Annons

Frågor ang. Rolleiflexkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

AlexEliasson

Aktiv medlem
Hej!

Jag har fått en hel del gamla fotoprylar av min farfar som han vill ha hjälp med att få sålt - bland annat en Rolleiflexkamera.

De mesta av grejerna finns det med största sannolikhet inget värde i men jag blev direkt intresserad av Rolleiflexen. Har ingen som helst kunskap om dessa kameror och mitt googlande hjälpte inte speciellt det heller.

Det är en Rolleiflex med Planar optik. 1:3.5 75mm med serienummer 1754807.
Någon som vet när den kan vara tillverkad?

Kan inte svara på hur bra den fungerar då den har legat nerpackad i många år - ska försöka läsa mig till hur den fungerar och självklart gå ut och pröva.

Hur ser prisbilden ut på dessa idag? Finns det något värde i den överhuvudtaget?

Tacksam för svar och om det är någon som sitter på någon bra guide till hur den fungerar så skulle jag gärna ta del av den också.
 

Urban Domeij

Avslutat medlemskap
Det finns definitivt värde i den. Jag skulle gissa att en bra kanal att få ut ett gott pris för den kan vara LP-foto, men det är kanske möjligt att få bättre pris på någon utländsk sajt. Hursomhelst kan auktion vara rätt sätt att sälja om man vill bli av med den förmånligt.

Jag vet inte vilket år serienumret hamnar på, men kameran tillverkades mycket länge i det utförandet, och det är inte den billigaste av de olika varianterna. Den är eftersökt i viss mån.
 

Urr

Aktiv medlem
Planaroptiken visar att det är en av de mer attraktiva modellerna. Det som brukar kärva på dessa kameror är eventuellt slutarens långa tider. Men det är lätt åtgärdat med service.
 

J. Patric

Aktiv medlem
Den är en Rolleiflex 3,5C (såld som 3.5E i USA) Tillverkad mellan Oktober 1956 till Februari 1959. Med tanke på serienumret så är nog denna kamera tillverkad 1957.

Värdet beror på skicket, men säg mellan 3000 till 5000 kr i bra skick. Ett definitivt värde är svårt att sätta, då butiker sätter olika priser och på auktioner går de ju för vad de bjudande är villiga att betala.

Ursäkta mitt sena svar. Jag brukar annars hoppa in direkt i rolleidiskussioner, då jag hållit på med tvåögda Rolleis i 25 år.
 

AlexEliasson

Aktiv medlem
Jag vill tacka alla för svar i frågan.

Är LP foto bästa stället att kolla med för eventuell försäljning och värdering? Jag har absolut ingen aning om vad som anses vara bra skick, den ser väldigt fin ut, inga repor eller andra skador men någon måste ju kolla om allt fungerar som det ska :)
 

J. Patric

Aktiv medlem
Hej!

Jag har också fått en gammal Rolleiflex. Nr 972314. Det står: DRP och DRGM på den Den ser gammal ut, vet någon hur gammal den kan vara och kanske vad den kan ha för värde?
Det är en Rolleiflex Automat från 1939/40. I början av kriget, alltså. Kameramodellen kom 1937, och vann pris i världsutställningen i Paris.

DRP och DRGM står för "Deutsches Reichspatent" respektive "Deutsche Reichs-Gebrauchsmuster", patent- och mönsterskyddsmärkning.

Värdet beror, som jag tidigare skrev, helt på skicket och vad köparen är villig att betala. Från 800 till 2000 kr ungefär i detta fall. Jag köpte för ett par år sedan en i nyskick för en tusenlapp (vilket jag är glad över).
 

Miniseven

Aktiv medlem
Tack för svaret. Min är inte i nyskick men allt verkar fungera. Ska testa att köra igenom en rulle och se.

//T
 

PMD

Aktiv medlem
DRP och DRGM står för "Deutsches Reichspatent" respektive "Deutsche Reichs-Gebrauchsmuster", patent- och mönsterskyddsmärkning.
Och några år efter andra världskriget (när Förbundsrepubliken Tyskland etablerades) började kamerorna märkas med DBP och DBGM istället. "Reich" byttes mot "Bundes". Den märkningen kan alltså användas som en grov tidsbestämning.
 
ANNONS