Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Trött LR5

Produkter
(logga in för att koppla)

kimson

Aktiv medlem
Jag har 60000 RAW och 36000 JPG i Lr (fyra hårddiskar). Innan har det inte varit något problem, men nu orkar han inte plocka fram de bilderna jag vill ha snabbt utan det tar en evighet, medan han visar upp grå fyrkanter under tuggningen! Vad gör jag ? Plockar jag bort de gamla ? Eller ska man man bara köra favoriter ? Och hur mycket ska LR orkar med ? Plockar jag fram bilderna i Windows är det inga problem, snabbt och enkelt !
MVH
/kimson
 

Ventures

Aktiv medlem
[Flaskhalsen;2032019]Jag har 60000 RAW och 36000 JPG i Lr (fyra hårddiskar). Innan har det inte varit något problem, men nu orkar han inte plocka fram de bilderna jag vill ha snabbt utan det tar en evighet, medan han visar upp grå fyrkanter under tuggningen! Vad gör jag ? Plockar jag bort de gamla ? Eller ska man man bara köra favoriter ? Och hur mycket ska LR orkar med ? Plockar jag fram bilderna i Windows är det inga problem, snabbt och enkelt !
MVH
/kimson[/QUOTE]
Har drygt 80k bilder i en och samma katalog och det funkar fortfarande bra. Jag gissar att en uppdelning i flera Lrcat kan vara en lösning om det inte bara är datorns prestanda som är Flaskhalsen.
 

PatrikBerg

Aktiv medlem
Hej!

Läste flera bra tips på http://veracity.se/blog/2013/02/tre-saker-du-maste-kunna-om-lightroom/. Prova att optimera katalogen och eventuellt även kopiera den och sedan använda kopian istället. (nedan text hämtad från länken)

Databasens storlek påverkar inte prestandan, men vårda din databas

Jag har gjort massor med mätningar på olika maskiner, det är ingen märkbar skillnad i prestanda om du har en ny databas, en med 100 bilder eller en med 100 000 bilder.

Det går lika snabbt att importera nya bilder, arbeta med bilderna eller att söka fram bilder även i en stor databas.

Men ibland kan databasen må dåligt eller bli skadad. Då är det viktigt att du ger den lite omsorg.

Första alternativet är att använda Lightrooms inbyggda funktion ”Optimera katalog”, denna funktion går igenom databasen för att se att det inte finns några fel i den och den gör även vissa optimeringar som främst påverkar prestanda vid sökningar.

Det kan även vara så att dålig prestanda beror på ditt operativsystem, databasen till Lightroom växer ju så sakta över tiden när du arbetar och importerar med bilder. Ibland kan detta innebära att filen ligger utspridd på hårddisken och uppdelad i flera segment.

Ett enkelt sätt att bli av med detta problem är att du gör en kopia av din Lightroom databas, sedan öppnar du kopian och arbetar utifrån denna istället.


Lycka till!
 
ANNONS