Annons

Makrofotografering för nybörjare

Produkter
(logga in för att koppla)

oggeboyn

Avslutat medlemskap
Jag vet om att det finns hundratals av olika trådar om makro.

Men jag har en tamron 90 mm makro objektiv och Canon 700 d men när man väl står på plats.

och ska fota så vet jag inte hur jag ska ställa in kameran så att man får en bra bild.

Jag fotar i manuellt läge men det finns så många olika inställningar och när jag kommer hem blir det suddiga bilder efter suddiga bilder.

Snälla ge mig några tips på att komma igång!!
 

Roger Kindström

Aktiv medlem
Jag vet om att det finns hundratals av olika trådar om makro.

Men jag har en tamron 90 mm makro objektiv och Canon 700 d men när man väl står på plats.

och ska fota så vet jag inte hur jag ska ställa in kameran så att man får en bra bild.

Jag fotar i manuellt läge men det finns så många olika inställningar och när jag kommer hem blir det suddiga bilder efter suddiga bilder.

Snälla ge mig några tips på att komma igång!!
Jag tror att ett stativ och trådutlösare är ett måste för att få skarpa bilder i makro.Exponeringen kan du ju prova dig fram genom olika inställningar efter situation
Roger
 

AWid

Aktiv medlem
Jag vet om att det finns hundratals av olika trådar om makro.

Men jag har en tamron 90 mm makro objektiv och Canon 700 d men när man väl står på plats.
:

och ska fota så vet jag inte hur jag ska ställa in kameran så att man får en bra bild.

Jag fotar i manuellt läge men det finns så många olika inställningar och när jag kommer hem blir det suddiga bilder efter suddiga bilder.

Snälla ge mig några tips på att komma igång!!
Vet inte vad du fotograferar (rörliga eller stilla objekt), men några generella tips som jag tycker man kan tänka på:
  • Använd stativ (om möjligt)
  • Är ditt objektiv det nya Tamron med bildstabilisering så stäng av stabiliseringen när du använder stativ!
  • Liten bländare (11 eller 16 om möjligt). Annars blir skärpedjupet extremt kort.
  • Skippa manuellt läge. Det trasslar bara till det. Bländarförval eller Program brukar vara gångbart vid makro.
  • Använd följande fokus (heter väl servo på Canonspråk) om inte kameran och objektet är helt stilla.
  • Se till att ha bra ljus.
    Ta många bilder för att få några keepers.
 

JFfoto

Avslutat medlemskap
Vet inte vad du fotograferar (rörliga eller stilla objekt), men några generella tips som jag tycker man kan tänka på:
  • Använd stativ (om möjligt)
  • Är ditt objektiv det nya Tamron med bildstabilisering så stäng av stabiliseringen när du använder stativ!
  • Liten bländare (11 eller 16 om möjligt). Annars blir skärpedjupet extremt kort.
  • Skippa manuellt läge. Det trasslar bara till det. Bländarförval eller Program brukar vara gångbart vid makro.
  • Använd följande fokus (heter väl servo på Canonspråk) om inte kameran och objektet är helt stilla.
  • Se till att ha bra ljus.
    Ta många bilder för att få några keepers.
Glömde en viktig grej tycker jag, blixt med en softbox av något slag, går att snickra ihop något av de man har hemma. Då behöver man inge stativ och man behöver inte oroa sig för slutartiden direkt.
 

oggeboyn

Avslutat medlemskap
tack för tipsen

Vet inte vad du fotograferar (rörliga eller stilla objekt), men några generella tips som jag tycker man kan tänka på:
  • Använd stativ (om möjligt)
  • Är ditt objektiv det nya Tamron med bildstabilisering så stäng av stabiliseringen när du använder stativ!
  • Liten bländare (11 eller 16 om möjligt). Annars blir skärpedjupet extremt kort.
  • Skippa manuellt läge. Det trasslar bara till det. Bländarförval eller Program brukar vara gångbart vid makro.
  • Använd följande fokus (heter väl servo på Canonspråk) om inte kameran och objektet är helt stilla.
  • Se till att ha bra ljus.
    Ta många bilder för att få några keepers.
och precis som alla andra gånger så fort man är sugen på att fota så ska det regna och förstöra den dagen
 

Hankki

Aktiv medlem
Kom ihåg att skärpedjupet är ytterst kort på max bländare och närgränsen. Även på bl 16 och närgräns är skärpedjupet väldigt kort, läs millimeter.
EDIT: det stod visst i AWid's finstilta.
 

AWid

Aktiv medlem
Glömde en viktig grej tycker jag, blixt med en softbox av något slag, går att snickra ihop något av de man har hemma. Då behöver man inge stativ och man behöver inte oroa sig för slutartiden direkt.
Det finns många trådar och tutorials om riggar, kylspray och konverterade glassburkar om man vill utveckla sitt makrofotande. Men det blir liksom nästa nivå. Sen ska inte den inbyggda popuppblixten underskattas vid makrofotografering. Ställ ner kompensationen något steg bara.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Börja

Jag vet om att det finns hundratals av olika trådar om makro.

Men jag har en tamron 90 mm makro objektiv och Canon 700 d men när man väl står på plats.

och ska fota så vet jag inte hur jag ska ställa in kameran så att man får en bra bild.

Jag fotar i manuellt läge men det finns så många olika inställningar och när jag kommer hem blir det suddiga bilder efter suddiga bilder.

Snälla ge mig några tips på att komma igång!!
Du kan ju alltid börja så här:
AV-läge och bl 11-14
Iso 400-800
Följande AF och ta många bilder i serie. Välj ut den där bilden där skärpan sitter.
Använd gärna den inbyggda blixten. Kör då på M och lite lägre iso 200. Bl 14 och 1/200 S.
Balansera ljuset efter behov. T.ex. sätt blixtkompensationen på -2/3. Blixten exponerar automatiskt även om du har M-läge (Det kallas TTL-automatik och man styr blixtens styrka genom blixtkompensationen).
 

nonno

Aktiv medlem
Aldrig stativ eller blixt

Hej!
Du får massor med tips ser jag och det är ju jättebra. Då kan du välja vad du ska prova. :)
Nu tänker jag gå en liten aning emot de råd du redan fått. Jag har gått mig djupt ner i macroträsket och är framför allt intresserad av att fotografera växter, men också annat smått i naturen.

Jag använder aldrig stativ, det begränsar och är hindrande enligt min högst personliga uppfattning. Jag vill oftast ha maximal oskärpa i bakgrunden och ett kort skärpedjup. Jag använder endast kameran (Nikon) och alternerar mellan olika macroobjektiv, men favoriten är Nikon 105 mm/f2,8. Ingenting annat i utrustningsväg.

Inställningar på kameran blir ju lite olika, men när det gäller bländartal så ligger jag oftast på 2,8 och i nödfall kanske upp till max 5,6. Jag använder aldrig auto-ISO eller auto-WB. WB (vitbalans) har jag i regel inställd på solsken. Jag använder programmet manuell (M) eller bländarförval (A) - aldrig program (P).

Kameran är inställd på flera olika egna val hur jag vill ha skärpa, kontrast och färgmättnad m m.
Jag använder exponeringskompensation och ISO så långt det är möjligt för att undvika blixt. Enligt min mening blir resultatet bättre av att använda befintligt ljus. Jag undviker att fotografera i det hårda ljuset som ofta blir "mitt på dagen".

Ibland kan det ju vara så att kamera och objektiv behöver justeras hos tillverkaren för att få till skärpan. Du borde kunna få till en bra skärpa utan en massa "jox" om du klarar av att hålla kameran någorlunda stilla.

Kanske ska du be om att få följa med någon som du tycker tar just sådan macro-bilder som du själv vill klara av att ta. Be den om hjälp när ni är ute och fotograferar.

Lycka till! Det är kul med macro! :)

/Nonno
 

nonno

Aktiv medlem
och precis som alla andra gånger så fort man är sugen på att fota så ska det regna och förstöra den dagen
Håller med dig att det är tråkigt med regn! Jag tycker att det blir roligare macrobilder när solen åtminstone kan anas. Vill man ha mer spännande fotovinklar, så är det bara att lägga sig ner - och hur kul är det när det regnar oavsett hur man klätt sig. ;-)

/Nonno
 

filip71

Aktiv medlem
Det blir de vanligaste generella svaren; blixt och/eller stativ. Jag kör nästan alltid med blixt för att få stort skärpedjup och stor rörelsefrihet, men det är så jag vill ha det (och det är viktigt som det påpekades att ha bra diffusering). Nonno har valt en annan spännande/svårare väg som leder till kort skärpedjup för så vill hon kanske ha det. Du får nog ställa dig frågan vad det är för slags bild DU vill ha och sedan kan du kanske fråga efter hjälp kring det. Eller så välj ut en makrobild som du gillar och fråga fotografen hur den är gjord. Min utrustning och hur jag gör har jag dokumenterat på http://www.appelklyftig.com/familj/filip/makro/ om du gillar "min" stil.
 

oggeboyn

Avslutat medlemskap
tackar

Det blir de vanligaste generella svaren; blixt och/eller stativ. Jag kör nästan alltid med blixt för att få stort skärpedjup och stor rörelsefrihet, men det är så jag vill ha det (och det är viktigt som det påpekades att ha bra diffusering). Nonno har valt en annan spännande/svårare väg som leder till kort skärpedjup för så vill hon kanske ha det. Du får nog ställa dig frågan vad det är för slags bild DU vill ha och sedan kan du kanske fråga efter hjälp kring det. Eller så välj ut en makrobild som du gillar och fråga fotografen hur den är gjord. Min utrustning och hur jag gör har jag dokumenterat på http://www.appelklyftig.com/familj/filip/makro/ om du gillar "min" stil.
tackar för alla knep nu har jag mycket o jobba på 😄
 
ANNONS