Annons

Canon Eos 6D Mark II spekulationer

Produkter
(logga in för att koppla)

StaffanW

Aktiv medlem
Håller med vad du säger, det blir mest en personlig boost att få läsa något positivt om en kamera man investerat i.
Är väl egentligen bara DR som inte verkar ha förbättras, utan verkar vara i princip samma som gamla 6D.

Annars är det väl mycket som förbättrats. Tex
- vikskärm
- touchskärm
- fler b/s
- 50/60 fps vid full HD
- betydligt bättre AF vid filmning
- troligtvis mindre moiré vid filmning
- bättre AF vud Liveview
- AF funkar vid f8
mm mm
 

RaiderViking

Aktiv medlem
Konstigt test. Varför visa 6D i 100 procent och 6D Mark II i 300 procent. I en korrekt brusjämförelse så skalar man bilderna till samma bildstorlek och sedan visar man med samma förstoring.

I sägs det att mindre pixlar ger mer brus, det stämmer bara på pixelnivå. Det är som att se på en piusselbit och försöka få en en bild över hela pusslet. För hela bildens brus spelar antalet pixlar nästan ingen roll.
Bilderna är i samma förstoring i alla exemplen. I bilden med jämförelse mellan 6D2 och 6D är det samma inzoomning, motiv och utsnitt. Dock verkar inte bilderna korrigerade storleksmässigt, men jag har svårt att se att detta skall göra någon extrem påverkan i 6D2s fördel.

6D2 vs 6D

Känns lite Bagdad-Bob över en del av resonemanget här. Det är samma sensorteknik i 6D2 som i 6D, det är nog ställt bortom allt tvivel. Sen har kameran fått lite mera lull lull som gör det till en smidigare och bättre kamera än dess äldre syskon.

Men bildkvaliteten är kvar på samma nivå.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Japp

Jodå, bildkvalitén vid medel och högre iso ligger fortfarande i absoluta toppskiktet. AF vid live-view och filmning ligger i topp och sedan har man ju den vrid- och tiltbara pekskärm med marknadens bästa funktionalitet. Själv är jag sugen på den eftersom jag saknar en lätt och smidig fullformatare med tiltbar skärm. Högt DR vid lägre iso sknar jag inte eftersom jag i princip aldrig fotograferar under iso 320. Tror aldrig jag fotograferat under iso 400 med min 5DIII. När den säljs ut på någon drive om ca 8-12 månader för 16 papp så slår jag nog till.
 

RaiderViking

Aktiv medlem
Japp.

Så verkar det helt klart vara (sedan om man tar det som något positivt, eller som något negativt i dagens marknad, är kanske en fråga om vilka perspektiv och krav man har).
Duglig ja... men det är en 5 år gammal nivå... Canon har ju visat med 80D och 5DMkIV att de kan mkt bättre...

Jag ser ett kamerahus som en investering... och den skall kunna användas och helst stå sig mot konkurrensen de kommande 5 åren innan nästa generation kommer. Och gör den det med en 5 år gammal sensorteknik?

Att 6D2 är en bättre kamera än 6D är utom tvivel sett till handhavande/fokus. Och den är definitivt en rejäl utmanare till en 5D3... Men står den sig i 5 år med avseende på ren bildkvalitet?? Video är inte direkt lönt att ta upp för den diskussionen dör ju direkt om man börjar prata om vissa högre upplösningar :)

Själv har jag ju insett att jag har växt ur min Canon kostym och även om det bar emot väldigt länge så har jag tagit steget till nya äventyr och än så länge är gräset grönare... även om det känns lite märkligt att inte riktigt hitta alla knappar direkt utan att behöva titta på kameran :)

Men det kommer svida lite i hjärttrakten när jag sätter ut min 5D3 och 6D för försäljning... Vi har ju haft så roligt ihop :)
 

Bengf

Aktiv medlem
Ja nu är det inte bara på fotosidorna som 6D2 debatteras över vissa tillkortakommande, det surras friskt där ute på nätet. Det kan vara av fördel också för kommande konsumenter, klart att Canon läser och får sig en bild över hur kameran tas i mot. På senare år så tror jag inte att man eller bryr sig så mycket om vad Nikon levererar faktiskt, förändringarna med DR som kom med 80D och MKIV hade givetvis Canon kunnat gjort mycket tidigare, det handlade ju aldrig om att behöva bygga en helt ny Sensor fabrik ( som ofta påtalades som en möjlig orsak till lite sämre DR och var en vanlig förklaring tidigare ( Sony hade gjort en flera miljarder investering i ny sensor fabrik )- för dom pengarna fans inte eller var inte värd mödan att satsa så stort. )


Nej C/N har sina egna kunder, redan när D300 och 7D huserade runt så var det inte lika mycket konkurrens snack som det kunde vara tidigare under åren, modellerna fann sina egna kunder och det var lite mera lugna tongångar. Tror det blir det samma med Spegellösa/DSLR förhållandet som är nu, var och en väljer någon av dem av sina egna olika anledningar, vem som föredrar OVF före EVF kommer att få allt mindre betydelse framöver, man förlikar sig med sakernas tillstånd.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
J
Nej C/N har sina egna kunder, redan när D300 och 7D huserade runt så var det inte lika mycket konkurrens snack som det kunde vara tidigare under åren, modellerna fann sina egna kunder och det var lite mera lugna tongångar. Tror det blir det samma med Spegellösa/DSLR förhållandet som är nu, var och en väljer någon av dem av sina egna olika anledningar, vem som föredrar OVF före EVF kommer att få allt mindre betydelse framöver, man förlikar sig med sakernas tillstånd.
Absolut har de egna kunder som kommer fortsätta förnya sin utrustning. Men jag ser tyvärr också att några väljer lämna Canon och nykomlingar som tittar på pris/prestanda. Best bang for the buck.


Här kommer ett till omdöme, från en fotograf i England.

http://www.canonrumors.com/forum/index.php?topic=33212.0
Det är ju svårt att bedömma en recension utifrån personer som köpt kameran. Det kommer ju färgas en omdöme.

/stefan
 

kanelbulle

Aktiv medlem
Det är ju svårt att bedömma en recension utifrån personer som köpt kameran. Det kommer ju färgas en omdöme.

/stefan[/QUOTE]

Visst är det så, tror dessutom att alla recensioner på t.ex Fotosidan är skrivna av personer som äger objektet i fråga, det kan ju vara problematiskt annars att forma sig uppfattningar.

Tror faktiskt jag lyssnar mer på dessa omdömen, än från de som inte äger själva tingesten.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Visst är det så, tror dessutom att alla recensioner på t.ex Fotosidan är skrivna av personer som äger objektet i fråga, det kan ju vara problematiskt annars att forma sig uppfattningar.

Tror faktiskt jag lyssnar mer på dessa omdömen, än från de som inte äger själva tingesten.


Nu menar jag att jag tror mer på recensioner gjorde av de som inte äger kameran, som testar olika märken, modeller. Dvs kan väga för och nackdelar utan att vara sponsrade av speciella märken, äger den de testar eller liknande.

/Stefan
 

Bussmicke

Aktiv medlem
Visst är det så, tror dessutom att alla recensioner på t.ex Fotosidan är skrivna av personer som äger objektet i fråga, det kan ju vara problematiskt annars att forma sig uppfattningar.

Tror faktiskt jag lyssnar mer på dessa omdömen, än från de som inte äger själva tingesten.

Skulle inte kalla ens hälften av dem för recesioner. Typ Bra kamera, tar bra bilder...
 

gamleJ

Aktiv medlem
Håller med vad du säger, det blir mest en personlig boost att få läsa något positivt om en kamera man investerat i.

Jag kommer som sagt från en crop kamera och för mig, med det systemet, så är det en "bättre" kamera.
Har fått en nytändning på ett trevligt sätt och behöver inte ha kameran som arbetsverktyg, utan endast för mitt egna nöjes skull.

Ser framemot många stunder ute med min nya kamrat :)
Förstår hur du tänker att det behövs lite positivt kring kameran du köpt, men huset har ju de delar som gör dig nöjd. Jag är faktiskt avundsjuk på dig. Jag ville verkligen köpa 6d mkii. Hade af-täckningen varit i klass med 5-serien skulle jag köpt trots att andra delar också saknas. Det finns flera bra saker som är på plats också för den delen. Var glad att inget avgörande saknades för dig. Det betyder att du slipper byta system eller betala 35000kr😃. Kanske kan 6d mkii trots allt bli aktuell för mig om priset sjunker snabbt första året och jag inte tagit steget över till nytt system. Njut nu av lågljusegenskaperna, kort skärpedjup och inte minst dpaf😃
 

kanelbulle

Aktiv medlem
50 års kalas ikväll

Jag tar med min ägodel och gömmer mig bakom den en stund i afton.
Det jag kan sakna i objektiv väg, är en med riktigt stor öppning, men blixten är med i alla fall, i nödfall.

Trevlig helg på Er och tack för goda intryck.
 

martinot

Aktiv medlem
Tror faktiskt jag lyssnar mer på dessa omdömen, än från de som inte äger själva tingesten.
Alla som äger en produkt är inte alltid de som har bäst kunskaper att testa den. Professionella sajter som DPR och Fotosidan har helt andra resurser och kunskaper jämfört med, än de flesta normala amatörer och ägare.

Har de vanliga ägarna dessutom inte ägt en rad liknande produkter (ta t.ex. FF-DSLR:er), så har de ju inte ens några vettiga referenser och relevanta erfarenheter att jämföra med.

Medvetet, eller inte, så har nog dessutom vi alla en mer eller mindre viss liten bias för de produkter vi själva äger, och är därmed inte alltid den absolut mest objektiva källan att förlita sig på.

Tips: Lita mest på (seriösa) tester, komplettera sedan med frågor i forum som t.ex. detta, fotovänner, etc, och åk till butik och testa själv är mitt råd.
 

kanelbulle

Aktiv medlem
Kloka ord och väldigt sant förstås.

Mitt verktyg och jag blir bara instrument, som kan ge vackra bilder om tillfällen ges.
 

Bengf

Aktiv medlem
Första halvan i denna tråd handlade mera om förväntningar på en ny modell som nu 6D2, egentligen inte att vi är olika och accepterar olika eventuella finesser, struntar i 4K eller bryr sig inte om DR vid bas-iso. 5 års väntan resulterade i en kamera som givetvis och rimligtvis bör ha en del förbättringar, annars vore det mycket konstigt, alla är inte nöjda och en del är mer än nöjda.


Förväntningar på en ny kamera kan ju vara riktigt sunt, det avslöjar trots allt en del sanningar eller förhoppningar om önskvärda finesser som ändå en del saknar och att Canon givetvis om dom vill kan leverera, det gäller ju inte bara Canon kameror utan också flera andra märken.
 

martinot

Aktiv medlem
Kanske inget kanonstort fel på testet (även om jag personligen tycker att t.ex. DPR är betydligt mycket mer gedigna och omfattande i sina), men jag "gillar" slutsatsen i sammanfattningen av testet att 6DmkII drar lite ström jämfört med en spegellös kamera. Doh!

( When the 6D was originally reviewed, it was one of the cheapest full-frame (FF) Digital SLRs available, and there were no full-frame mirrorless cameras (the Sony Alpha A7 wasn't announced till October 2013). The 6D was also one of the most compact full-frame DSLRs available. So it had two massive selling points, price, and size. Now, the 6D Mark II no longer offers one of the cheapest FF DSLRs, and it's no longer particularly small when compared to FF mirrorless cameras. However, it does offer excellent battery life, particularly when compared to mirrorless cameras on offer. )
 

martinot

Aktiv medlem
Nja, de ser tyvärr inte ut att vara fotade på exakt samma sätt, och till nackdel gällande fokus på 6DmkII-bilderna (tycker jag att det ser ut som vid en hastig blick).

Personligen så skulle jag gissa och misstänka att de har en mycket snarlik sensorprestanda mellan 6D och 6Dmk2 (borde därmed inte skilja så mycket, varken upp/ner, bildkvalitetsmässigt).

Bägge två är nog mycket bra och trevliga kameror (har själv bara fotat med 6DmkI, som jag gillar), men 6Dmk2 har en hel del nya funktioner och finesser som kan vara trevliga och uppskattade, som t.ex. den vikbara skärmen (är själv mycket förtjust i sådana, även om det inte är ett krav för mig).

Behöver eller uppskattar man dessa nya finesser och funktioner så köper man 6Dmk2 (gärna när den kampanjas eller när den gått ner lite i pris), men uppskattar man inte dessa, eller inte tycker de är värda prisskillnaden, så väljer man istället 6Dmk1 helt enkelt.
 
ANNONS