Annons

gamla kameror hjälp

Produkter
(logga in för att koppla)
Hejsan ny på sidan så vet inte om jag är i fel forum!
Jag har ett flertal kameror som jag fått av min far. Vet inte ens vad en del heter eller för årtal. kan man i detta forum eller något annat lägga upp bilder och någon kan komma fram med namn, summa? Min mor sa att en del av dom ska funka och då tänkte jag om det var speciell film för dom kamerorna eller om det är vanlig film då kanske det är värt att köpa och "Leka" med dom?
 

millhouse

Aktiv medlem
Här är några bilder
Kodak Duaflex är en kamera för 620-film. Nu kan man använda sig av 120-film som man spolar om till spolarna i kameran, om det finns sådan.Denna fråga har varit upp olika gånger i forumet, så sök på tex 120-film, eller 620-film. Denna kamera tillverkades av Kodak mellan 1947-1955 i dels England och dels i USA då med lite annat utförande.
Film till denna kamera kan du få tag på. Tänk på att alla äldre kameror blir lite slitna.Bland annat så blir det problem med "frammatningn", så att bildrutorna inte kommer på rätt avstånd eller helt enkelt "går" över varandra. Annars välkommen i det analog fantasternas grupp.

Vad gäller Franka Solid så är det en kamera för 120-film. Bildrutor är vanligen 6x6. Tillverkad i Tyskland omkring 1950.
 
Senast ändrad:

Fotografica

Aktiv medlem
Många Solida-kameror

Här är några bilder
Hej!
Det har tillverkats ungefär 30 olika Solidakameror. Såväl 6x6,24x36,4x4 och 4,5x6. Den äldsta är från 1934 och tillverkades under väldigt många år.
Din kamera är unik på så sätt att Du kan använda den för antingen 6x6 eller 4x4 formatet och därmed få ut antingen 12 eller 16 bilder på filmen vilken är ganska lätt att få tag på ännu idag.
Fabriken Franka Werk Bayreuth övertogs 1960 av Firma Gebrüder Wirgin som bl.a. tillverkade den omtyckta Edixa Reflex 24x36 småbildskameran med början i mitten på 1950-talet.
Vad som är intressant med just Din modell som heter Record är att den tillverkades i fyra varianter.
Nyfiken är jag också på om den är blå till färgen - det syns bara lite på bilden eller om ljuset vid fotograferingen spelat Dig ett spratt.
Mvh
Nils-Harald Ottosson
www.museikameror.olofstrom.net
 
Hej!
Det har tillverkats ungefär 30 olika Solidakameror. Såväl 6x6,24x36,4x4 och 4,5x6. Den äldsta är från 1934 och tillverkades under väldigt många år.
Din kamera är unik på så sätt att Du kan använda den för antingen 6x6 eller 4x4 formatet och därmed få ut antingen 12 eller 16 bilder på filmen vilken är ganska lätt att få tag på ännu idag.
Fabriken Franka Werk Bayreuth övertogs 1960 av Firma Gebrüder Wirgin som bl.a. tillverkade den omtyckta Edixa Reflex 24x36 småbildskameran med början i mitten på 1950-talet.
Vad som är intressant med just Din modell som heter Record är att den tillverkades i fyra varianter.
Nyfiken är jag också på om den är blå till färgen - det syns bara lite på bilden eller om ljuset vid fotograferingen spelat Dig ett spratt.
Mvh
Nils-Harald Ottosson
www.museikameror.olofstrom.net

Det blåa är tväyrr bara klisterlapp, som någon har satt dit för ett antal år sen för att göra den "finare"? Går iaf att ta bort lätt har jag märkt.
 

aolsson

Aktiv medlem
Många gamla filmformat 127 och 620 inräknade går fortfarande att få fatt på. Bland annat B&H har lager!
 
ANNONS