Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vidvinkel till Canon 550D

Produkter
(logga in för att koppla)

Rommel

Avslutat medlemskap
Verkar som vi går lite off-topic men då det är min tråd så är det okej sålänge jag är med i diskussionen :p

Vilket program kör du med, börjar du med tex. Lightroom för att förstärka färgerna och sen lägger in dom i Picturenaut ?
Jag har ju iof bara testat HDR med mitt kit-objektiv 18-55mm men som sagt så ska jag testa lite mer ikväll och hoppas på bättre resultat.

Det lutar mer och mer åt Sigma förresten då jag känner att dom är mer pålitliga.
Min är tagen vid 8 mm iaf. Har inte exakta värden eftersom jag inte sitter vid datorn. Men dessa är ca värden
iso 400 tror jag
Bländare 8 eller 11.
8, 15 och 30s exponerade gafflingar i manuellt läge
Fjärrutlösare och spegeluppfällning

Mina bilder tas i Raw som redigeras i lightroom och exporteras till 16 bits Raw. Ibland gör jag multipla exponeringar från lightroom.
Photomatix först och främst används till HDR. Men ibland cs5.

Redigering i cs5 sker efter HDR behandling

Import till lightroom igen och fortsatt redigering därifrån
Kan låta omständigt, men arbetsflödet går undan vill jag lova!
 

YojimboH

Aktiv medlem
Min är tagen vid 8 mm iaf. Har inte exakta värden eftersom jag inte sitter vid datorn. Men dessa är ca värden
iso 400 tror jag
Bländare 8 eller 11.
8, 15 och 30s exponerade gafflingar i manuellt läge
Fjärrutlösare och spegeluppfällning

Mina bilder tas i Raw som redigeras i lightroom och exporteras till 16 bits Raw. Ibland gör jag multipla exponeringar från lightroom.
Photomatix först och främst används till HDR. Men ibland cs5.

Redigering i cs5 sker efter HDR behandling

Import till lightroom igen och fortsatt redigering därifrån
Kan låta omständigt, men arbetsflödet går undan vill jag lova!
Okej, jag hade tänkt ge HDR-fotografering ett nytt försök när jag införskaffat mig objektivet som jag spanar efter nu :)


Som det ser ut nu iallafall så står det mellan Tokinan och 2st Sigma 8-16/4,5-5,6 och 10-20/3,5.

Det som är minus med varje som jag uppfattat det som är:
Tokina 11-16/2,8 - zoomomfånget och problem med CA och flares
Sigma 8-16/4,5-5,6 - bländarvärdet och ingen möjlighet till extra frontlins
Sigma 10-20/3,5 - färre och även dyrare filter och dålig bokeh
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Okej, jag hade tänkt ge HDR-fotografering ett nytt försök när jag införskaffat mig objektivet som jag spanar efter nu :)


Som det ser ut nu iallafall så står det mellan Tokinan och 2st Sigma 8-16/4,5-5,6 och 10-20/3,5.

Det som är minus med varje som jag uppfattat det som är:
Tokina 11-16/2,8 - zoomomfånget och problem med CA och flares
Sigma 8-16/4,5-5,6 - bländarvärdet och ingen möjlighet till extra frontlins
Sigma 10-20/3,5 - färre och även dyrare filter och dålig bokeh
Jag ser ingen vits med starkare ljusstyrka på så små brännvidder. Skärpedjupet är ändå så stor vid vidvinkel.
Landakapsfotografering görs oftast på stativ liksom HDR och då har man ofta små bländaröppningar.
Kan tänka mig två tillfällen då man behöver så ljusstark som möjligt och det är vid natt oro radering av stjärnor och nattklubbsfotografering.
 

YojimboH

Aktiv medlem
Jag ser ingen vits med starkare ljusstyrka på så små brännvidder. Skärpedjupet är ändå så stor vid vidvinkel.
Landakapsfotografering görs oftast på stativ liksom HDR och då har man ofta små bländaröppningar.
Kan tänka mig två tillfällen då man behöver så ljusstark som möjligt och det är vid natt oro radering av stjärnor och nattklubbsfotografering.
Grejen då är väl bara att man måste använda en lite längre slutartid och att ett rörligt objekt inte blir lika skarpt, men när det gäller landskap och även fota lägenheter så vill man gärna ha fokus på det mesta och därmed ha ett högt bländarvärde (eller liten bländaröppning) så det håller jag med om.

När det gäller Sigma 8-16/4,5-5,6 och inte kunna använda filter, den enda gången jag använt gängorna är en reverseringsring till mitt 18-55 för att fota macro.
Hur viktiga eller hur bra är filter, har inte stor koll på om det är något man borde ha möjlighet till ?!

Är det någon som har testat ett Tokina 11-16 förresten och kan komma med omdömme i byggkvalité och användarvänlighet ?!
 
Senast ändrad:

YojimboH

Aktiv medlem
Ingen som har svar på mina senaste frågor ?

Har valt bort Sigma 10-20 tror jag.
 
Senast ändrad:

YojimboH

Aktiv medlem
Ja fel av mig. Peep hole effekten försvinner inte förrän 16 mm. Behöver du filter?



/Stefan R. Nilsson
Http://digitaliz.se
Http://blogg.digitaliz.se
nja det är det jag inte vet då jag aldrig använt filter förut men min bror råder mig att använda det då dom fungerar som en billig försäkring då det tar smällen och inte själva objektivet.

Annars känner jag att det går att få samma effekt i Photoshop, men gillar möjligheten att kunna använda filter :)
 

YojimboH

Aktiv medlem
Sigma har tydligen kommit med en ny version av 12-24mm.
Hittar lite olika information ang. om den kan ha filter eller inte men vad tror ni,verkar den nya Sigman ha något att komma med ?

Sigma 12-24 mm f/4.5-5.6 II DG HSM

Filter (även om dom är jäkligt dyra) kan vara värt att ha tillgång till då jag igår-kväll kände att jag ville ha något som hjälpte mig mot "flares".
 

sarnor

Avslutat medlemskap
Sigma har tydligen kommit med en ny version av 12-24mm.
Hittar lite olika information ang. om den kan ha filter eller inte men vad tror ni,verkar den nya Sigman ha något att komma med ?

Sigma 12-24 mm f/4.5-5.6 II DG HSM.
Nej du kan inte ha filter på Sigmas 12-24. Den är säkert bra för sitt syfte, en supervidvinkel för fullformat. På ett APS-C hus (som din 550D) är det mestadels bortkastade pengar, det du betalar för ligger helt och hållet utanför bildytan. Sigmas 10-20 är då ett mycket bättre val, som dessutom kan använda filter utan problem.

Filter (även om dom är jäkligt dyra) kan vara värt att ha tillgång till då jag igår-kväll kände att jag ville ha något som hjälpte mig mot "flares".
Nu har du nog missförstått något grundläggande, ett filter skyddar inte mot linsreflexer (flares) snarare tvärt om de flesta (utom de dyraste) filter ökar istället risken för reflexer.

Vill du undvika reflexer är det ett motljusskydd du skall använda, vilket dock inte brukar hjälpa speciellt mycket för så vidvinkliga objektiv som 10 mm (motljusskyddet kommer annars med i bild).
 

CCCorone

Medlem
Har inte läst resten av svaren, men jag har en Canonn 500D Och har precis köpt ett begagnat sigma 18-24 som jag är sååååå nöjd med! Hittat flera beg. i bra skick för ca 4000-5000 kr och jag kan inte göra annat än att rekommendera det!
 

YojimboH

Aktiv medlem
Nej du kan inte ha filter på Sigmas 12-24. Den är säkert bra för sitt syfte, en supervidvinkel för fullformat. På ett APS-C hus (som din 550D) är det mestadels bortkastade pengar, det du betalar för ligger helt och hållet utanför bildytan. Sigmas 10-20 är då ett mycket bättre val, som dessutom kan använda filter utan problem.
skit också, ligger fortfarande och väljer mellan Sigmas 10-20mm/f3.5, Tokina 11-16mm och Sigma 8-16mm men oroar mig för att inte kunna använda filter på den sista :/


Nu har du nog missförstått något grundläggande, ett filter skyddar inte mot linsreflexer (flares) snarare tvärt om de flesta (utom de dyraste) filter ökar istället risken för reflexer.

Vill du undvika reflexer är det ett motljusskydd du skall använda, vilket dock inte brukar hjälpa speciellt mycket för så vidvinkliga objektiv som 10 mm (motljusskyddet kommer annars med i bild).
ne jag hade motljusskydd när jag fotade den kvällen men det hjälpte inte alls, men iof så hade jag solen med i bilden så tror inte det hjälpte något där :p


Har inte läst resten av svaren, men jag har en Canonn 500D Och har precis köpt ett begagnat sigma 18-24 som jag är sååååå nöjd med! Hittat flera beg. i bra skick för ca 4000-5000 kr och jag kan inte göra annat än att rekommendera det!
Kan inte hitta det någonstans, säker på att du skrev rätt omfång ?
 

antonlindstrom

Aktiv medlem
nja det är det jag inte vet då jag aldrig använt filter förut men min bror råder mig att använda det då dom fungerar som en billig försäkring då det tar smällen och inte själva objektivet.

Annars känner jag att det går att få samma effekt i Photoshop, men gillar möjligheten att kunna använda filter :)
Visst fungerar filter som ett extra skydd, i vissa situationer.. Ska du fota i gegga (motorcross etc) eller till havs (saltvatten) är det helt klart att föredra då detta lätt skadar frontlinsens coating.

Dock ska man inte tro att ett filter blir som en extra frontlins i skydd. Ett filter är väldigt tunnt, och om du t.ex. spräcker filtret om du går in i en gren el dylikt är risken för repor större med filter än utan skulle jag säga.

Sen har 8-16mm en utsatt frontlins, det kommer man inte ifrån. Men testa objektivet, det är verkligen härligt att jobba med, väldigt extrem vidvinkel. Efter det får du väl tänka efter, kommer du gå och dänga kameran med linsen först eller kanske monterar du linslocket eller håller extra koll när du använder det.. Skulle något mot förmodan hända så tala med ditt försäkringsbolag innan du köper, har du drulleförsäkring borde det gå på den, och det är säkrare än filter alla dagar i veckan.

Mvh, Anton
 

YojimboH

Aktiv medlem
Visst fungerar filter som ett extra skydd, i vissa situationer.. Ska du fota i gegga (motorcross etc) eller till havs (saltvatten) är det helt klart att föredra då detta lätt skadar frontlinsens coating.

Dock ska man inte tro att ett filter blir som en extra frontlins i skydd. Ett filter är väldigt tunnt, och om du t.ex. spräcker filtret om du går in i en gren el dylikt är risken för repor större med filter än utan skulle jag säga.

Sen har 8-16mm en utsatt frontlins, det kommer man inte ifrån. Men testa objektivet, det är verkligen härligt att jobba med, väldigt extrem vidvinkel. Efter det får du väl tänka efter, kommer du gå och dänga kameran med linsen först eller kanske monterar du linslocket eller håller extra koll när du använder det.. Skulle något mot förmodan hända så tala med ditt försäkringsbolag innan du köper, har du drulleförsäkring borde det gå på den, och det är säkrare än filter alla dagar i veckan.

Mvh, Anton
Jag skulle nog säga att den enda orsaken att jag inte slår till på ett Sigma 8-16mm är just för att man inte kan använda "vanliga" filter men annars så tycker jag att just den är mest intressant då den ger lite mer att leka med men ändå har det vanliga zoom-omfånget som de andra objektiven.

Men jag sitter och letar efter fördelar med filter just nu eller om jag ska våga att köpa ett 8-16mm :)
 
Senast ändrad:

YojimboH

Aktiv medlem
Nu är det nära inpå att jag köper en Sigma 8-16mm i helgen.

Valde bort Tokinan då den är för dyr och har en del skavanker så jag sitter och gungar mellan de två sigmorna.

- 10-20mm/f4-5,6 (läst att den ska vara bättre än f3,5)
- 8-16mm/4-5,6

Så en sista fråga. Vad säger ni, gör jag rätt val i 8-16mm ?
Det är ingen ångerrätt när det gäller bruten förpacking så jag hoppas jag blir nöjd :)
 
ANNONS