Annons

Tamron 90 och D850

Produkter
(logga in för att koppla)

horvendile

Aktiv medlem
Hej!
Jag har ett gammalt Tamron-makro 90/2,8. Det är så pass nytt att det har autofokusmotor men det är inte med VC. Jag hittar faktiskt inget i Fotosidans databas som ser ut precis som mitt, men det är cirka det här:
https://www.fotosidan.se/prylar/fasta-objektiv/tamron/tamron-af-sp-90-2-8_8340

Jag har upptäckt att autofokusen inte funkar på min D850.
Först tänkte jag att fokusmotorn gett upp, det har varit lite glappigt i växlingen mellan manuellt och AF ett tag. Men nej, den fokuserar på min D800. Och jag har bytt fram och tillbaka mer än bara en gång.
Så då tänkte jag att det gamla objektivet kanske helt enkelt inte är kompatibelt med AF på D850. Jag har dock snabbgooglat på det men hittar inget om det. Och så ovanligt är ju inte det objektivet.

Så... vad ska vi tro?
Jag lutar åt att modellen är inkompatibel, trots att snabbgoogling inte gav något. Men vad vet jag.
 

Polar300

Aktiv medlem
Kan det vara så att de missat den optiken i den senaste omgången firmware ?
Eller fick inte D850 någon ny firmware i slutet av februari när (nästan) alla de andra fick...
 

Polar300

Aktiv medlem
Nikon själva alltså...
Missat att ta med det där objektivet i uppdateringsfilen för objektivdata,
eller (om det verkligen är inkompatibelt) missat att lägga in en husanpassning i
husets firmwarefil så att huset uppdateras till att hantera objektivet/AF-motorn...
 

ztenlund

Aktiv medlem
Nikon själva alltså...
Missat att ta med det där objektivet i uppdateringsfilen för objektivdata,
eller (om det verkligen är inkompatibelt) missat att lägga in en husanpassning i
husets firmwarefil så att huset uppdateras till att hantera objektivet/AF-motorn...
Om tredjepartsobjektiven fungerar eller inte är inte Nikons problem. Det går inte till som du skriver.
 

LGNLGN

Aktiv medlem
hänger det ihop?

Hade beställt och fått min efterlängtade D850. Testade mina objektiv och 2 utav dem fokuserade inte rätt via spegeln men däremot perfekt via live view. De som inte fungerade var Sigma 35mm Art och Sigma 50mm Art. Två Nikkor och ett Sigma 180 mm macro fokuserade rätt utan problem

Frågade hos Nikon men de svarade att de hjälper inte till om problemet gäller en 3:e part produkt. Så det var stolpe och ut

Försökte naturligtvis finjustera i kameran men +20 räckte inte till. Har dockan till objektiven så jag justerade +10 i objektivet och sedan +20 i kameran. Bättre men osäker om det uppförde sig som förväntat och blev helt bra.

Mina två Sigma Art objektiv är de skarpaste jag har i lådan så jag lämnade tillbaka kameran. Nu väntar jag in spegellöst istället....
 

AWid

Aktiv medlem
Hej!
Jag har ett gammalt Tamron-makro 90/2,8. Det är så pass nytt att det har autofokusmotor men det är inte med VC. Jag hittar faktiskt inget i Fotosidans databas som ser ut precis som mitt, men det är cirka det här:
https://www.fotosidan.se/prylar/fasta-objektiv/tamron/tamron-af-sp-90-2-8_8340

Jag har upptäckt att autofokusen inte funkar på min D850.
Först tänkte jag att fokusmotorn gett upp, det har varit lite glappigt i växlingen mellan manuellt och AF ett tag. Men nej, den fokuserar på min D800. Och jag har bytt fram och tillbaka mer än bara en gång.
Så då tänkte jag att det gamla objektivet kanske helt enkelt inte är kompatibelt med AF på D850. Jag har dock snabbgooglat på det men hittar inget om det. Och så ovanligt är ju inte det objektivet.

Så... vad ska vi tro?
Jag lutar åt att modellen är inkompatibel, trots att snabbgoogling inte gav något. Men vad vet jag.
Ett tips är att ta kontakt med Tamrons serviceverkstad och lyssna vad de har att säga. Möjligen att det behöver göras någon uppdatering på gluggen (vilket jag gissar att de i så fall gör gratis). De är väldigt bra att ha att göra med och du hittar dom här:

Kameraservice Kungsör
Kungsgatan 30
736 32 Kungsör
Info(at)kameraservice.se
Tel. 0227-127 40
 

horvendile

Aktiv medlem
Ah, tack för tips! Jag trodde det var Focus Nordic man skulle vända sig till.
Jag ska höra av mig och fråga. Om inte annat för att stilla nyfikenheten.
 

henkephoto

Medlem
Hade beställt och fått min efterlängtade D850. Testade mina objektiv och 2 utav dem fokuserade inte rätt via spegeln men däremot perfekt via live view. De som inte fungerade var Sigma 35mm Art och Sigma 50mm Art. Två Nikkor och ett Sigma 180 mm macro fokuserade rätt utan problem

Frågade hos Nikon men de svarade att de hjälper inte till om problemet gäller en 3:e part produkt. Så det var stolpe och ut

Försökte naturligtvis finjustera i kameran men +20 räckte inte till. Har dockan till objektiven så jag justerade +10 i objektivet och sedan +20 i kameran. Bättre men osäker om det uppförde sig som förväntat och blev helt bra.

Mina två Sigma Art objektiv är de skarpaste jag har i lådan så jag lämnade tillbaka kameran. Nu väntar jag in spegellöst istället....
När var detta? Va det i höstas (sep-okt) när kameran var ny eller efter februari iår? Har läst en del på olika sidor att folk haft problem med AF och sigma art. Men efter senaste sigma art firmware:en, någon gång under februari (den man kan installera själv med sigma dockan), så funkar det nu felfritt för de flesta. Hade du senaste firmware på gluggarna? Undrar du jag är i startgroparna att beställa en D850..

"sorry att jag kapar tråden"
 

Artis

Aktiv medlem
Firmware?

Kan det vara så att de missat den optiken i den senaste omgången firmware ?
Eller fick inte D850 någon ny firmware i slutet av februari när (nästan) alla de andra fick...
Det ligger i Tamrons intresse att uppdatera firmare på egna objektiv. Nikon garanterar att deras kameror funkar med deras objektiv. Det är därför jag köper inte längre objektiv från andra tillverkare till mina Canon kameror.
 

LGNLGN

Aktiv medlem
När var detta? Va det i höstas (sep-okt) när kameran var ny eller efter februari iår? Har läst en del på olika sidor att folk haft problem med AF och sigma art. Men efter senaste sigma art firmware:en, någon gång under februari (den man kan installera själv med sigma dockan), så funkar det nu felfritt för de flesta. Hade du senaste firmware på gluggarna? Undrar du jag är i startgroparna att beställa en D850..

"sorry att jag kapar tråden"
Ursäkta att jag inte har läst detta förut. Ung samtidigt som jag skrev mitt inlägg. Några dagar innan 21/4 2018.
 

lofling

Aktiv medlem
Hej!

Har en D850 på gång och undrar hur det gick med detta? Äger nämligen också ett gammalt Tammron 90/2,8.
 

horvendile

Aktiv medlem
Hej!

Har en D850 på gång och undrar hur det gick med detta? Äger nämligen också ett gammalt Tammron 90/2,8.
Ehm... otippat resultat!
Jag provade igen nu. På min D800 - fokuserar. På min D850 - fokuserar också!
Ingen aning om vad skillnaden är mot förut, då jag också provade på båda.
Det kan vara så att just mitt exemplar av objektivet har lite lynnig fokusmotor.
Men vi kan i alla fall utesluta att modellen som sådan inte fokuserar på D850.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Ehm... otippat resultat!
Jag provade igen nu. På min D800 - fokuserar. På min D850 - fokuserar också!
Ingen aning om vad skillnaden är mot förut, då jag också provade på båda.
Det kan vara så att just mitt exemplar av objektivet har lite lynnig fokusmotor.
Men vi kan i alla fall utesluta att modellen som sådan inte fokuserar på D850.
AF-brytaren på mitt AF-S 50/1,8G började glappa för ett fåtal år sedan. Det gav ett något spännande beteende ibland. Löstes med en ordentlig "motionsrunda" och än så länge har problemet inte återkommit.
 

lofling

Aktiv medlem
Ehm... otippat resultat!
Jag provade igen nu. På min D800 - fokuserar. På min D850 - fokuserar också!
Ingen aning om vad skillnaden är mot förut, då jag också provade på båda.
Det kan vara så att just mitt exemplar av objektivet har lite lynnig fokusmotor.
Men vi kan i alla fall utesluta att modellen som sådan inte fokuserar på D850.
Men då så! Vad spännande :)
 
ANNONS