Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv till Sony alpha ?

Produkter
(logga in för att koppla)

San Fransisco

Ny medlem
Hejsan
Har kollat runt på lite olika sidor och sett att äldre oblektiv med A-fattning ? eller dynax objektiv passar till Sony alphan.
Men jag som är lite nöbörjade på detta vad är A-fattning ? vad kollar jag efter ?

Jag har ju en gammal Konica hemma med tre objektiv kanske dom skulle passa på Sony Alphan ?
Objektiven till Konican är
Tamaron Auto 1:3.5 F=200mm
Konica hexanon ar 35 mm
Konica hexanon AR 85 mm

Funkar dessa om inte vad ska ja leta efter ?
//Vänligen Sandra
 
Senast ändrad:

Michael Johansson

Aktiv medlem
Kanske ett litet förtydligande kan vara på sin plats. Det är bara autofocusobjektiv från (eller för) Minolta, Konica-Minolta och Sony som passar. Manuella Minoltaobjektiv (MD, MC m fl) passar inte direkt. Ej heller Konicas objektiv.

Så kallade piratobjektiv passar i de allra flesta fall om de är gjorda för ovanstående kameror. Vissa undantag finns dock där ett litet datachip i objektivet inte klarar de nyaste kamerorna. Detta gäller främst äldre objektiv från Sigma.
 

christianhylse

Aktiv medlem
Om någon behöver veta ungefär vilka sigma som funkar/funkar ej med Minolta, kontakta mig. Jag har testat för många Sigmaobjektiv det senaste året.
--
i övrigt kan tilläggas att m42-objektiv (skruvgänga) också fungerar tillsammans med en adapter (kostar en sisådär 70 spänn inkl. frakt).
Dock är det helmanuellt som gäller och en mindre vetenskap det här med m42, men det är lika bra att nämna det.

Minolta MD-objektiv fungerar också tillsammans med adaptrar och har jag inte fel finns det till och med en originaladapter från Minolta. Dock väldigt svår att få tag på.
Samma sak här, glöm autofokus.
 
Senast ändrad:

pial

Aktiv medlem
Christian,

Får man fungerande ljusmätning med m42- eller MD-objektiv?

Pia
 

mkpd

Aktiv medlem
m42 objektiv, är det från äldre kameror? typ konica eller minolta (innan de blev KonicaMinolta) ?
 

christianhylse

Aktiv medlem
hej,
Martin:
Nej, M42 var väl ett försök att standardisera objektivfattningen hos olika kameror? Eller? ja, nåt i den stilen i alla fall. Tror det gjordes M42-objektiv långt in i "modern tid". Det görs väl förövrigt fortfarande i Ryssland, om inte annat.
-------
Pia: vet ej om man får fungerande ljusmätning, men det verkar så, slutartiden ändrar sig ju beroende på hur ljust det är.
(jag är ju ingen expert, men jag TROR man får fungerande ljusmätning)

Har nu kört en liten mini-test på mina
3 M42-gluggar (som jag fick i paket för en tio dagar sedan)

Yashinon DX 50mm F/1.4
mycket bra skärpa. Höll på att tappa hakan över bildkvalitet. Hade inga större förhoppningar då jag har dålig erfarenhet av adaptrar hit och dit, men denna var bra. inte värt en tusenlapp, nej -inte på den nivån, men de går att hitta mycket billigt.
Här finns en till exempel:
http://cgi.ebay.co.uk/YASHICA-Auto-Yashinon-DX-50mm-F1-4-FAST-M42-Screw-Lens_W0QQitemZ160114279317QQihZ006QQcategoryZ3340QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

Tamron 135 F/2.8
klart godkänd. Över mina förväntan. Fina färger och helt ok skärpa.

Tokina 500mm F/8 (spegeltele)
Nja, är ingen större vän av spegeltele och lär inte använda denna. Dock är den kompakt men vill jag fota fåglar så använder jag hellre mitt Tokina AF 300 F/4 med 2x-converter.
Testade denna även med en 3x(!)-converter (M42) men då var helt hopplöst att få någon uns skärpa.
Nu hårdtestade jag inte denna. Ska ta med den ut i skärgården i sommar, tillsammans med stativ.
---
som sagt,
är ingen expert på det här med M42,
finns ju en hel avdelning på forumet på Dyxum där de diskutera just M42.
Ser det mest som en kul (och billig grej) att leka med lite. Dessutom lär jag mig mycket genom att ratta manuellt. Känner att jag saknar den kunskapen då jag kastade mig in i systemkameravärlden för blott ett och ett halvt år sedan.

(hade gärna lagt upp någon bild
här, men jag orkar inte ens försöka
göra det längre, då det aldrig fungerar)
 

Nome Nescio

Aktiv medlem
Jag har kört med helmanuella objektiv till min D7D. Ljusmätningen fungerar men automatiken blir något begrännsad.

Jag kör alltid i A-läget. Har man ställt in rätt bländare på objektivet innan ljusmätningen sker så får man korrekta tider i förhållande till befintligt ljus och Iso-tal.
S-läget går bort eftersom kameran inte själv kan välja blndare.
P borde gå, har faktiskt inte provat.
 

christianhylse

Aktiv medlem
P-läget funkar (med M42),
men Per (eller någon annan):
Hur är det om man har en MD/MC - - > AF - adapter,
går det att få rätt ljusmätning då också.
Vad jag fattat det som får man en sådan där "no lens attached"-grej när man kör med dylika adaptrar, alltså samma elände som när man använder gamla Sigmaobjektiv som ej fungerar digitalt.

Vill betona att man EJ behöver avaktivera avtryckarspärren när man använder M42-gluggar.
 

christianhylse

Aktiv medlem

Nome Nescio

Aktiv medlem
Det finns i menyn en funktion som stänger av identifieringen av objektivet.
Då kan du exponera oavset vad du har fram på kameran, tillockmed utan objektiv.

Ljusmätnignen fungerar åtmindstånde i A-läget.
 
ANNONS