Annons

Sigma 14mm f/2.8

Produkter
(logga in för att koppla)

caroline.j

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag är ute efter att köpa ett vidvinkelsobjektiv till min Canon eos 500D, men kan tyvärr inte lägga så mycket pengar på det! Har hittat en person som säljer sitt Sigma 14mm f/2.8 till Canon för 1500 kr. Tänkte höra om någon vet hur detta objektiv är? Eller kan tipsa om något annat prisvärt vidvinkelsobjektiv?
 

Excessus

Aktiv medlem
Är säkert prisvärt. Men tänk på att det är ett Fisheye objektiv och inte jätte vidvinkligt på din kamera. Om du har kitzoomen så går den nog till 18mm.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
The Luminous Landscape kommenterade detta för några år sedan - riktigt OK för cropkameror men ingen höjdare på FF då kanskärpan faller rejält utanför cropområdet. Borde vara helt OK på en 500D. Räkna med att ytbeläggningen är lite äldre så den är lite sämre i motljus än modernare objektiv.
 

Excessus

Aktiv medlem
15 grader ifall jag räknat rätt. De flesta som har kitzoomen vill oftast gå ner mot 10mm. Här börjar det hända ordentliga saker med bildvinkeln.
En annan sak att tänka på är att Sigma 14/2.8 är ruskigt gammal och kanske inte uppfyller rikgt Sigma nuvarande optiska standard. Den finns inte att köpa längre. Firmware i objektivet kanske heller inte funkar med ditt kamerahus vilket kommer medföra ERR på kameran. Ifall du kan så kontrollera det.
 

caroline.j

Avslutat medlemskap
15 grader ifall jag räknat rätt. De flesta som har kitzoomen vill oftast gå ner mot 10mm. Här börjar det hända ordentliga saker med bildvinkeln.
En annan sak att tänka på är att Sigma 14/2.8 är ruskigt gammal och kanske inte uppfyller rikgt Sigma nuvarande optiska standard. Den finns inte att köpa längre. Firmware i objektivet kanske heller inte funkar med ditt kamerahus vilket kommer medföra ERR på kameran. Ifall du kan så kontrollera det.
Okej det är ju väldigt bra att tänka på! Tror du Sigma 10-22mm f/3.5-4.5 är bättre? :)
 

Excessus

Aktiv medlem
Fast funkar din kamera med objektivet och den är i bra skick är 1500kr inte fy skam heller. Men testa den först så du även kan se skillnaden i bildvinkel.
 
ANNONS