Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

TZ10 Justera exponering under filmning?

Produkter
(logga in för att koppla)

durable

Medlem
Hej.

Är det någon som vet hur/om man kan justera exponeringen under pågående filmning med en Panasonic Tz10?

Stefan
 

BempaS

Aktiv medlem
Har både TZ-7 och TZ-20 och på dem har jag inte lyckats komma på att det går under själva filmningen, blir att ställa in i förväg tyvärr.
 

MattiasBredberg

Aktiv medlem
Kollat i instruktionsboken?
Rent allmänt kan man väl säg att Panasonics instruktionsböcker och menyer är riktigt skitdåliga. Konstiga symboler och uttryck som bara förvirrar.

"Int. upplösning". Vad kan det vara (för övrigt så står inte Int. fullt uskrivet någonstans i manualen, betyder intelligen kanske)? Jo "Superupplösande teknik kan användas för att ta stillbilder med skarpare konturer och tydligare upplösning." Frågan är ju då varför man kan ställa in det menyalternativet till nej?
Så håller det på.



Men justerar inte TZ10 exponeringen automatiskt uner filmning? Jag har en sådan och ar inte noterat att den börjar över- eller underexponera bara för att omgivande ljus ändras.
 

BempaS

Aktiv medlem
Jo de ändrar sig automatiskt men ibland vill man korrigera med under eller överexponering vid tex konserter.
Exempel; du har en mörk bakgrund på en konsert och en strålkastare i ansiktet på artisten då blir lätt ansiktet överexponerat om du inte zoomar in så att bara ansiktet är i bild.
 

MattiasBredberg

Aktiv medlem
Jo de ändrar sig automatiskt men ibland vill man korrigera med under eller överexponering vid tex konserter.
Exempel; du har en mörk bakgrund på en konsert och en strålkastare i ansiktet på artisten då blir lätt ansiktet överexponerat om du inte zoomar in så att bara ansiktet är i bild.
Jaha du menar så.
 

durable

Medlem
Har både TZ-7 och TZ-20 och på dem har jag inte lyckats komma på att det går under själva filmningen, blir att ställa in i förväg tyvärr.
Jag har provat med att ändra exponeringen innan jag börjar filma, men det verkar som den förändringen inte tas med när jag startar filminspelningen. Ska man göra på något speciellt sätt?

Stefan
 
ANNONS