Annons

Billigare att köper svenska produkter I USA

Produkter
(logga in för att koppla)

timbo

Medlem
Jag vet att många klaga över priser på nästan allting vad det gäller foto prylar, fast jag tycker att det är markligt att en svenskt märke som profoto till exempel kan vara så mycket billigare på andra sidan atlanten!

Exemplet jag har tagit är på en profoto 25 Degree Silver Softlight Reflector vilket kostar ungefär 2700 SEK i sverige och säljes i USA för 260USD(1,814SEK)

Kanske det är så att den har landet här sjukt höga skatter som gör att även en svenskt märke bli billigare i USA.

Jag föreslår att några av oss gå i hop och hyra en stor kontainer(ju fler destå billigare) så att vi kan frakta hit billigare svenskt produkter.
 

Pongu

Aktiv medlem
I USA får man betala för välfärd, om man har råd. I Sverige betalar man välfärden genom skatt, moms osv.

När du väl har betalat sales tax, moms, frakt och tull för alla prylar i containern är det fortfarande billigt, men inte extremt billigt.

/Pontus
 

timbo

Medlem
vad har välfärd att göra med produkter? betalar vi inte tillräckligt mycket med inkomst skatt?
 

Pongu

Aktiv medlem
Nej, antingen får man välja att dra ner på någon del av det allmänna för att kunna ta bort momsen eller höja inkomstskatten eller någon annan skatt/avgift sitället. There's no such thing as a free lunch!

/Pontus
 

Nome Nescio

Aktiv medlem
Priset har ingenting med skatt & moms att göra!
Priset styrs av marknaden, dvs förhållandet mellan försäljarens förmåga att sälja och kundens vilja att betala för en vara.

Vi svenskar är uppenbarligen mer villiga att betala mera för vissa varor än vad övriga västvärlden är.
 

BAn

Aktiv medlem
timbo skrev:
vad har välfärd att göra med produkter? betalar vi inte tillräckligt mycket med inkomst skatt?
Samhällets totala skatteintäkter är runt 1 400 miljarder kronor. Av detta är runt 400 miljarder skatt på konsumtion (moms m.m.). Skatt på arbete uppgår till runt 900 miljarder, varav bara runt 500 miljarder är inkomstskatt som arbetstagaren betalar. http://www.regeringen.se/content/1/c6/06/96/26/cfd448ea.pdf

Men som Per skriver, priset bestäms av vad man lyckas sälja resp. köpa för.

Samma sak kan i viss mån sägas gälla konsumtionsskatteuttaget. För hög skatt och många försöker handla i billigare länder.
 

eon

Aktiv medlem
Nome Nescio skrev:
Priset har ingenting med skatt & moms att göra!
Priset styrs av marknaden, dvs förhållandet mellan försäljarens förmåga att sälja och kundens vilja att betala för en vara.

Vi svenskar är uppenbarligen mer villiga att betala mera för vissa varor än vad övriga västvärlden är.

Räkna inte oss svenskar som något unikt.
Fotoprylar, bilar m.m. är dyrare för alla europér än det är för de som bor i USA.
Inte så mycket att gära åt. Jag är mer avundsjuk på att de har varmare vintrar i Spanien än vi har här, men det är inte heller något att göra åt.
/Erik
 

philip

Aktiv medlem
eon skrev:
Jag är mer avundsjuk på att de har varmare vintrar i Spanien än vi har här, men det är inte heller något att göra åt.
/Erik
Grymmaste kommentaren!

Själv gillar jag att åka skidor, så jag är glad att jag inte är i spanien på vintrarna!

En annan aspekt på att handla i sverige är ju att hur många är det inte (inklusive mig själv) som går in på den lokala handlaren och kollar för att sedan köpa på internet och därefter är förvånad när lokale handlaren tvingas stänga!

Själv köpte jag således mitt D50 hus från Nederländerna, europas då billigaste!
 

Robert_Vallentuna

Aktiv medlem
Är ni säker på att svenska Profoto tillverkar allt i Sverige? Vet inte om det sys så många paraplyer och boxar i ladan borta i Skarpnäck, tror hellre på att de sys i Asien och att det skickas direkt till resp lokala marknad. Vet inte om USA har tull på fotosaker, det har vi i EU, 3,6% på blixtar... Säkert billigare frakt till USA från fabrik då de konsumerar större mängder och då blir slutpriset lägre.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
De som studerat marknadsföring har lärt sig att man inte skall sätta priset efter kostnaden utan efter marknaden. Växelkursen mellan våra svenska Lire och US dollar var för några år sedan 1:10.
NU är förhållandet 1:7. Dollarn har alltså tappat 30% men för en amerikan är en dollar värd en dollar.
Det gör att många tillverkare får leva med en sämre marginal i USA eeftersom man inte kan lämna denna stora och viktiga marknad.
Pundet har gått andra vägen och hur många pratar om att köpa billiga fotoprylar i London?
 

ulltand

Aktiv medlem
eon skrev:
...Jag är mer avundsjuk på att de har varmare vintrar i Spanien än vi har här, men det är inte heller något att göra åt...
Jorå, åk bil till jobbet, ha vanliga glödlampor hemma, konsumera produkter som kräver mycket energi osv - då har vi snart medelhavsklimat här i Sverige!
 

Bilagor

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Nome Nescio skrev:
Priset har ingenting med skatt & moms att göra!
Priset styrs av marknaden, dvs förhållandet mellan försäljarens förmåga att sälja och kundens vilja att betala för en vara.

Vi svenskar är uppenbarligen mer villiga att betala mera för vissa varor än vad övriga västvärlden är.
Det är väl klart att priset påverkas av både skatter, avgifter som exv. tullar och miljöavgifter m.m. och hur kanalerna fungerar (maktförhållande mellan tillverkare-distributörer/grossister-återförsäljare). Allt detta varierar land för land och delmarknad för delmarknad.

Man behöver ju bara göra ett experimentet. Låt oss säja att konkurrensen tvingar alla led att pressa marginalerna till den verkliga smärtgränsen för alla led till (tillverkare-distributörer(om såna finns)-återförsäljare(om såna finns)), d.v.s. så att ingen gör nån vinst nånstans(ja jag vet att det finns olika sätt att definiera detta :)). Då får vi ett pris som avspeglar vad det kostar att tillverka en produkt och distribuera den till kunden vid tillfället.

Sen lägger vi på tull, moms och andra typer av avgifter. Dessa är specifika för alla länder. Vi får då ett nytt jämviktspris som inkluderar dessa landsspecifika kostnader. Folk kommer inte sluta att köpa exv. kameror och datorer för det men det kommer säljas färre än om skatter och avgifter inte fanns. Det är klart att skatter och avgifter påverkar priserna. Dom kan man väl inte bara bortse ifrån och prata om att marknaden styr allt. Marknaden styr ju bara en del av priset. Den måste alltid ta hänsyn till skatter och avgifter som i princip är opåverkbar (om man inte smugglar förstås). Precis som oss privatpersoner.

Fråga bara en dansk eller norrman om exv. bilpriserna i deras respektive länder, så kommer du få höra att Sveriges är oerhört billigt. Att använda USA som måttstock är populärt men lite orättvist. Det är ju faktiskt ett land som är helt unikt med europeiska mått mätt. Visst är produkter både mkt billigare p.g.a. framförallt en lägre moms men också för att det är en mycket större och mer konkurrensutsatt marknad än den svenska.

Jag har själv en i familjen som just dött i USA efter 25 år i landet och jag har sett sjukhusräkningarna. Det är chockerande dyrt att dö på privatsjukhus i det landet. Jag kan bara säja att har man inget företag som betalat försäkringarna åt en eller man själv haft råd och vett att göra det så handlar det om personlig konkurs för många. Det är verkligen ruinerande att hamna på sjukhus. Om man ska betala både sjukförsäkringar själv och lägga undan till skolavgifter för sina barn så blir bilden inte lika entydig igen och det handlar väl ändå om vår disponibla inkomst till sist om vi ska kunna jämföra vad vi kan konsumera.

Jag tycker jämförelsen med USA är en mycket orättvis betraktelse. Det är som att bara räkna bankböckerna och fonderna vid bouppteckningen och skita i alla skulder och utgifter.

Sen kan man ju plåga sig själv och tycka att de har det mycket bättre i Luxemburg, Schweiz och Cayman Islands och de har de väl också, men i åtminstone Schweiz fall är det nog en hel del blodspengar det välståndet byggs av även om pengarna slutat lukta för länge sen tryggt försvarade av den heliga banksekretessen. Med hjälp av den har man tillåtit sig att begrava folkmord efter folkmord i tystnad, samtidigt som de pengar som kramats ur dessa våldtagna länder förvaras i trygghet som pensionsförsäkringar för landsflyktiga diktatorer och deras släktingar. Vill man egentligen ha det så? Det känns ju som en vacker tavla målad med exkrementer.

Det är inte ens nåt odelat nöje att leva i en oljerik nation som exv. Norge. Oljepengarna har ju drivit upp prisnivån i det landet så den hotar att slå ut all annan industri (så det är väl kanske därför de köper svenska företag). I jämförelse med Norge bor vi ju i rena lågprislandet. Gå bara in och köp en hamburare på McDonalds i Oslo och häpna.

Allt är relativt även om vi kanske inte alltid i alla sammanhang lever i det bästa av alla länder. Men jag kan inte annat än tänka att det än så länge är ganska fantastiskt att all utbildning än så länge är gratis även upp på universitetsnivå (det är ju bara kurslitteraturern man tvingas betala för). Sjukvården är inte gratis men i alla fall överkomligt billig och den funkar fortfarande för de som verkligen behöver dyra ingrepp utan att ruinera dem. Det känns betydligt mer civiliserat än i USA hur billiga kameraprylar man än kan köpa där.
 
Senast ändrad:

enfotograf.se

Aktiv medlem
Pris har med skatt och moms att göra!

...
Priset har ingenting med skatt & moms att göra!
...
Om det vore så då hade priset jag får betala för en vara i Sverige varit oförändrat oavsett om skatt och moms läggs på!

De saker jag handlar via nätet eller från butik har pris inklusive moms och indirekt skatt.

Oavsett vad man tycker eller förordar går det inte att komma från att priset på en vara har ett visst belopp där momsen finns inkluderad.

När man talar om priser på varor så tror jag de flesta människor menar vad det kostar att byta varan mot pengar, men å andra sidan är det ju inte så roligt eller trevligt att nämna att vi är ett land i världen som har bland det högsta skattetrycket, i alla fall inte om man anser att skatter och övriga avgifter är för höga.

Tänk att länder med lägre skatter och avgifter har det så dåligt och att vi har det så bra i Sverige med våra avgifter.
;-)
 
ANNONS