Annons

Nikon batteripack MN-30

Produkter
(logga in för att koppla)

J.R

Aktiv medlem
Hej, Ni med Nikon F5 kameror. Finns det några som har kollat hur är batteripackhhöljet byggt? Kan man byta laddningsbara batterierna i höljet? Skruvar finns, men har inte tittat närmare på det.
Laddare kostar fruktansvärt mycket. Finns det annanstans, typ Hama? eller tar man och laddar "baklänges" via uttaget med 12v eliminator, och håller rätt tid.
Det är lite konstigt att Nikon har 9 st 1,2 V batterier (vet inte säkert, men efter höljets utformning tror jag att det är så) i MN-30 det ger 10,8 V. Det borde vara 10 st 1,2 V.-12Vo lt eller hur?
 
Senast ändrad:

Ventures

Aktiv medlem
Nikon F5 batteri MN-30

Gammal tråd men kamerorna (Nikon F5) fungerar ju fortfarande och det är inte lättare att få tag på nya MN-30 idag.
Jag öppnade av nyfikenhet mitt batteripack efter att ha konstaterat att det inte längre fungerar. Hela paketet ska ge 12 volt/1150 mAH när det fungerar. Inuti sitter 10 st 1,2 volts Ni-MH AA celler. Men inte den vanliga sorten utan en kortare variant som benämns 4/5 AA. De är c:a 42 mm långa istället för c:a 50 mm som vanliga AA/R6.
Jag hittade efter en del googlande en firma i England som man kan skicka sitt batteripack till och få cellerna utbytta för 38:40 pund. De säljer också lösa celler till den som vill göra jobbet själv:
http://www.espspecialbatteries.co.uk/battery/ESP-0-85-000A

För att öppna batteriet krävs försiktighet och tålamod. De är som andra batteripack ihopsvetsade. Tyvärr inte ihopskruvade. Om man "knådar" längs svetsen och försiktigt skär längs svetsen men en vass, t.ex. brytbladskniv om vartannat så ger sig svetsen så småningom.

Hur man byter cellerna har jag inte kommit till ännu. De kostar 3 pund styck plus frakt från England och det är inte så mycket dyrare att få jobbet gjort hos dem. Eftersom F5:an är en baddare på att sluka batterier så skulle det sitta fint med laddningsbara. Att stoppa i 8 st 1,2 voltsbatterier i den vanliga batterihållaren ger bara 9,6 volt vilket inte är tillräckligt för att driva kameran.
 

Bilagor

jag&bilden

Aktiv medlem
Normalt sett så svetsar man fast förbanden/lödöronen på cellerna i batteripacken. Man vill inte löda för värmen man tillför på cellerna kan skada dem.

Vill man bygga egna paket behöver man köpa celler med redan fastsvetsade lödöron (tabs) som man sedan själv löder ihop till ett paket.

Annars brukar man med fördel kunna beställa hela paketet av dem som bygger på beställning till till hyfsade priser. Det är värt pengarna om man inte verkligen gillar att bygga egna själv eller är på extremt snålt humör. :)

Jag har tyvärr ingen egen ultraljudssvets för batterier utan har lött egna paket med celler som har fastsvetsade förband.
 
ANNONS