Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vidvinkel passande Nikon D750 (Landskap, stadsvyer och event)

Produkter
(logga in för att koppla)

AlexEliasson

Aktiv medlem
Hej!

Jag har nyligen kompletterat min utrustning med en Nikon D750.
Primärt använder jag kameran för att fotografera olika event hos företag. Allt från seminarium till mingel och använder normalt Tamron 24-70. Jag kommer med största sannolikhet att använda ett objektiv som detta ytterst lite vid dessa tillfällen. 95% av bilderna är tagna mellan 50-70mm alternativt 70 på en DX kamera för att få lite längre brännvidd.

Jag fotograferar även natur, landskap och stadsvyer. Målet framöver är att överge eventsvängen men pengar behöver alla, tyvärr. Det är vid denna typ av fotografering objektivet primärt kommer att användas.

Nå, jag söker ett objektiv passande en FX sensor någonstans i spannet 12-20mm, ljusstarkt är ett plus då det ofta är kasst ljus i stora seminariehallar etc.
Ett krav jag har för landskapsfotograferingen är att LEE's filterhållare ska gå att fästa. Jag har standardvarianten och då går t.ex Nikon 14-24 bort (f.ö är den aningen för tung).

Jag är medveten om att det finns många tester både från fält och labb, olika diagram och mätningar men det säger inte alltid så mycket för mig.
Jag önskar höra vad ni tycker om objektiven när ni använt dem.
Jag har inte möjlighet att pröva alla objektiven själv så er erfarenhet är guld värd i min beslutsprocess.

Nikon 16-35 f4 Har stått högt på min lista - Hur presterar denna i spannet 16-23mm? Mitt/kantskärpa, distortion, fokusring, zoomring etc?

Jag har också kikat Nikon AF-S 20/1,8 G ED - ljusstyrkan och formatet är verkligen lockande. Ljusstyrkan skulle säkert sitta fint vid astrofoto. Samma fråga här - Skärpa, distortion etc?

Tredje alternativet är Samyang MF 14/2,8 ED AS IF UMC AE - Manuell fokus är ett minus vid event men annars inga problem. Ljusstyrkan är fin och vikten helt ok. Åter igen, någon som har erfarenhet av prestandan?

Sammanfattning -
Söker vidvinkel, passande Nikon FX kamera, under 24mm, bra prestanda, kommer användas framförallt på f8--->, på stativ och med LEE filter. Maniell fokus är ok men jag föredrar möjligheten till AF, vädertätning är ett stort plus och låg vikt/litet format är önskvärt om möjligt.

Budget 10.000

Förslag på annan optik än den jag tar upp tar jag gärna emot.
 

AWid

Aktiv medlem
Ett objektiv som väl kan läggas till i listan över alternativ är nya Tamron AF SP 15-30/2,8 Di VC USD. Visserligen en tusenlapp över din budget, men å andra sidan har du ju erfarenhet av Tamron sedan tidigare. Har själv ingen erfarenhet av detta objektiv, men det har hyllats rejält i många tester.
 

Ivar T

Aktiv medlem
Ett objektiv som väl kan läggas till i listan över alternativ är nya Tamron AF SP 15-30/2,8 Di VC USD. Visserligen en tusenlapp över din budget, men å andra sidan har du ju erfarenhet av Tamron sedan tidigare. Har själv ingen erfarenhet av detta objektiv, men det har hyllats rejält i många tester.
Den har ju inte heller filtergänga utan kräver Lee's SW150 filtersystem, vilket blir väldigt dyrt med tanke på att objektivet inte kommer användas så mycket.

Jag hade köpt ett 16-35/4, känns väldigt allround, efterssom det går ända upp till 35mm tror jag att man får väldigt mycket användning för den. Om ljussyrkan inte räcker hade jag komplimenterat med ett samyang 14mm/2.8, det objektivet är ju ganska billigt jämförelsevis. (observera att LEE's 100mm filtersystem kommer att vinjettera under 17mm, eller 21mm beroende på om du har en Ci-pol monterad, och hur tjock den är (LEE har en slim variant för landskapsfotografering har jag för mig).

som jag förstått det är 16-35an lite soft i hörnen vid 16mm f4, men generellt sätt väldigt skarpt. vid f8 presterar det väldigt bra. kantskärpa är kanske inte riktigt lika viktigt vid event som vid landskapsfotografering? VR är ju trevligt oxå, men det fryser ju inga rörelser.
 

horvendile

Aktiv medlem
Jag har Tamrons 15-30 och gillar det skarpt, men om Nikons 14-24 anses för tungt kan vi nog lägga även Tamron till handlingarna, filterproblemen oaktade.

Vad gäller astrofoto har jag för mig att jag läst att Nikons 20/1,8 har mer koma än vad astrofotografer gillar. Samyang 14 verkar vara något av en favorit för ändamålet.
 
ANNONS