Annons

gatufoto bild

Produkter
(logga in för att koppla)

Sonysege

Aktiv medlem
Var inte så Biffig, du kunde hänvisa till http://www.fotosidan.se/groups/index.htm och sedan Bildkritik :D
Inte min mening att vara varken Biffig eller bossig! Tyckte bara det var märkligt när frågeställaren lagt upp sex bilder på sin profil tidigare, varav två lagts i kritikerpool.
Samtidigt kan det vara ett alternativt sätt att få feedback på sin bild. Poolerna funkar ju sådär lagom bra. Inget ovanligt med några hundra visningar men inga kommentarer. Finns kommentarer så är de nästan alltid bara positiva, mycket sällan har man någon konstruktiv kritik.
Detta till trots är forum fel plats att söka bildkritik då jag är rädd att denna typ av trådar skulle översvämma forumen.
Med vänlig hälsning,// "Biffen"
 

Frekeman

Aktiv medlem
Hejsan jag heter oskar grönvold och skulle vilja få någons omdöme om denna bild jag fotograferat
Oskar, om du vill få den bedömd som gatufoto gör du nog bäst i att lägga upp den i gatufotopoolen som du nyligen blev medlem i.

Vad beträffar själva bilden bedömd utifrån ett gatufotoperspektiv så tycker jag att den är tagen på för långt avstånd – vilken brännvidd använde du? Trots att det finns fotografer som skapar fina gatufoton med längre brännvidder så är 28mm eller 35mm på småbildsformat förmodligen de mest populära brännvidderna för tillfället inom gatufoto.

Innehållet ser ut att vara en grupp turister med lite fler paraplyer en normalt kanske. Inte alls intressant för min del.

Nä, ut och ta nya! Glöm inte att gatufoto är bland det svåraste man kan ge sig på som fotograf!

Mvh
Fredrik
 

Janne Ar

Aktiv medlem
Lägg in bilden i kritikerpolen.
Oskar, om du vill få den bedömd som gatufoto gör du nog bäst i att lägga upp den i gatufotopoolen som du nyligen blev medlem i.
Ja. Och nej.

Jag tycker inte Oscar gör rätt som ber om kritik här. Kritik ges bildpooler. Men samtidigt är det ett dåligt råd att hänvisa dit eftersom sannolikheten är stor att hans bild där ignoreras.
Det stämmer att TS laddat upp 6 bilder för bedömning. Av dem har han fått synpunkter på en (!) (!6,7%!). 
Och den bildkommentaren känns mer som ett slag med ett basebollträ i huvudet. Sarkasm och von oben-attityd dryper om den, skulle kunna få vilken fotograf som helst att sälja kameran och köpa en cykel eller något…

I det här fallet får ju TS faktiskt en respons på sin bild….
 

Frekeman

Aktiv medlem
Ja. Och nej.

Jag tycker inte Oscar gör rätt som ber om kritik här. Kritik ges bildpooler. Men samtidigt är det ett dåligt råd att hänvisa dit eftersom sannolikheten är stor att hans bild där ignoreras.
Det stämmer att TS laddat upp 6 bilder för bedömning. Av dem har han fått synpunkter på en (!) (!6,7%!). 
Och den bildkommentaren känns mer som ett slag med ett basebollträ i huvudet. Sarkasm och von oben-attityd dryper om den, skulle kunna få vilken fotograf som helst att sälja kameran och köpa en cykel eller något…

I det här fallet får ju TS faktiskt en respons på sin bild….
Jag kan inte avgöra exakt vad du har svarat på, Janne, men om Oskar laddar upp bilder i gf-poolen så är det högst sannolikt att han får kommenterar på den där. Gf-poolen är rätt aktiv.
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Jag kan ge lite snabb kritik. Det är lite kul med paraplyerna och människorna men det händer inget intressant i bilden. Det är A och O i gatufotografi, det måste finnas nåt som är intressant, en berättelse, en konstig situation, en rolig situation, känslor, gester, ansiktsuttryck osv. Leta efter former, mönster, matchande färger, återkommander färger eller gester osv. Öva på komposition och titta framför allt på och analysera Henri Cartier Bresson's fantastiska kompositioner:

https://www.magnumphotos.com/photographer/henri-cartier-bresson/

Kolla även på dessa fotografer:

https://www.magnumphotos.com/photographer/richard-kalvar/
https://www.magnumphotos.com/photographer/matt-stuart/
-finns även många andra bra på https://www.magnumphotos.com

Här är två bra grupper med gatufotografi på Flickr:
https://www.flickr.com/groups/onthestreet/pool/
https://www.flickr.com/groups/nspw/pool/

Finns sååå mycket bra gatufotografi nätet att titta på och få inspiration ifrån!

Fortsätt fotografera, men framför allt, PRATA MED MÄNNISKOR! Det är då man kan få folk att släppa ner garden och slappna av så man kan komma innanför deras privata sfär och få tillgång till spännande möten och situationer.

Lycka till!
 

Frekeman

Aktiv medlem
Kolla även på dessa fotografer:

https://www.magnumphotos.com/photographer/richard-kalvar/
https://www.magnumphotos.com/photographer/matt-stuart/
-finns även många andra bra på https://www.magnumphotos.com

Fortsätt fotografera, men framför allt, PRATA MED MÄNNISKOR! Det är då man kan få folk att släppa ner garden och slappna av så man kan komma innanför deras privata sfär och få tillgång till spännande möten och situationer.

Lycka till!
Jag håller med om det mesta du skriver Daniel men absolut inte om det sista. Gällande de två nu levande Magnum-fotograferna du nämners så vet jag att Matt Stuart i stort sett aldrig pratar med sina subjekt (om de nu inte börjar försökar prata med honom efter eller under själva fotandet!). Jag tror att detsamma gäller för Richard Kalvar. Bägge fotograferna följer det klassiska angreppssättet för gatufoto, dvs. man ska inte påverka scenen eller läggas märke till.

Det kan absolut bli fina bilder om man lär känna sina subjekt men jag vill påstå att en majoritet av tongivande gatufotografer menar att det är att frångå den ursprungliga idén med gatufoto. Vet givetvis att inte alla tycker så och diskussionen om hur gatufoto ska definieras lever och frodas.
 

Johannes Bojesen

Aktiv medlem
Som krigsfotografen Robert Capa en gång sa:
‘If your photographs aren’t good enough you’re not close enough’
Det handlar om att våga, och om att glömma sin egen person. Du kanske hade tagit en fin bild om du vågat gå närmare eller helt intill dit motiv.

trevlig helg!
Johannes
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Jag håller med om det mesta du skriver Daniel men absolut inte om det sista. Gällande de två nu levande Magnum-fotograferna du nämners så vet jag att Matt Stuart i stort sett aldrig pratar med sina subjekt (om de nu inte börjar försökar prata med honom efter eller under själva fotandet!). Jag tror att detsamma gäller för Richard Kalvar. Bägge fotograferna följer det klassiska angreppssättet för gatufoto, dvs. man ska inte påverka scenen eller läggas märke till.

Det kan absolut bli fina bilder om man lär känna sina subjekt men jag vill påstå att en majoritet av tongivande gatufotografer menar att det är att frångå den ursprungliga idén med gatufoto. Vet givetvis att inte alla tycker så och diskussionen om hur gatufoto ska definieras lever och frodas.
Absolut, förstår vad du menar. Det jag kanske egentligen ville få fram var att man lätt hindrar sig själv om man inte pratar med människor. Om man pratar med folk så slappnar de av mer du kan fånga ögonblick lättare när inte är misstänksamt inställda. Sen menar jag inte att man alltid ska fråga om lov och således få uppställda bilder, utan bara vara social glad och trevlig för att få människor att slappna av. Jag tycker att gatufotografi ska vara "candid" så ofta som möjligt för att bli äkta.
 

Frekeman

Aktiv medlem
Absolut, förstår vad du menar. Det jag kanske egentligen ville få fram var att man lätt hindrar sig själv om man inte pratar med människor. Om man pratar med folk så slappnar de av mer du kan fånga ögonblick lättare när inte är misstänksamt inställda. Sen menar jag inte att man alltid ska fråga om lov och således få uppställda bilder, utan bara vara social glad och trevlig för att få människor att slappna av. Jag tycker att gatufotografi ska vara "candid" så ofta som möjligt för att bli äkta.
Tja, om det funkar så varför inte? Men är inte risken då att efter pratet så är ändå personerna "påverkade" och det blir inte så "candid" som man skulle vilja? Själv, undviker jag i möjligaste mån att prata med människor när jag är ute och fotar. Det skulle ta alldeles för mycket tid och jag eventuellt "flow" som man kanske kan uppnå lär avbrytas om man måste prata. Jag gillar bara att glida omkring, nära och diskret, och ta mina foton.
 

oggeboyn

Avslutat medlemskap
ang kommentarer

Jag förstår fullständigt på vad ni menar om bilden men det är ju upp till betraktaren

för jag är nöjd med bilden på rastande turister
 

oggeboyn

Avslutat medlemskap
men

Jag förstår fullständigt på vad ni menar om bilden men det är ju upp till betraktaren

för jag är nöjd med bilden på rastande turister
vad är det för ide o lägga upp bilder om man blir ignorerad då är det ju ingen ide o använda sig utav forum för o lägga upp bilder eller bild pooler !!
 

Frekeman

Aktiv medlem
vad är det för ide o lägga upp bilder om man blir ignorerad då är det ju ingen ide o använda sig utav forum för o lägga upp bilder eller bild pooler !!
Än så länge har du väl inte blivit ignorerad? Men, jag kan inte lova att så inte blir fallet framöver. Tycker nämligen att det är lite underligt att du ber om ett omdöme och folk ger dig ärlig och konstruktiv kritik varför bilden inte är bra och sen säger du förstår vad som menas men hävdar samtidigt att du är nöjd med bilden! Som gatufoto beträffat så är bilden klart svag. Man kan ju undra varför man skall bemöda sig om att ge din bild kritik när du ändå verkar vifta bort den.
 

oggeboyn

Avslutat medlemskap
ang kritik

Än så länge har du väl inte blivit ignorerad? Men, jag kan inte lova att så inte blir fallet framöver. Tycker nämligen att det är lite underligt att du ber om ett omdöme och folk ger dig ärlig och konstruktiv kritik varför bilden inte är bra och sen säger du förstår vad som menas men hävdar samtidigt att du är nöjd med bilden! Som gatufoto beträffat så är bilden klart svag. Man kan ju undra varför man skall bemöda sig om att ge din bild kritik när du ändå verkar vifta bort den.
jag ber om ursäkt om jag förklarar dåligt jag har ett funktionshinder och har svårt ibland o bli förstådd o försöker göra mitt bästa föe att bli så tydlig som möjligt,

o det var inte menat om det lät som att jag viftade bort det,

jag vet bara inte hur jag ska skriva
 
ANNONS