Annons

utbyte av 24-105mm

Produkter
(logga in för att koppla)

YojimboH

Aktiv medlem
Halloj, jag har gått och funderat på att skaffa lite nya objektiv då jag känner att mitt nuvarande 24-105 inte riktigt ger mig svängrum att utöka mina kreativa sidor då det har en bländare på 4.

Så, jag har funderat på om jag ska försöka sälja mitt Canon 24-105/4,0 L för runt 6000kr (helt felfritt utan skavanker) och sen införskaffa ett par fasta gluggar.
Borde nog försöka sälja mitt Sigma 8-16mm som jag inte längre använder.

Men jag vet inte riktigt vilka objektiv som skulle kunna ersätta min trofasta tjänare.
Jag har kollat på Sigma 85/1,4 då det har fått bra poäng hos http://www.dxomark.com/ samt att 85mm för porträtt.
Har ni några synpunkter på Sigmas objektiv eller skulle ni rekommendera något annat?

Har tittat på Sigma 35/1,4 men är nog inte riktigt tillräckligt som vidvinkel eller?
I dagsläget har jag min brors Canon 50/1.8 och 70-200/4 och min egen 24-105mm.
Prisklassen jag tittar på är väl runt 8000kr.

Kan avsluta med att säga att jag har Canon 6D, så objektiv för fullformat är eftertraktat.

Tack på förhand
Karl
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Jag tror att runt 5.000:- är vad du kan få för ditt 24-105/4 L.

Jag har Sigma 85/1,4 och det är bra. Det har betydligt mindre problem med LoCA än Canon 85/1,8 sannolikt då det är en modernare konstruktion. Beakta bara att 1. AF har större felfrekvens på flera Canonhus än ett Canon original och 2. Fokus tvekar lite mer än Canons original. Detta objektiv är ett bra begagnatval för runt 4.500:- då Sigma tycks ha höjt nypriset.

Till detta är 35mm ett klassiskt komplement för att inte lämna en stor lucka. Har man 85:an kommer nog en vanlig 50/1,8 kännas lite trist.

Vad som är tillräcklig vidvinkel kan bara du avgöra. I väntan på en ev Sigma 24/1,4 art är Sigma 28/1,8 värd att överväga som en tillfällig lösning.

Sedan är ju frågan om du kommer sakna zoomen för allroundfoto. Är det idé att än så länge ha den kvar och köpa till Sigma 85:an så länge och se vad du tycker om fasta av hög kvalitet?
 

Palletheking

Aktiv medlem
Canons 28 2,8 med IS tycker jag är en intressant glugg. Inte så ljusstark men man kan å andra sidan ta bilder med IS som annars inte vore möjliga. Canon har ju också en utmärkt 100 2,0
 

YojimboH

Aktiv medlem
hmm då får jag nöja mig med 5000kr istället.

Har ingen aning om vad LoCA är så det får du gärna förklara.
Den Canon och Sigman ligger dock inte i samma prisklass som så det är väl lite förståeligt att det är skillnad på dom men du skulle ändå rekommendera Sigmas 85/1,4?

Har du testat Canon 135/2,0? för det kan också vara en möjlighet men det funkar nog inte så bra om man vill börja fota i studio.

Oj jäklar det har du rätt i, de har höjt priset på Sigmas med 1000kr ser jag nu på Prisjakt.
När är Sigma 24mm tänkt att komma? och vad står egentligen "ART" för?

Det är just det som är ett av problemen, jag gillar skarpt att ha en zoom, men jag vill ju ändå ner i bländare. 24-70mm skulle nog vara ypperligt men Canons är så sjukt dyr.


Palle: jag har kollat på 100/2 och 135/2 och ja de ser båda intressanta ut men vill börja med studiofoto/porträtt så tror det är bättre med en 85mm.


Tackar för hjälpen
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
LoCa = lomgitudinell kromatisk abberation = misfärgade kunturer runt ljusa föremål ur fokus. Detta skiljer från CA = färgade konturer runt föremål i fokus. CA, till skillnad från LoCA går ofta att korrigera i efterbehandlingen eller numera på Canons egna objektiv direkt i JPEG.

För porträtt skulle jag idag satsa på ett beg Sigma 85/1.4 p g a skärpa och oskärpeteckning. För sport skulle jag välja Canon p g a snabbare och säkrare autofokus.

ART = Sigmas nya benämning på ljusstarka objektiv i de bättre klasserna till skillnad från SPORT och CONTEMPORARY.

SPORT = ljusstarka telen

CONTEMPORARY = budgetobjektiv.

Deras tidigare EX har ersatts av SPORT och ART.

Canons 100/2,0 är helt enkelt en längre 85/1,8 och är optiskt ungefär samma. Största skillnaden är nog metallfiltergänga på 100mm och plast på 85mm.

135/2,0 L är i en lite högre optisk liga men kan i mycket ersättas av en modernare 70-200/2,8 zoom om man kan undgöra ett steg i ljusinsamlingen.
 

YojimboH

Aktiv medlem
Man tackar för lektionen.

Ja problemet med att hitta ett begagnat Sigma 85mm är lite svårt då det inte verkar som om någon vill bli av med sitt, frågan är då om man kanske kan beställa från UK för ett lägre pris.

Jag gillar inte sport alls så det är ingen fara annars slänger jag fram 70-200 istället för att komma någorlunda nära.

Okej tack, jobbigt när de byter betäckning på saker för jag har då aldrig läst ART.
Är det plastgänga på Sigmas 85?
100/2 är väl macro som även intresserar annars så är det inte mycket mer med den som intresserar mig.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Canon 100/2,0 är ett porträttobjektiv med en närgräns på närmre metern. Canon 100/2,8 (tre varianter varav två tillverkas idag) är ett makroobjektiv.

Sigma 85/1,4 dyker upp rätt ofta begagnad även om det skulle saknas en beg just nu så det är bara att avvakta om man skall ha den.

Vill förtydliga att Canons 85/1,8 (liksom 100/2,0) är ett bra objektiv men jag anser helt enkelt att Sigma 85/1,4 är mer prisvärd då den mer liknar i prestanda Canons 85/1,2 för 20.000:- eller Nikons 85/1,4 för 15.000:- än Canons 85/1,8 för närmre 4.000:- ny. Detta innebär inte att Canons 85/1,8 är dålig - den är överlag bra. Jag störde mig däremot på LoCA med det objektivet.
 

Hoggen46

Medlem
hmm då får jag nöja mig med 5000kr istället.

Det är just det som är ett av problemen, jag gillar skarpt att ha en zoom, men jag vill ju ändå ner i bländare. 24-70mm skulle nog vara ypperligt men Canons är så sjukt dyr.
Kanske är Tamrons 24-70 f/2.8 ett billigare alternativ då om du ändå vill ha zoom? Nytt runt 9000 och med lite tur begagnat runt 5-6000. En rejäl klump att släpa omkring på dock, 825 gram. Men fin optik med bildstabilisering dessutom.
 

Palletheking

Aktiv medlem
Jag måste bara göra ett inlägg angående greppet på en kamera. Jag har aldrig gillat utformningen på D800. Tycker D610 har ett bättre grepp och Canons kameror är ännu bättre. Sitter som gjutna i näven. Men något jag lärt mig genom åren, har haft mängder med kameror. Är att greppet är av underordnad betydelse när du väl är igång och fotar. Man tänker liksom inte på det. Tänk alla Leica-kameror, ingen som ens diskuterar grepp och ergonomi. Det är inte ergonomiska kameror.
 

YojimboH

Aktiv medlem
okej så 2,0 är porträtt och 2,8 är macro, då vet jag.

Har du någon aning om varför de höjde priset ?

Jag får hålla koll på blocket och fotosidan för att se om det kommer upp någon begagnad 85mm.
Helst skulle jag vilja kunna hyra objektivet först för att se om det passar mig men eftersom jag bor i Eskilstuna så finns det ingen butik som hyr ut objektiv vad jag vet.

Kan resultat skilja mellan objektiv på olika kameror ?
För jag tänkte som jag sa i mitt första inlägg att Sigma 85mm 1,4 ligger väldigt högt på listan hos http://www.dxomark.com/.

Hoggen: Tamron har jag aldrig gillat, vet inte riktigt varför.
Men ja Tamrons 24-70 är ett alternativ då den är såpass billigare än Canons 24-70 I och II men ändå någorlunda lika resultat som Canon 24-70/2,8 I (första).

Palle: jag har ingen aning om vad det har med denna tråd att göra.
Tror du har skrivit i fel tråd.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Jag vet inte om priset på Sigma 85 gick upp p g a efterfrågan eller om det var valutajusteringar eller en prisanpassning till andra objektiv Sigma 70-200/2,8 OS gick upp 2000:- i samma vända.

Det ryktas om en ny Sigma 85/1,4 i ART serien som då sannolikt har ännu högre prestanda. OM ryktet stämmer så kommer ju nypriset falla igen på den befintliga då den nya släpps.

Kan också påpeka att Tamron har rykt upp sig optiskt och både 24-70/2,8 och 70-200/2,8 VC skall vara bra MEN de har ju inte samma tåliga konstruktion som Canons L original.
 

YojimboH

Aktiv medlem
Lite surt att de höjde priset nu när jag letar efter en ny glugg men men.
Jag tar nog och väntar till augusti för att se om Sigma utannonserar ett nytt objektiv, för jag hittade ryktet du pratar om: http://www.canonrumors.com/2014/05/sigma-85mm-f1-4-dg-art-in-august-cr2/

Känns lite skumt att de ska komma ut med ett nytt 85mm för det andra är väl inte så gammalt?!

När det gäller Tamron 24-70 så måste jag tänka efter lite mer innan jag bestämmer mig för det.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Tycker du om 24-105, behåll det.
Leta upp ett 85/1,8 begagnat och köp det. OM det känns HELRÄTT sälj det o köp ett 1,4.
Sen märker du om du fortfarande använder 24-105. Gör du inte det så sälj det.

Om du bara vill testa en helg så Försök hitta ngn på fs som kan låna ut ett under en helg. Du kan ju låna ut ditt 24-105 under tiden. Kanske föreslå en fotodag där du står för lunch.
 
ANNONS