad man får och inte får arrangera för redaktionella bilder. Gärna med en underrubrik dokumentärt, eller hellre dokumentärt nyhetsfoto.

Det är knappast godtycke som gäller, nog kan vi lita på redaktionella bilder även för svenska media...eller?

Aftonbladet var den tidning som hade lägst förtroende av media (dvs inkl radio och tv) för nåt år sedan, jag ska se om jag kan hitta källan.

Edit: Detta var inte den källan men det är rätt tydligt:

"Endast 12 procent har förtroende för vad Expressen och Aftonbladet skriver, enligt undersökningen"

https://www.resume.se/nyheter/artiklar/2016/02/17/lagt-fortroende-for-kvallstidningarna/

Nu kommer du väl med ett inlägg om att etik inte är samma sak som förtroende, med någon twist om att jag är okunnig eller inte kan läsa. Gör gärna det. Förtroendet är ändå närmare noll än närmsta konkurrenten. Övriga kan plocka fram popcorn och cola.
 

ErlandH

Aktiv medlem
De regler som definierar vad man får och inte får arrangera för redaktionella bilder. Gärna med en underrubrik dokumentärt, eller hellre dokumentärt nyhetsfoto.
Såvitt jag vet finns det inga sådana nedskrivna regler.
Nu kommer du väl med ett inlägg om att etik inte är samma sak som förtroende, ...
Det behöver jag ju inte, eftersom du själv gjorde det. Men jag förstår inte varför du öht publicerar den siffran och samtidigt konstaterar att den inte har med saken att göra ...

För övrigt har allmänheten betydligt större förtroende för Aftonbladet (och pressen i allmänhet) än vad den påstår i den typen av undersökningar. Det märker man t ex i krissituationer som vid terrorattentatet på Drottninggatan. Då söker väldigt många fler information på just Aftonbladets webbsajt än någon annan stans.
 

iSolen.se

Guest
Såvitt jag vet finns det inga sådana nedskrivna regler.

Det behöver jag ju inte, eftersom du själv gjorde det. Men jag förstår inte varför du öht publicerar den siffran och samtidigt konstaterar att den inte har med saken att göra ...

För övrigt har allmänheten betydligt större förtroende för Aftonbladet (och pressen i allmänhet) än vad den påstår i den typen av undersökningar. Det märker man t ex i krissituationer som vid terrorattentatet på Drottninggatan. Då söker väldigt många fler information på just Aftonbladets webbsajt än någon annan stans.
Sjävfallet för att det hänger ihop, dålig etik kommer förr eller senare ge lågt förtroende.

Att många läser i nödsituation har mer med att det är gratis och att de publicerar utan faktakoll, dvs snabbt, än att det är bra journalistik att göra. Just i såna situationer är faktarättheten lägre än annars och det vet folk. 12% är löjligt lågt.

Så svenska journalister publicerar och manipulerar bilder utan skrivna regler. Det har jag svårt att tro men säger du det så.
 

afe

Aktiv medlem
Ska vi ha lite vadslagning? Vem kommer att vinna tråden? Rafflande spänning, och höga odds!

Tänk om de som alltid ska tjafsa sönder trådar alltid vore så tysta som när de får en egen tråd ...
 

alfin

Aktiv medlem
Märkligt att vissa alltid ska trakassera andra på fredag- och lördagkvällar. Man kan inte annat än undra vad det är för konsumtion som triggar igång dessa mobbingtendenser? Sorgligt är det i alla fall!
 

afe

Aktiv medlem
Tänk att Alvin fortfarande är så sur på mig, flera år efter att jag slutat moderera forumet. Det var inte bara jag som modererade dina inlägg eller varnade dig för dina påhopp ... Om du sedan vill kalla det för trakasserier eller antyda att det har med alkoholkonsumtion eller annat får du stå för.

Det är en viss skillnad på mobbing och moderering i ett privat forum - moderering är upp till forumägarna som sätter de regler som gäller, och så vitt jag vet har det aldrig modererats åsikter utan bara sättet de uttrycks på. Accepterar man inte dessa regler kanske man inte ska vara medlem i forat.
 

martinot

Aktiv medlem
Fascinerande hur långsinta vissa personer är. Att jag blivit modererad någon gång i något forum har hänt, och massor av andra med mig, och inget att normalt bli extremt uppjagad över.
 

alfin

Aktiv medlem
Tänk att Alvin fortfarande är så sur på mig, flera år efter att jag slutat moderera forumet. Det var inte bara jag som modererade dina inlägg eller varnade dig för dina påhopp ... Om du sedan vill kalla det för trakasserier eller antyda att det har med alkoholkonsumtion eller annat får du stå för.

Det är en viss skillnad på mobbing och moderering i ett privat forum - moderering är upp till forumägarna som sätter de regler som gäller, och så vitt jag vet har det aldrig modererats åsikter utan bara sättet de uttrycks på. Accepterar man inte dessa regler kanske man inte ska vara medlem i forat.
Haussa inte upp dig själv och dina påhopp på andra medlemmar på Fotosidan. Din godtyckliga moderering är glömd sedan länge. Dock fortsätter du trakassera och mobba andra på Fotosidan, och det tycker jag vi kan vara utan. Bidra med något vettigt istället för att hänga upp dig på de personer du ogillar på Fotosidan. Finns det någon koppling mellan AFE nu och AFE moderator, så är det just det uttalade ogillandet av vissa på Fotosidan.
 

PMD

Aktiv medlem
Den här sortens forumkatastrofer kan ganska enkelt undvikas genom att kombattanterna (oftast två) fortsätter sitt meningsutbyte i en ny tråd.

Fotosidans redaktion tycks inte ha så mycket emot häftiga ordväxlingar så länge de inte stör trådar genom att vara helt utanför ämnet.

Det bästa (som många av er antagligen redan noterat att jag tjatat om förr) vore om det fanns lättanvända tekniska hjälpmedel för att fortsätta i en ny tråd.

Forumdelen av Fotosidan tycks dock härstamma från tidig bronsålder så det är förmodligen inte så lätt att åstadkomma en sådan funktionalitet.

/sign. been there, done that
 
ANNONS