Annons

Vilken kvalitet kan man uppnå man med hemutskrifter?

Produkter
(logga in för att koppla)

--Micke--

Aktiv medlem
Förstår att frågan kan besvaras med hänvisning till extremt dyr skrivare, men är helt rudis på färgskrivare och vilken teknisk perfektion en hemanvändare kan uppnå till rimlig kostnad.

Skulle vara intressant att få en sammanfattad överblick. Vilka prisnivåer handlar det om för att uppnå något i närhet av det man får om man beställer utskrifter via Crimson eller deras konkurrenter?

Frågan väcktes då jag kollade upp en radannons på Fotosidan om en Epson P600 och en länkad test som visade sig vara från 2015. Det görs inga jämföresler mot 'beställda' utskrifter enligt frågan ovan men samtidigt antyds fina utskrifter på fint fotopapper etc.

Så jag ställer mig frågan om sådana utskrifter är likvärdiga/i stort sett likvärdiga/något sämre/uppenbart sämre än om man skickar bilden till den typ av leverantörer som vi fotoentusiaster brukar anlita?

Vad säger någon med mer insikter än jag om det?
 

AFJ

Aktiv medlem
Vad säger någon med mer insikter än jag om det?
Jag har ingen större insikt men har haft olika skrivare för "hemmabruk" i många år. Den senaste är väl en semi-pro Canon som börjar blir några år.

Jag tycker att kvalitén på utskrifterna blir fantastiskt bra. Redan en skrivare för en tusenlapp skriver ju ut förvånansvärt fina bilder.

Det som talar mot att skriva ut hemma är:

- Kostnaden. När man räknar in kostnad för bläck och papper så blir det ofta billigare att beställa från t ex Crimson.

- Vill du kunna skriva större än A4 så är skrivarna oftast ganska stora och tar plats.

- Det kan ta rätt lång tid och många testutskrifter innan man kommer igång med alla inställningar för skrivaren, papper, profiler etc.

Det som talar för är förstås känslan av att producera själv och snabbheten från foto till utskrift. Det är en stor tillfredsställelse att se en fin bild komma ut ur skrivaren!

Jag kan inget om den Epson du kollar på men det kan säkert andra ge synpunkter på.
 

--Micke--

Aktiv medlem
När man räknar in kostnad för bläck och papper så blir det ofta billigare att beställa från t ex Crimson.
Tänkvärt. Jag, som haft PC i 30 år, har aldrig köpt en färgprinter. Kvaliteten var ju inte 'på allvar' (pratar nu om tidigare generationer) och med en arbetshäst som HP LaserJet duger det med svartvitt och tonerbyte någon gång vart femte år eller så :). Såg bara extra kostnader för en massa färgpatroner och tillkommande strul. Minns talesättet från tidigt 90-tal: Gud uppfann datorn och Djävulen uppfann skrivaren ;)

Din kommentar får mig att fundera över framtida dyra inköp av färgpatroner och papper och lägger det i vågskålen. Saknar dock erfarenhet av färgpatronernas varaktighet. En sak jag tänkte på förr var att färgen förbrukas olika beroende på vad för bilder man printat ut och att patronerna inte förbrukas jämnt (som svarta tonern). Vet heller inte i vilken mån en färgpatron är en färskvara, men antar att den bör hålla rimligt länge. Man fär väl i och för sig separata patroner men det kan vara svårt att se i vilket läge de börjar sina? Risken kan ju vara att det tar ett par kopior innan man insett det?

Det jag först ville få lite mer kännedom om är om resultatet av en print på en hyggligt bra och rimligt billig skrivare (den där Epson kostar ju 6000:- men i recensionen uttrycks det som ett 'proffs' -alternativ) är fullt jämförbara med beställningstrycken. Å andra sidan kanske inte de beställningar vi vanliga dödliga gör från firmorna är att betrakta som optimalt tryck?

Det jag själv kan göra nu är väl kanske att kolla vad priser för patroner och papper ligger på och mer kännedom om hur ofta man måste byta patroner. Bra ingångsinfo i alla fall och jag tackar för det.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Epson gör definitivt bland de bästa skrivarna. Fast deras after sales support är hopplös. Så får man problem så får man inte mycket hjälp där.
Nu har jag ägt några Epson genom åren och de har oftast levt till jag av teknikskäl bytt till en modernare. Med ett undantag. Den ökända Epson R3000 som började läcka svart bläck för väldigt många efter 1-2 års användning. Bara här på fotosidan var vi runt ett 30 tal som drabbades.

Om man ber en expert att visa hur skrivarna är byggda och beskriva skillnaden mellan Canon och Epson ser man att Canon är klenare byggd och Epson mer robust.

En fotoskrivare av bläckstråle typ är den metod som ger absolut bäst kvalitet.
Om man jämför priser mellan skriva ut på egen skrivare eller en normal print från Crimson så är det 2 skilda tekniker. Crimson använder modern offsetteknik som är digital. Det ger inte samma höga upplösningen samt ger runt sRGB i färgrymd. Detta är en snabb och billig metod
Sedan har de också bläckstråleskrivare men som också kostar mer eftersom den är mindre automatiserad och långsammare men ger kvalitet lika hemmaskrivaren.

När det gäller köp av skrivare så kan man köpa en liten billig skrivare till samma pris som vad en omgång bläck till den kostar. Dessa har ofta små patroner och man betalar väldigt mycket per ml.
Eller så kan man köpa en större skrivare med stora patroner fast då får man betala en hel del mer.


Jag har sedan väldigt många år min egen skrivare. Numera en Epson 3880. Den omedelbara återkopplingen mellan vad man ser på en kalibrerad/profilerad skärm samt vad som kommer ut är oerhört viktig.
Den visar om mina skärmar är korrekta när det gäller ljus, kontrast och färg. Om kalibreringen eller profileringen av skärmen gått snett vet jag det direkt.

Detta hjälper mig när jag sedan beställer kalendrar från Apple eller fotoböcker från Crimson. De är båda duktiga på att leverera bra resultat om man skickar dem bilder med korrekta värden.
Fast de använder som sagt digitaloffset som inte når upp till samma nivå som en fotoskrivare kan ge. De är i närheten av en bra fotobok man kan köpa i bokhandeln. Vilket också trycks i offset.
Fast de är en bra bit ifrån vad en bra bläckstråleskrivare kan åstadkomma.Det gäller både för färgutskrifter och svartvitt.
Nu kan man givetvis med en del jobb kalibrera sin skärm också mot t.ex. Crimson och använda deras bläckstråleskrivare. Det blir säkert billigare men är kanske riktigt lika kul.

Sedan får man räkna med lite fler gråa hår när man börjar skriva ut själv. Fast idag finns det mycket kunskap att läsa innan man börjar.
Stefan Ohlsson är en bra källa till att undvika slösa onödigt på dyrt bläck och papper.
Kom sedan ihåg att oavsett om ni skriver ut hos Crimson eller på egen skrivare så är en bra kalibrerad/profilerad skärm en förutsättning att det man har åstadkommit i redigeringen också är det som kommer ut ur skrivaren.
Tanke är ju det gamla wysiwyg. Alltså "what you see is what you get".
 

alfin

Aktiv medlem
De stora fördelarna med att printa själv, bortsett från det självklara att man inte behöver vänta på printen, är möjligheten att använda exklusiva papperssorter och livslängden på bläckstråleprintarna.

Ska man beställa motsvarande bläckstråleprintar på stan blir det mycket dyrare i längden än att printa själv.

De vanliga printarna som beställs från Crimson och andra som är mycket billigare, är digitala c-printar, alltså vanligt ljuskänsligt papper som belyses med en RGB-laser och framkallas kemiskt på traditionellt sätt.

Möjligheten att välja exklusivare papperssorter finns oftast inte, utan det brukar vara Fuji fotopapper i en tjocklek.

Om man, som många som printar själva gör, använder billigt bläckstrålepapper som inte adderar något mervärde, är jag av uppfattningen att man lika gärna kan beställa c-printar. Samma sak om man ändå ska rama in sina alster och aldrig får känna skillnaden på ett riktigt fint, tjockt fotopapper.

Men tycker man det är roligt att testa olika typer av papper, jagar lite större färgrymd, vill att printarna ska överleva några hundra år och vill ha full kontroll på hela processen, ja då är en egen bläckstråleskrivare av bra kvalitet oslagbar.
 

--Micke--

Aktiv medlem
Mycket bra info från Anders, Mats och Lars. Tusen tack för denna "grundkurs". En bra bläckstråleskrivare låter klart intressant. Känner ju inte till marknaden och ska kolla runt själv, men tackar förstås inte nej till ett par konkreta tips utifrån ert eget användande.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Vad tycker ni om sublimerngsskrivare.
En mycket gammaldags och omodern teknik. Så vitt jag vet har den tekniken bara överlevt för mycket små mobila skrivare.

Endera får man nästan skrivaren gratis och måste betala dyrt för färgband eller bläck. Eller så betalar man från början för den avancerade teknik som en modern skrivare är. Sedan får man betala lite mindre för bläcket och får med tiden en lägre kostnad.
En bra skrivare håller länge. Nu börjar det också komma skrivare som har riktigt stora bläckpatroner och lägre bläckkostnad.
De skrivare som funnits de sista 5-7 åren är ganska lika i kvalitet. Man har lyckats öka DR lite men det är inte något som får mig att springa och köpa en ny för över tiotusen kronor. Min något gamla Epson 3880 är en arbetshäst som är känd för att tuffa och gå.
Jag har på 2 år ännu inte upplevt problem med igentorkat bläck.
En omgång patroner är drygt 5000 kr. De är 550 kr styck och det finns nio av dem. Fast de räcker också till ganska många utskrifter.
Förmodligen har både Canon och Epson insett att de måste sälja till de redan frälsta. Det är få idag ägnar sig åt att skriva ut bilder. Därför måste de locka oss till att byta skrivare.
Därför börjar man nu erbjuda nya skrivare med klart lägre kostnad för bläcket.
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
...

Din kommentar får mig att fundera över framtida dyra inköp av färgpatroner och papper och lägger det i vågskålen. Saknar dock erfarenhet av färgpatronernas varaktighet. En sak jag tänkte på förr var att färgen förbrukas olika beroende på vad för bilder man printat ut och att patronerna inte förbrukas jämnt (som svarta tonern). Vet heller inte i vilken mån en färgpatron är en färskvara, men antar att den bör hålla rimligt länge. Man fär väl i och för sig separata patroner men det kan vara svårt att se i vilket läge de börjar sina? Risken kan ju vara att det tar ett par kopior innan man insett det?

....
Jag är bara glad amatör men har haft ett par Epsonskrivare.

Den näst senaste var en R2400 A3+. Den hade ganska små färgpatroner och hade nackdelen att när en färg tog slut så stannade utskriften helt. Det gick inte att skriva ut något efter det. Efter byte av den tomma patronen måste utskriften göras om. Det blev en extra kostnad i form av färg och papper, speciellt färg om stoppet kom i slutet av en utskrift. Det gick inte heller att skriva ut med exempelvis bara svart om en av färgpatronerna tog slut. Det gällde alltså att alltid ha reservpatroner av alla färgerna.

Nu har jag en Stylus Pro 4880 A2-format och rullpapper. Denna har enormt mycket större färgpatroner, 110ml eller 220ml. De kostar en hel del men literpriset är betydligt lägre än de små till R2400. En display visar dessutom ungefär hur mycket som finns kvar av respektive färg. Jag kan alltså beställa nya patroner i lagom tid av de som ser ut att vara på G att ta slut. Skrivaren stannar när en färg tar slut men efter byte av patron fortsätter den utskriften. Inget spill av papper och bläck alltså. Jag har inte kunnat se var stoppet varit trots att jag mätt in var på utskriften stoppet skedde och jag efter färdig utskrift tittat mycket noga efter någon form av avvikelse. Denna pappers- och bläckbesparande funktion finns kanske på andra skrivare också och kan vara värt att kontrollera innan köp.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
De stora fördelarna med att printa själv, bortsett från det självklara att man inte behöver vänta på printen, är möjligheten att använda exklusiva papperssorter och livslängden på bläckstråleprintarna.

Ska man beställa motsvarande bläckstråleprintar på stan blir det mycket dyrare i längden än att printa själv.

De vanliga printarna som beställs från Crimson och andra som är mycket billigare, är digitala c-printar, alltså vanligt ljuskänsligt papper som belyses med en RGB-laser och framkallas kemiskt på traditionellt sätt.

Möjligheten att välja exklusivare papperssorter finns oftast inte, utan det brukar vara Fuji fotopapper i en tjocklek.

Om man, som många som printar själva gör, använder billigt bläckstrålepapper som inte adderar något mervärde, är jag av uppfattningen att man lika gärna kan beställa c-printar. Samma sak om man ändå ska rama in sina alster och aldrig får känna skillnaden på ett riktigt fint, tjockt fotopapper.

Men tycker man det är roligt att testa olika typer av papper, jagar lite större färgrymd, vill att printarna ska överleva några hundra år och vill ha full kontroll på hela processen, ja då är en egen bläckstråleskrivare av bra kvalitet oslagbar.
Vill nog nyansera detta en aning. En bra leverantör som Crimson erbjuder bläckstråleutskrifter på papper från Hahnemûhle. Det är ett mycket bra papper. De erbjuder också akvarellpapper med mm.
Jag råkar vara uppföd med papper och har tillbringat 25 år av mitt liv i pappersbranschen. Jag har sålt papper från Hahnemühle och andra små pappersbruk till både konstnärer och våra svenska konstmuseum.
Fast framförallt till våra svenska tryckerier.
Ett av mina konton var Hasselblad där vi levererade papper till alla deras fantastiska trycksaker. Jag kände Ulf Sjöstedt och vi gjorde varje år upp en plan för deras trycksaker. De använde så stora mängder av mycket exklusiva papper att vi var tvungna att avisera dessa i förväg till Zanders för att de skulle kunna leverera i tid.

Jag tror jag kan det mesta om papper. Hur det tillverkas och skillnaden mellan olika typer.
Jag har även undervisat konstelever på Göteborgs universitet i papperskunskap.

Så låt oss börja från början.
Papper gjordes först för cirka 2 000 år sedan i Kina.
Det man använde var bomullsfibrer eller använda kläder som blektes och bankades till en massa. Sedan hade man denna röra i en tunna och tog upp en del av det i en ram med en silduk under. Om man skickligt rörde ramen och fick det hela att flyta ut snyggt hade man ett fint pappersark. Jag har provat at göra detta och det äriverkligen inte lätt.
Långsamt spred sig detta från Kina till Europa.
Fabriano var de första att börja tillverka papper i Europa. Mina gamla partners i Italien Fedrigoni håller fortfarande igång det gamla bruket. De var min distributör i Italien. Har njutit många goda middagar med bröderna Fedrigoni. Brunello och Carpaccio. Man blir hungrig bara ma tänker på det.

Nåväl.

I Europa utvecklade man tekniken ytterligare och tillverkningen av papper förfinades.

Långsamt tog sig papperstillverkningen från Italien norr ut.
Lessebo bruk som då var danskt skall vara det första pappersbruket i Norden. Detta är dock mycket omtvistat eftersom att göra papper för hand var en mycket liten verksamhet. De hade dock den första pappersmaskinen i Norden.
Ni kan läsa lite mer här:
http://www.tumbabruksmuseum.se/pdf/papperet.pdf

Så nu över till moderna papper.
Egentligen finns det 3 huvudtyper av tryckytor.

Det bestrukna papperet som idag är det vanligaste. Det har en bestrykning som tar hand om bläckdropprna och snabbt absorberas dessa i sina kapillärer som finns i bestrykningen. Färgen torkar in snabbt och punktförstoringen är mycket liten.
Sedan har vi limmade papper.
Genom at limma papperet fick man bläck inte flyta ut på det sätt som det gjorde i naturfiber. Detta är något vi idag sällan ser i papper för bläckutskrifter.

Sedan har vi rena naturfiberpappper. Ofta heter de saker som akvarellpapper eller matt museum art eller liknaden saker.
Detta är papper som inte har någon bestrykning som tar hand om bläcket fast kanske lite limning som får bläcket att flyta ur mindre.
Dessa kräver ofta att man använder en annan typ av svart.
Man får växla över till photomatt black från det mer vanliga photo black.
Det gör att man måste spola igenom ledningarna och tar ett antal ml dyrbart bläck.

Nu är Alvin lite för radikal. Man får faktiskt en mycket bättre utskrift även på billiga Scandinavians papper än på e n fotografisk priat. Tror faktiskt det är samma tillverkare som levererar både Scandinavians papper och Epsons.Det är mer användningen av optiskt vitt och inte vara helt arkivbeständiga man kan vända sig mot. Trots det är livslängden längre än för några papper med fotografiskt ljuskänsliga skikt.

Sedan är naturligvis Hahnemühle suveränt bra. Har också bra profiler.
Det finns det en mängd fleralternativ att utforska. Många har en en mängd alternativ att välja på. Ofta har de ett provapå alternativ där man kan få några papper av varje sort.

Det finns en mängd olika papper att välja på med olika ytor. Fast de är inte så lätta att få tag på i svenska affärer.
Fast det man kan köpa i svenska affärer räcker ganska långt.

Vad man bör hamna i är ett fåtal alternativ. Man måste känna sina papper för att kunna välja rätt för en viss bild.
Bilder på helt obehandlade akvarellpapper bör man köa upp så man skriver ut dessa på en och samma gång. Annars ödslar man bara en massa dyrt bläck.

Hoppas detta ger er en liten glimt in till papperets och utskrifternas värld.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag är bara glad amatör men har haft ett par Epsonskrivare.

Den näst senaste var en R2400 A3+. Den hade ganska små färgpatroner och hade nackdelen att när en färg tog slut så stannade utskriften helt. Det gick inte att skriva ut något efter det. Efter byte av den tomma patronen måste utskriften göras om. Det blev en extra kostnad i form av färg och papper, speciellt färg om stoppet kom i slutet av en utskrift. Det gick inte heller att skriva ut med exempelvis bara svart om en av färgpatronerna tog slut. Det gällde alltså att alltid ha reservpatroner av alla färgerna.

Nu har jag en Stylus Pro 4880 A2-format och rullpapper. Denna har enormt mycket större färgpatroner, 110ml eller 220ml. De kostar en hel del men literpriset är betydligt lägre än de små till R2400. En display visar dessutom ungefär hur mycket som finns kvar av respektive färg. Jag kan alltså beställa nya patroner i lagom tid av de som ser ut att vara på G att ta slut. Skrivaren stannar när en färg tar slut men efter byte av patron fortsätter den utskriften. Inget spill av papper och bläck alltså. Jag har inte kunnat se var stoppet varit trots att jag mätt in var på utskriften stoppet skedde och jag efter färdig utskrift tittat mycket noga efter någon form av avvikelse. Denna pappers- och bläckbesparande funktion finns kanske på andra skrivare också och kan vara värt att kontrollera innan köp.
Min 3880 fungerar likadant. Mina patroner är på 80 ml om jag minns rätt. En liten skrivare har ofta 12-16 eller liknande.
 

Kent Helgesson

Aktiv medlem
Om man skiter i att räkna kronor och ören per utskrift så är det snabbheten i färdig produkt och glädjen över att se sin bild sakta men säkert komma ut ur skrivaren...det är lite det man betalar för.
Jag köpte en Canon i9100 2005 för 6.500:- . För en månad sedan köpte jag en Canon A3 skrivare Pixma för 1890:- Bäst i test enl många testgurus. Den är fantastisk i min bok.

Men som sagt...ekonomiskt är det bättre att beställa sina utskrifter från företag som bara håller på med detta.
 

Oquist

Avslutat medlemskap
Din kommentar får mig att fundera över framtida dyra inköp av färgpatroner och papper och lägger det i vågskålen.
Ja, det beror på.

Hahnemule photo rag A3+ kostar 36kr/st för dig att köpa, likadant papper (snarlik storlek) kostar 293kr att beställa hos t.ex. Crimson. Bläckkostnaden enligt Red River för A3+ är $3.14, om det är ok att jag enkelt räknar om det till 32kr.

10 egna utskrifter 360kr + 320kr = 680kr
10 beställda utskrifter = 2930kr.

Det är övertid inte så många utskrifter som det krävs för att kostnaden för skrivare och färg blir billigare än att beställa.

Givetvis så är inte alla utskrifter i A3+ på ett exklusivare papper.

Epson Blankt A4 10 st = 80kr + 100kr (bläck) = 180 kr.
A4 blankt 10st = 230kr

Men är ditt intresse enbart att skriva ut 10x15 så tar det tid och många utskrifter innan det blir billigare.

Samtidigt så kan det vara lite svårt att tänka sig att man av "bara" ett intresse har ett behov av att skriva ut drygt 125st A3+ för att det ska gå att säga att "jag spar pengar...". Så investeringen blir en lite för hög tröskel som kan vara lite svårt att motivera.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Du glömde avskrivning på skrivaren. en A3+ skrivare är runt 7 000 kr och en A2 skrivare runt 13 000 kr.
Så du måste skriva ut en hel del för att få tillbaka din investering. Personligen skriver jag ut en hel del.
Kanske inte så jag får tillbaka investeringen men så mycket att inte glädjen över att göra mina egna utskrifter är en riktigt dålig affär.
Att köpa bra utskrifter är inte billigt. Fast om man gör det sällan är det nog en bättre idé.

Jag vägrar ta betalt av vänner när jag skriver ut bilder till dem. Det är allt från små 10X15 till A3 för det mesta. De flesta vill ha många bilder på väggen men inte så stora.
Till mig själv skriver jag aldrig ut under A4. Oftast A3 eller A2. Man vänjer sig med tiden av stora printar.
De flesta tycker dock att de är för stora och vill istället ha många bilder. Det är nu mina barn jag talar om. De i mobiltelefon generationen som fotar allt och alla men sällar ser sina bilder i tryck.
De blir lyriska när jag snabbt redigerar deras bilder och skriver ut dem i 10x15 eller A4.
Inte heller gör de fotoböcker av sina bästa bilder. Vilket bra iPhone bilder duger gott till.
De redigerar inte bilderna och tar inga back-ups.
Så om 10 år har flera av dem förlorat sina bilder av sina barn i hårddisk krascher eller egna misstag.
Kvar kommer finnas mina få bilder av barnen tryckta i en fotobok eller utskrivna som stora bilder på min egen skrivare.
Jag tar kanske 200-1 000 bilder på ett av mina barnbarn och år. Då anstränger jag mig verkligen för att få många och bra bilder.
En modern mamma tar mängder av bilder varje dag de första åren av sin telning. Det är synd de så sällan gör något med dem. De ligger bara där i det digitala arkivet och kommer förmodligen dö den digitala döden i någon krasch.
Jag har försöka rädda gamla bilder från min släkt och från min frus. Det är inte så många bilder man får tag på men de ger ofta en bättre förståelse för släkten man bara hört talas om. Jag är nog den som minst är en som går på släktkalas. Fast jag har ett intresse i var jag kommer i från.
Så för att nu försöka komma tillbaka till ämnet tror jag att vi som är fotografiskt intresserade har en uppgift att få ner bra bilder på papper. Det spelar nog mindre roll om det är i fotoböcker eller via stora utskrifter på egna skrivare.
Bilder går förlorade med åren och när det mesta bara finns på en hårddisk så går det väldigt fort.
När vi får ner det på papper har det större chans att överleva och de kan ha stort värde många år senare-
Låt mig ta 2 exempel.
Den första är från midsommar 2015. Att jag vet det är för det är skrivet på baksidan av fotot.
Mannen längst till vänster är troligen i morfar.
Den andra bilden är tagen av en kringvandrande fotograf i närheten av Wien. Det är min svärfar som sitter i knät med alla lockar. En bild tagen gissningsvis runt 1930. En man som sedan skulle tvingas in i det tyska kriget mot si vilja. En så kallad Ostmarker.
Så se till att få ner era bilder på papper. Om det är via egen skrivare eller fotoböcker eller på något annan service spelar mindre roll. Jag kan nog idag få samma kvalité via Crimson som jag kan printa själv. Fast det beror till stor del på att jag har full kontroll över mina skärmar och vet vad jag får ut om hela kedjan stämmer. Det gör det också när man använder Crimson.
 

Oquist

Avslutat medlemskap
Du glömde avskrivning på skrivaren. en A3+ skrivare är runt 7 000 kr och en A2 skrivare runt 13 000 kr.
Nej, det gjorde jag inte. Det är den kostnaden som är den höga tröskeln. (TS nämnde P600)

Däremot så skrev jag fel siffra. Jag räknade för att få ett kostnadsexempel på skrivare plus en uppsättning med bläck. Det går också att räkna på att på Crimsons 10 utskrifter kan du skriva ut drygt 43 egna, men ett argument som finns är ju att för skrivarens kostnad så går det att få många utskrifter från Crimson.

29 utskrifter från Crimson kostar lite mer än 8400kr.
125 egna utskrifter kostar ungefär lika mycket, 8400kr.

Tröskeln är förmodligen något högre än 8400 eftersom det inte går att köpa bläck per ml och det går åt olika mycket av en enskild färg beroende på utskrift, men det går att välja att köpa enskilda bläckpatroner allteftersom den tar slut. Genomsnittliga kostnaden är den som Red River räknat fram, de har skrivit ut ett antal utskrifter och sedan räknat antalet förbrukade patroner. Men efter 29 A3+ på just det pappret som jag jämfört med så är det är skrivaren avräknad.

Med de andra som tex blankt A4 så blir det 365 utskrifter från Crimson.

Så det beror på, jag tvivlar på att jag själv kommer skriva ut 365 A4 på kort tid, möjligen 29 A3+ sett på något år,så att det egentligen skulle finnas en motivering i att säga att ”jag spar pengar...”. Samtidigt så skulle jag ju inte heller köpa 29 utskrifter från Crimson utan att istället köpa en egen skrivare. Men vi är ju olika och olika aspekter.
 
Senast ändrad:

snap01

Aktiv medlem
Om man ska ha skrivare o det ska fungera så måste man gå hela vägen o ska det löna sig måste man skriva ut en hel del. Jag har en epson 7900 storformat skrivare o den kostade ca 35000 kr vid inköp sedan köpte jag ett rip program så jag har typ profiler till alla papper den ripen från image print kostade 13500 kr +moms.

sedan är det bara att kalibrera skärmen ha väggarna målad i ncs 3000 samt ha rätt belysning jag har lysrörs armatur så hela kedjan är rätt bara att trycka på knappen allt stämmer.

Du kan hitta bra profiler från vissa tillverkare alt beställa profiler av bla stefan olsson. Men jag har beslutat mig att sälja min epson 7900 för att fylla den med bläck kostar typ 15000 kr o patronerna är på 350 ml så utskiftskostnaden blir låg tack vare rullpapper o låg bläckkostnad men det bygger på att du printar väldigt mycket.
Min skrivare funkar utan större problem men jag har valt en ny något mindre canon för den är problem fri från ränder etc samt att fylla den med bläck kostar runt 5500 kr.
Fördelen med egen skrivare är
- blir alltid perfekt om man gjort det jag beskrivit ovan
- priset per utskrift blir billigare om man printar tillräckligt mycket
- snabbheten du får bilden direkt
- du kan köra alla slags papper till human priser jag köpte tex metalic papper på bh photo i new york en bild på sådant papper är oftast svindyr om du ens hittar någon som har det.

men för att det ska funka så behövs denna kedja enligt mig
- profiler (antingen från tillverkare finns dom som är bra eller tillverka eller rip program tex image print
- rätt omgivningsljus samt färg på väggen du kan tex sätta en fotofond bakom skärmen så slipper du måla väggarna gråa men grått är poppis idag ;)
-kalibrera skärmen

så kör du hela vägen funkar det klockrent men allt bygger på att du skriver ut tillräckligt mycket sedan så skulle jag inte välja epson idag dom har legat etta i många år i kvalitet men canon är ifatt nu o är betydligt mindre krångel med ränder etc som jag har fått bekräftat från kollegor som svitschat samt epson support är rena skämtet om man ser till vad det kostar.
Däremot skriver du ut mycket o låter den inte stå så funkar den utmärkt epson men man skriver inte alltid ut o att gå o köra nozzle check för att den inte ska gegga igen känns lite surt jag anser att den ska fungera ändå som tex canon gör idag för det jag skattar högt är driftsäkerheten att det lirar utan strul.
 

alfin

Aktiv medlem
Vill nog nyansera detta en aning. En bra leverantör som Crimson erbjuder bläckstråleutskrifter på papper från Hahnemûhle. Det är ett mycket bra papper. De erbjuder också akvarellpapper med mm.
Vet inte riktigt vad du nyanserar. Om du läser mitt andra stycke skriver jag "Ska man beställa motsvarande bläckstråleprintar på stan blir det mycket dyrare i längden än att printa själv." Många här på FS tycks jämföra äpplen och päron när de jämför kostnaden för egna bläckstråleutskrifter med köpta c-printar.

https://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=2189180&postcount=17

Nu är Alvin lite för radikal. Man får faktiskt en mycket bättre utskrift även på billiga Scandinavians papper än på e n fotografisk priat.
Alfin inte Alvin! Vet inte när du jämförde senast, men jag sitter här med ett gäng c-printar från Crimson som jag beställt till vår Brf och de är inte sämre än om jag printat själv på något sladdrigt plastpapper typ Epson Semigloss. Ett svagt magentastick i alla bilderna, men det beror på att Crimson inte har processen under kontroll och har ingenting med tekniken att göra.

I ett följande inlägg skrev du så här:
Jag kan nog idag få samma kvalité via Crimson som jag kan printa själv. Fast det beror till stor del på att jag har full kontroll över mina skärmar och vet vad jag får ut om hela kedjan stämmer. Det gör det också när man använder Crimson.
Lite motsägelsefullt, eller hur? Det är väl knappast bara du som har koll på färghanteringen? För övrigt gäller det att ha ett fullt ut färghanterat system vare sig man printar själv, beställer printar eller bara lägger upp webbbilder. Om man vill att färgerna ska stämma vill säga.
 

stefohl

Aktiv medlem
Vet inte när du jämförde senast, men jag sitter här med ett gäng c-printar från Crimson som jag beställt till vår Brf och de är inte sämre än om jag printat själv på något sladdrigt plastpapper typ Epson Semigloss..
Det är rätt stor skillnad på c-printar och bläckstråleutskrifter. Dels är hållbarheten mot blekning betydligt bättre på bläckstråleutskrifter, gjorda med pigmentbläck. De tester som gjorts visar på 3-5 gånger längre hållbarhet på en bläckstråleutskrift, beroende på vilket papper som används. Tidigare var Canons pigmentskrivare bättre än Epsons, men i den senaste generationen verkar det som om den skillnaden har försvunnit. Epson har bytt ut sitt gula pigment mot en ny, som inte bleks lika snabbt.

Dessutom är färgomfånget på en bläckstråleutskrift betydligt bättre. Det innebär att utskriften kan få intensivare, mer mättade färger än vad en c-print klarar av. Om man jämför två ICC-profilers omfång så har en bläckstråleprofil lite drygt det dubbla omfånget jämfört med c-printen.

TS ursprungliga fråga var ju om dessa skrivare kan ge utskrifter som är jämförbara i kvalitet med vad du kan få från de professionella labben. Om man med professionella utskrifter menar c-printar, så är ju svaret att bläckstråleutskrifter överträffar c-printar på de flesta parametrarna. C-printar är billiga och har en hög bildkvalitet, men för fine art-utskrifter är det bläckstråleskrivare som gäller.
 

alfin

Aktiv medlem
Det är rätt stor skillnad på c-printar och bläckstråleutskrifter. Dels är hållbarheten mot blekning betydligt bättre på bläckstråleutskrifter, gjorda med pigmentbläck. De tester som gjorts visar på 3-5 gånger längre hållbarhet på en bläckstråleutskrift, beroende på vilket papper som används. Tidigare var Canons pigmentskrivare bättre än Epsons, men i den senaste generationen verkar det som om den skillnaden har försvunnit. Epson har bytt ut sitt gula pigment mot en ny, som inte bleks lika snabbt.

Dessutom är färgomfånget på en bläckstråleutskrift betydligt bättre. Det innebär att utskriften kan få intensivare, mer mättade färger än vad en c-print klarar av. Om man jämför två ICC-profilers omfång så har en bläckstråleprofil lite drygt det dubbla omfånget jämfört med c-printen.

TS ursprungliga fråga var ju om dessa skrivare kan ge utskrifter som är jämförbara i kvalitet med vad du kan få från de professionella labben. Om man med professionella utskrifter menar c-printar, så är ju svaret att bläckstråleutskrifter överträffar c-printar på de flesta parametrarna. C-printar är billiga och har en hög bildkvalitet, men för fine art-utskrifter är det bläckstråleskrivare som gäller.
Jag tror vi andra som svarat i tråden sagt ungefär samma sak.
 
ANNONS