Annons

Minolta/Sony - tipstråden

Produkter
(logga in för att koppla)

Grimmer

Aktiv medlem
JOLidman skrev:
Sedan kan du göra fynd också, köpte mars-06 följande objektiv. 50/1.4 + 70-210/4 + 35-70/4 för 2.500 SEK + 500 SEK i bensinpengar och då var det Beercan som var målet, övrigt bonus.
Påminn mig inte! Jag blev erbjuden exakt likadana linser för 3500:- i nyskick men nobbade pga. pengabrist. Hörde sen att dom gick för 3000:- :O(
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Da´Russian Stallion skrev:
En annan sak som jag tänkt på är att om Sony släppte objektiv i lite snabbare takt så kanske suget på begagnade objektiv inte hade varit så stort. Fast det är ju såklart bättre att dem släpper bra objektiv istället för många objektiv.
Men då måste prisskillnaden mellan gammalt och nytt vara mindre, så att en del faktiskt väljer att köpa nytt fast. Idag tycker nog många att Sony-objektiven är prisatta väl högt. Men detta kanske rättar till sig när Sony får en bredare produktportfölj och fler satsar på märket så man kan få lite större volymer och därigenom kanske lägre priser.
 

Fabian Fogelberg

Aktiv medlem
murdoc skrev:
Det är väl just det som är nackdelen?
Har du otur så åker du på moms (25%) och tull (?%).
Säljarens rating visar att det verkar vara en seriös handlare.
Så är det något som skulle krångla så är det nog just tullen.
Det är väl lite den delen jag tänker på, han skriver: "...we will gladly declare the unit as "gift of no commercial value"..." detta verkar väl inte jätteseriöst? Blir väl både gråimport och utan försäkring, eller?
 

Nome Nescio

Aktiv medlem
Det går fortfarande fynda beercan för rimliga priser. Har precis hämtat ett paket med Beercan och 3xi-hus för 1300kr + porto.

Jag har inte monterat gluggen på min D7D ännu, men linserna är repfria och det är få skavanker på tuben.
Ända kruxet är att det inte ingick något motljus skydd. Är glugen tjänslig mot motljus? Om så vart kan man hitta ett motljuskydd?

Det är förresten en till liten brist, förra ägaren måste ha varit en storrökare. Både glugg och hus doftar misstänksamt tobak. Hoppas det vädras bort med tiden.
 

js1

Aktiv medlem
Nome Nescio skrev:
Är glugen tjänslig mot motljus? Om så vart kan man hitta ett motljuskydd?
Ok, det är fredagkväll, en flaska vin och ett antal whisky har runnit genom strupen, blicken är kanske inte den bästa att avgöra om skärpan liggen rätt i bilden men nog f-n kan jag stava till både glugg, känslig och motljusskydd!

/Jörgen

ps.
Är inte du flygare Per? ds.
 

Nome Nescio

Aktiv medlem
diablo 3 skrev:
Hej jag skulle behöva lite hjälp!!

Fotar mest naturbilder och letar efter ett bra tele, men var hittar man det?

Antingen ett 300 f 4
eller ett 400 f 5.6

Någon som vet vilket objektiv som ger mest för pengarna?
Jag roppade in en Sigma APO 300/4 macro för ca 300€. En mycket prisvärd glugg(med två g) enl mig. Dock så är det inget man ser varje dag, men då och då dyker de upp på ebay.de
 

js1

Aktiv medlem
Ingenting egentligen, men om man kan flyga så borde man höra till kategorin KPL-människor.

(Betyder Koll På Läget.)
Usch Nu är jag trött. Alltid kul att avsluta dagen med en titt på fs
och kanske driva lite med någon! Är man insnöad? Inte enligt mig, Ja enligt min fru Godnatt!
 

Nome Nescio

Aktiv medlem
Det finns många flygare som saknar KPL. Själv så lyckas jag ofta stänga av hjärnan mellan varje flygning(det gäller att spara på tankekapaciteten). Tur man flyger så ofta det går, så att man inte glömmer hur man startar hjärnan ifall det skulle behövas på landbacken ;)

Godnatt
/Per
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Nome Nescio skrev:
Det finns många flygare som saknar KPL. Själv så lyckas jag ofta stänga av hjärnan mellan varje flygning(det gäller att spara på tankekapaciteten)
Tur att piloter isolerar livet från landbacken!

Blir annars jobbigt om SAS fotointresserade piloter börjar ratta in slutartider och bländarvärden när ILS:en skall matas in...;-)
 

KGS

Aktiv medlem
Var får man tag i snygga motljusskydd?

Är nästan på g att byta tillbaka min D7D mot good old Ani (A2) bara för att motljusskyddet är så ruskigt fult på alla linser jag lyckats få tag i hittills...

Förtvivlat försöker jag bli av med mina motljusskydd. Senast satsade jag ett på att Canon kommer ha stabilisering i sitt nästa konsumenthus...
 

Pyl

Aktiv medlem
Om någon kan tipsa om ett Sigma 100-300mm F4 EX DG APO till ett bra pris så skulle det vara trevligt!
 

Gunnar D

Aktiv medlem
Pyl skrev:
Om någon kan tipsa om ett Sigma 100-300mm F4 EX DG APO till ett bra pris så skulle det vara trevligt!
Glöm det! dâ köper jag det själv :)
Det brukar faktiskt dyka upp nâgra ibland pâ ebay.de, men man fâr ibland kolla under "Sigma" och inte under AF-objektiv för Minolta.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Nome Nescio skrev:
Det går fortfarande fynda beercan för rimliga priser. Har precis hämtat ett paket med Beercan och 3xi-hus för 1300kr + porto.

Jag har inte monterat gluggen på min D7D ännu, men linserna är repfria och det är få skavanker på tuben.
Ända kruxet är att det inte ingick något motljus skydd. Är glugen tjänslig mot motljus? Om så vart kan man hitta ett motljuskydd?

Det är förresten en till liten brist, förra ägaren måste ha varit en storrökare. Både glugg och hus doftar misstänksamt tobak. Hoppas det vädras bort med tiden.
Jag tror du har rätt. På Dyxum kostade de senast tre rapporterade ölburkarna 100, 200(like new) och 140 U$. Sen är det ju alltid dyrare i Sverige. L-Foto som kanske har den hemma tar 1890:- för "AF 70-210/4 (A-) /i kartong, m. msk/" (med motljusskydd). Så skillnaden är kanske inte så stor trots allt.


"MOTLJUSSKYDD f. AF 70-210/4 (A-)"
finns hos exv.L-Foto för 225:- : (http://www.l-foto.se/). Säkert inte det billigaste men de har tydligen ett i alla fall.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
HDFS) (KGS skrev:
Tack för tipset. Dåligt med bilder bara. Tänk om det är lika fult som det jag har!?
Det är det säkert! Mitt är ett 5 cm långt rör som jag tror är orginal även om jag köpt det separat och det är inte snyggt men det funkar om man nu inte får för sig att försöka fokusera manuellt med motljusskyddet parkerat (parkeras vänt bak och fram). Det täcker i detta läge effektivt hela fokusringen, vilket är en källa till irritation ibland. Tur att min ölburk fokuserar så bra som den gör så manuell fokusering sällan behövs.
 

christianhylse

Aktiv medlem
tips för den som vill ha ett Minolta 100mm macro (RS)

http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&ih=008&sspagename=STRK:MEBI:IT&viewitem=&item=180119522656&rd=1&rd=1

Vet att det är jag som har högsta budet,
men nu har jag redan fått tag på denna glugg, dock den äldre versionen. Så stjäl gärna denna auktionen för mig. Mitt toppbud är 420 euro. Det klår ni lätt för denna fina glugg.

(pålitlig säljare också, rekommenderas)

(om jag vinner auktionen?
ja, då får jag väl köpa det, såklart :)
dock inga problem att sälja denna på hemmaplan.
tilläggas ska att det var "Köp nu - 450 euro" på detta objektiv. Hade inte riktigt dom pengarna då, så jag budade i stället. Kanske lite dumt nog.)
 

Ollof

Aktiv medlem
Plastic Fantastic

den berömda!? plastic fantastic (cosina macro 100/3,5) ligger ute på tradera för 300!!!

mycket skärpa per krona!!!!!!!!
 

Ascona75

Aktiv medlem
Om någon skall över till Köpenhamn så ligger där en "photo care" butik en bit ner på Vesterbrogade när jag gick förbi där i fredags så hade dom Sigma 24 mm 2,8 och Minolta 28-105 3,5-4,5 för 299:- (danska) vardera. det bör väl bli precis under 500 omräknat till Svenska, vet inte om det är något jätte klipp, men men.

Mvh.


Ps: Själv fick jag en 3600hsd nedsatt från 995 danska till 800 danska för den saknade det lilla stativet samt orginalfodralet : )
 
ANNONS