Annons

jobb hos mäklarfotoföretag

Produkter
(logga in för att koppla)

Lena W

Aktiv medlem
Ja, en gång när jag satt och redigerade, började jag tvivla på mig själv. Vardagsrummet hade en grön tapet och det var inte en grön tapet jag kom ihåg från fototillfället. Det visade sig att tapeten i själva verket var gul, men det blå utifrån hade blandats så resultatet blev grönt.

Jag har ställt denna fråga om färgbearbetningen i och med att Irie Micke verkar tycka att det är så enkelt att springa runt med kameran från rum till rum och bara vitbalansera därhemma. Som du förstår undrar ju jag vilka krav hans mäklare har. Jag har precis på begäran av petiga mäklare klonat bort 1 dm toapapper från ett badrum med brokig tapet. Mina mäklare kräver rätt mycket efterbearbetning, nämligen...
 

Przemek

Aktiv medlem
Vitbalansera med "ett klick" går bara om ljus av snarlik färgtemperatur infinner sig, t.ex.: Dagsljus + blixt, glödljus + blixt med glödljusfilter. Så fort flera dominerande ljuskällor inte har samma temperatur får man problem. Tag t.ex. en blixt med glödljusfilter och använd den i ett rum upplyst av glödljus - kommer funka om man stänger alla persienner så det inte kommer in något dagsljus, släpp in dagsljus och det kommer se ut som en blå discolampa lyst upp delar av rummet.

Antagligen har Iriemicke helt enkelt tur.

Vi bostadsfotografer sitter i skiten och måste hitta sätt att hantera denna utmaning. Ett tips är att det går att "döda" färgstick redan i lightroom eller camera raw innan man tar in bilden i PS. Jag kör ofta med HSL/Grayscale-sektionen i CR för att fixa färgstick. Funkar rätt bra i många lägen.
 

Lena W

Aktiv medlem
Och jag gör bearbetningen med hjälp av Nik Software; har blivit beroende av deras sömlösa redigeringshjälp. Ett klick där färgsticket sitter och så ändrar man "efter behag", som farbror Melker säger.

I förra veckan fick jag gult från olika armaturer, blått utifrån och grönt från en transparent vas med tulpaner i. Jag tackar ovanstående företag för att detta elände gick i ett nafs. Ställer i dessa fall vitbalansen mot innertaket - det brutar vara vitt - sedan klickar jag i det gula från armaturerna och drar ut cirkeln för att få med det jag vill och neutraliserar det, sedan likadant med det blå. Går hur smidigt som helst.

Varför jag ställt frågan in the first place är för att det låter enklare än var det är att få "rätt" färg där den ska vara när man läser en del inlägg.

//L
 
Senast ändrad:

iBoat

Aktiv medlem
Personligen är jag rätt trött på hyperbalanserade, kritvita bilder som saknar all form av stämning. Jag gillar olika färgtemperaturer i en och samma bild. Ibland kan det dock bli FÖR stora variationer, särskilt om man måste plåta i skymningsljus, då kan fönstren bli väldigt blåa. Men annars tycker jag det är synd att förinta naturliga variationer.

Smaken är hos både uppdragsgivare och fotograf olika, så vad som är rätt eller fel beror på vem man frågar...

Dagsfärsk bild med både kallt dagsljus och varmt glödljus:

Edit: Som krydda finns även mitt stativ med i spegeln såg jag nu... shit! :)
 

Bilagor

Senast ändrad:

lumor_

Aktiv medlem
Personligen är jag rätt trött på hyperbalanserade, kritvita bilder som saknar all form av stämning. Jag gillar olika färgtemperaturer i en och samma bild. Ibland kan det dock bli FÖR stora variationer, särskilt om man måste plåta i skymningsljus, då kan fönstren bli väldigt blåa. Men annars tycker jag det är synd att förinta naturliga variationer.

Smaken är hos både uppdragsgivare och fotograf olika, så vad som är rätt eller fel beror på vem man frågar...

Dagsfärsk bild med både kallt dagsljus och varmt glödljus:

Edit: Som krydda finns även mitt stativ med i spegeln såg jag nu... shit! :)
Håller med om att det inte behöver vara kritvitt, i alla fall gillar mina mäklare bilderna trots en viss varmton. Det fula blir ju först när det är mycket färgstick eller när flera olika färgstick finns med i bilden (om det vita räcket i din bild hade varit ljusblått/cyan hade det ju blivit en hemsk bild).

Lite kul med stativet i spegeln, det har jag lyckats undvika. Däremot har jag fångat stativet i någon blank ugnslucka någon gång och råkat få med en bit katt vid ett tillfälle. Att en snutt av reflexskärmen reflekteras i tavelglas är vanligare. Inte så kul.

Har börjat experimentera med bracketing i stället för blixt. Tycker att det är lättare att få rätt WB direkt på det viset och det blir ofta finare tycker jag. En del utrymmen är förstås svåra utan blixt men sedan någon tid har tar jag de flesta bilderna med bracketing i stället. Stilen avviker inte alltför mycket så länge man man håller sig borta från sådan där hemsk tonemappingeffekt.
Bifogar ett par bilder tagna utan blixt (flera exponeringar i stället).
 

Bilagor

Lena W

Aktiv medlem
Jo, Mats, jag håller med - det blir inte kul med hyperbalanserande, men som alla vet, man måste ge kunderna det de vill ha.

För ett tag sedan sade en av mina mäklare att han tyckte att allt "extra" gult måste bort; gloriorna av lampor och att se upp så att inte vissa parkettgolv blev för gula. OK, tänkte jag, rationalisera! Drog då ned mättnaden i kameran för att slippa findutta i efterhand och den mäklaren var nöjd. Då kontrade nästa mäklare (från samma företag) att bilderna blev för platta.

Kan bara konstatera att detta hänger ihop med färgerna hos kvinnan i den bostad som ska säljas. En tjej med starka färger i sig själv, vill ha det samma på bilderna och de nordiskt blonda vill ha dämpade färger. Tyvärr träffar man inte alltid denna person.

Själv är jag färgstark, så jag gillar inte bleka bostadsbilder...
 

Janne H

Aktiv medlem
Personligen är jag rätt trött på hyperbalanserade, kritvita bilder som saknar all form av stämning. Jag gillar olika färgtemperaturer i en och samma bild.
Självklart bidrar olika färger i ljuset till djup o närvaro i bilder, sånt ska man kanske dämpa ibland men absolut inte ta bort tycker jag i alla fall!
 

Digitalbrus

Aktiv medlem
Jag mailade flera mäklare i det området jag bor och erbjöd dem mina tjänster.

Nu har Diakrit ring upp mig då en av dessa mäklare i sin tur har ringt Diakrit och tipsat om mig.

Med andra ord är det inte lätt att slå in sig själv som fastighetsfotograf när mäklarna vill ha mellanhänder.

Lite märklig situation, varför kontaktade inte mäklaren mig direkt, intresset finns ju.

MVH Julle.
 

Przemek

Aktiv medlem
Jag mailade flera mäklare i det området jag bor och erbjöd dem mina tjänster.

Nu har Diakrit ring upp mig då en av dessa mäklare i sin tur har ringt Diakrit och tipsat om mig.

Med andra ord är det inte lätt att slå in sig själv som fastighetsfotograf när mäklarna vill ha mellanhänder.

Lite märklig situation, varför kontaktade inte mäklaren mig direkt, intresset finns ju.

MVH Julle.
Vill den mäklaren har fotograf då? I så fall verkar det skumt att de vill ha mellanhand, finns inga fördelar med det varken för dig eller mäklaren. Sedan finns det ju mellanhänder som erbjuder löjligt låga priser, och påtalar man att man erbjuder service och kvalitet för en lite högre summa så verkar de inte lyssna tyvärr.
 

Anders Östberg

Guest
Mäklaren ville inte ha dina tjänster just nu men ville vara bussig och försöka hjälpa dig via Diakrit? Lite långsökt kanske, men inte omöjligt.

Eller så kanske dom bara vill handla av vissa företag istället för av flera individer - enklare och förmodligen billigare eftersom sådana som Diakrit verkar prispressa fotograferna rejält.
 

lumor_

Aktiv medlem
Jag mailade flera mäklare i det området jag bor och erbjöd dem mina tjänster.

Nu har Diakrit ring upp mig då en av dessa mäklare i sin tur har ringt Diakrit och tipsat om mig.

Med andra ord är det inte lätt att slå in sig själv som fastighetsfotograf när mäklarna vill ha mellanhänder.

Lite märklig situation, varför kontaktade inte mäklaren mig direkt, intresset finns ju.

MVH Julle.
De här stora mellanhandsföretagen ger väldigt bra ingångserbjudanden för att komma in på marknader och få fler mäklarkontor knutna till sig. De erbjuder paketlösningar med både fotografering och snygga planritningar. Ett tiobildersuppdrag inkl planritningar kan de under en ganska lång period erbjuda för 1000kr om de verkligen vill få in en fot, då skickar de även med en snygg bildvisare på köpet och garanterar blå himmel på utebilderna oavsett väder. De har kanske råd att gå back/jämnt upp på ett rabatterbjudande under ett år om de tror att de senare kan växa på din ort. Mäklarna har alltså stora fördelar när de väljer ett sådant företag, särskilt initialt.
Det du har att konkurrera med är personlig lämplighet och bildkvalitet.
 

Irie Micke

Aktiv medlem
Stack ut hakan lite medvetet i mina inlägg i denna tråd... =)
Kan kanske upplevas som att jag stressar runt och bara knäpper en massa kort med tanke på att jag arbetar snabba, kan säker uppfattas som att jag gör ett "dåligt" jobb av viss här, men.... det är som någon sa senare i denna tråd att smaken är som baken... vissa mäklare vill ha sina bilder med mycket färg vissa vill ha lite, vissa gillar hemska HDR bilder medan vissa vill ha många bilder. När det kommer till mig och firman som jag jobbar mot så har vi hittat en bra dialog hur dom vill ha bilderna och jag ska kunna leverera det på ett kostnads effektivt sätt. Visst jag kan ta dit 20 studioblixtar rigga och knäppa kort, redigera minsta detalj så bilderna kan vara med i Skönahem MEN då ligger tyvärr priset på ett helt annat än det jag fakturerar för.

Jag kan villigt erkänna att jag till viss mån "misshandlar" minna bilder under redigeringen, dock inget som synns/märks till det dom ska användas. Dvs tidningstryck och mindre bilder som publiceras på nätet. Fotograferar med 18Mpix skalar direkt ner till 6Mpix i CameraRAW, numera levererar jag 2 uppsättningar en lågupplöst (för web/tidning) och en lite högre (6Mpix för övrigt). Man får se till behov helt enkelt, och fakturera därefter.

När det kommer till färgstick så är väl baken delad där med tror jag. Personligen tycker jag inte att det gör så mycket med lite gulstick från lampor mm, ser det nästa mer som ett plus då det känns mer varmt/ gäst inbjudande än kritvita bilder, men smaken är som sagt.... =)

Tänk även på vad det är "vanliga" människor (oftast ej fotografer) som ska köpa hus/lägenhet som tittar på bilderna och det dom är ute efter är inte perfekta bilder utan det minsta brus på 100% eller om det är lite färgstick i hörnet på en bild utan en känsla av hur objektet ser ut.

Kan villigt erkänna att min yrkesstolthet inte alltid håller med om det jag skriver ovan men som sagt, man får rätta efter vilka premisser det finns att arbeta...
 

Santa771

Aktiv medlem
Vad är hemligheten att få dom så ljusa och fina? Tycker det är sjukt snyggt med fina intreiör bilder
 

Lena W

Aktiv medlem
Jag vet inte hur andra gör, men allt är en balans mellan exponering och kontrast samt att lägga ihop fler bilder till en. Om man bara har en ljus interiör, blir det ofta alldeles utfrätt i fönstren. Då tar man en exponering till för de ljusare partierna och lägger ihop båda till en. Ibland är det lättare och ibland svårare. Allt beror på förutsättningarna man får. Enklast är en mulen dag med en interiör som inte färgar av sig på väggarna och värsta scenariot är en solskensdag kl 12.00 med bjärta färger på matta och i soffor. Även små saker som vaser kan färga av sig med en stor avvikande klick på väggen...

//L
 

Lena W

Aktiv medlem
Tanken med select colorrange är att inget utom himlen är utfrätt. Markerar man då himlen med select colorrange, är det bara himlen som blir markerad. Har man då kopierat en blå himmel så den ligger i arbetsminnet, klistrar man in den blå himlen i det markerade området med ctrl+v.

//L
 

Przemek

Aktiv medlem
Det ska kanske vara shift+ctrl+v (paste into)
Ändra sedan blandningsläget till multiply för att få med tunnare grenar på träd och liknande.
 

lamotte

Aktiv medlem
Det ska kanske vara shift+ctrl+v (paste into)
Ändra sedan blandningsläget till multiply för att få med tunnare grenar på träd och liknande.
Nu är vi halvvägs där :) Men det blir fortfarande inte bra med övergången trädgrenar - himmel. Se bild.
Det ser ju inte riktigt naturligt ut om man säger så.
 

Bilagor

ANNONS