Annons

Bäst lösning för att lagra och tillgängliggöra bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

CromBad

Ny medlem
Har satt upp mitt hemnätverk för att funka nåt sånär med mitt fotograferande men är inte helt nöjd med lösningen och efterlyser därför tips och rekommendationer!

I dagsläget tar jag bilder med min Nikon D300 men ibland även iPhone. Som alla här vet tenderar bildsamlingen att bli rätt stor, i mitt fall rör det sig om knappt 100 GB fördelat på drygt 20 000 bilder. Min målsättning är att:


  • Alla bilder ska finnas på ett ställe. Inga kopior.
  • Alla bilder ska gå att se från valfri dator och från TVn i hemnätverket.
  • Alla bilder ska gå att se från valfri iOS-enhet iPhone/iPad (alltså även de jag tar med systemkameran - deras iCloud räcker inte då), och jag vill kunna nå bilderna även utifrån när jag har tillgång till något wifi eller 3g.
  • Bilderna ska säkerhetskopieras automatiskt utan att jag behöver agera. Kopian ska inte finnas i mitt hus.

Idag har jag en HTPC kopplad till min TV, PCn har uppkoppling och står alltid igång. Den har en rejäl extern hårddisk där jag lägger alla bilder (även film och musik, men i detta forum kan vi ju begränsa diskussionen till fotobiten). Därmed kan jag enkelt se bilderna på TVn, för detta använder jag Fotogalleriet i Windows Live Essentials eftersom det låter mig tagga bilder och gör det hela sökbart. Tycker dock det har ett rörigt gränssnitt och bildspelsfunktionen är riktigt kass, tips på bättre program emottages tacksamt!

Att komma åt bilderna från övriga datorer i huset blir enkelt - samma program som ovan, peka på var bilderna finns, klart. Skulle vara en "nice-to-have" att kunna komma åt bilderna även från dator utifrån men inte nödvändigt.

Sen det där med iOS-enheterna. Det finns diverse appar som påstår sig lösa detta men ingen jag har testat har funkat bra. Alla bygger på att man installerar en serverdel (i mitt fall på HTPCn) som servar appen med bilder. De har varit extremt sega eller inte funkat alls. Serverdelen har ofta hängt sig. Har testat Air Photo och någon annan som jag inte kan komma på namnet på. Vill gärna ha tips på bättre!

Slutligen säkerhetskopieringen, den har jag helt enkelt löst via diino.se, när datorn inte används så tankar den en kopia till deras servrar. Finns bättre/billigare?

Är jättenyfiken på era lösningar för att lagra och tillgängliggöra era bilder!
 
Det är ett jäkla pill med det alltså. Jag har samma problem och den bästa lösningen jag har är att jag arkiverar allt på min blogg. Då har jag det tillgängligt överallt. Dock vill man kanske inte visa allt utåt + att det inte är raw filerna utan de exporterade varianterna.

En tanke är ifall du skulle köpa utrymme på Dropbox och lägga in alla dina bilder där. Finns diverse olika prisplaner men ska du ha 200 gb så kostar det dig 1,400 SEK om året ungefär. Det finns appar till alla iOS enheter och det går att installera på alla dina egna datorer. Det är även en automatisk säkerhetskopiering. Ifall du vill dela ut bilderna på nätverket så är det bara att dela ut själva dropboxmappen på datorn.

Om du vill punga ut pengar på det och föra upp arkivet online så är det förmodligen en av de smidigare lösningarna.
 
ANNONS