Annons

Lagring av bilder - Bästa sätt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Carlos Z.

Aktiv medlem
Hej!

Jag skulle precis sitta och börja spara alla mina bilder på en extern hårddisk som jag nyligen inhandlat. Men, jag kan inte riktigt bestämma mig hur jag ska göra.

Jag har många bildfiler på datorn, både originalen och redigerade.

Ska jag spara både i datorn och hårdisken? Jag vill helst inte ha en massa bildfiler på datorn då dessa börjar ta mycket plats på datorns hårdisk. Är det smidigt och säkert att bara spara bilderna på den externa hårdisken?

Hur gör ni för att snabbt komma åt bilderna vid behov i så fall?

Tack på förhand!

/Carlos Z.
www.zayaphotography.com
 

Henry Fredrikson

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag skulle precis sitta och börja spara alla mina bilder på en extern hårddisk som jag nyligen inhandlat. Men, jag kan inte riktigt bestämma mig hur jag ska göra.

Jag har många bildfiler på datorn, både originalen och redigerade.

Ska jag spara både i datorn och hårdisken? Jag vill helst inte ha en massa bildfiler på datorn då dessa börjar ta mycket plats på datorns hårdisk. Är det smidigt och säkert att bara spara bilderna på den externa hårdisken?

Hur gör ni för att snabbt komma åt bilderna vid behov i så fall?

Tack på förhand!

/Carlos Z.
www.zayaphotography.com
Vill Du ha dem kvar för framtide måste Du ha dem i två upplagor MINST! Helst tre eller fler.
 

themajk

Aktiv medlem
Jag kopierar mina bilder från minnes kort till (i tur och ordning):
1. en NAS på hemmanätverket i original .cr2 format.
2. en NAS på ett externt nätverk (hos min mamma) i original .cr2 format.
3. gör en automatisk .cr2 -> .dng konverting till en plats på datorns hårddisk.
4. kopierar .dng'n till hemmanätverketes NAS
5. kopierar .dng'n till externa NAS'en

Sen kör jag time machine på datorns hårddisk varje timme till en annan NAS. som alltså har koll på arbetskopian.

När arbetet är klart skickar jag arbetsfilerna till båda NAS'en också.

Båda NAS'en är raid 1 mellan två hårdiskar var.

Jag känner mig ganska säker :D
 

Carlos Z.

Aktiv medlem
Med andra ord - jag måste börja spara mer och oftare!

Lite okunniga frågor bara; NAS, hur kommer jag åt den?
Och, när jag kör på LR så frågar den alltid innan avslut om jag vill göra en backup. Var sker backupen egentligen? Och hur kommer jag åt denna backup om mina andra filar försvinner?

(på den nivån är det) :-/

Tack för svaren!
 

Anders P Hansson

Aktiv medlem
Jag använder två 2Tb diskar WD som jag lägger upp nya bilder på exakt samma till båda och i .dng format, en master och en slav. Jag har dessutom en 1Tb WD som backup av min Macbook, då sparar jag de filer jobbar med och redigerar, utöver alla program.
 

j2^

Aktiv medlem
M
Och, när jag kör på LR så frågar den alltid innan avslut om jag vill göra en backup. Var sker backupen egentligen?
Den backupen sparar enbart KATALOGEN (Lightrooms databas som innehåller info om bilderna, samt vilka ändringar du har gjort), den gör INTE en säkerhetskopia på bilderna.
 

control87th

Aktiv medlem
Min grundregel är att bilderna snarast skall finnas i två exemplar och så fort praktiskt möjligt, på två ställen. Detta innebär att jag när jag är noggrann gör som följer:

1. Kopiera från minneskort till datorn disk.
2. Kopiera från Datorn till NAS.
3. Kontrollera NAS/disk
4. Rensa minneskortet.

5. Kopiera från dator till USB-disk.
6. Kontrollera USB-disk och ta den till jobbet.
7. Radera från datorns disk.

Efter dessa steg finns bilderna på NAS och på en USB-disk på jobbet. Raid och dubbla diskar mm i all ära men om hela huset/lägenheten brinner ner så är det bara lagring på separat plats som fungerar.

Är bilderna av lite mindre vikt flyttar jag istället för att kopiera/kontrollera/radera...
 

jaan v

Aktiv medlem
Det är alltid farligt att fråga efter 'bästa sättet' - det finns nog inte.

Eftersom frågan om backup/lagring till medium på annan fysisk lokal väckts kan det väl vara på sin plats att peka på möjligheten att använda sig av s k molntjänster (t ex crashplan). För en måttlig kostnad avhänder man sig allt ansvar för att ha fungerande och regelbundet utbytta backupmedia.

Iofs kan nog ingen ge 100% garanti för att dina data verkligen är återställbara när behovet uppträder men jag är osäker på om något av alternativen är 'säkrare' i det avseendet.
 
ANNONS