Annons

Fotografera Calle Enkrona en utmaning

Produkter
(logga in för att koppla)

larjo

Aktiv medlem
I brist på de nya mynt så fick Gurra V duga :)
Skulle behöva lite putsning, men patina är också snyggt.
GurraV_F3A3952-HDR_640.jpg
 

larjo

Aktiv medlem
Ett vackert mynt från 1940.
Vad har du för belysning?
Använde en SunDisc softbox ca 1 meter ovanför myntet.
Gjorde 3 exponeringar som är hopslagna och justerade i LR. Kanske lite overkill, men det blev inte bra med bara en exponering. För labba lite mer med ljussättningen. Har tyvärr inget stativ så jag kan fota rakt ovanifrån.
Det vita papperet blev grått så jag får hitta något utan optiskt vitmedel, eller vad det kallas.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Använde en SunDisc softbox ca 1 meter ovanför myntet.
Gjorde 3 exponeringar som är hopslagna och justerade i LR. Kanske lite overkill, men det blev inte bra med bara en exponering. För labba lite mer med ljussättningen. Har tyvärr inget stativ så jag kan fota rakt ovanifrån.
Det vita papperet blev grått så jag får hitta något utan optiskt vitmedel, eller vad det kallas.
Med en liten klump häftmassa på baksidan av myntet så kan man fästa kronan på en vit kartong el. liknande och få avstånd till bakgrunden. Det behövs inget stativ om man vänder kartongen på sidan.
Att bakgrunden blir grå beror kanske på att myntet är väldigt ljust (silver) och reflekterande i förhållande till papperet.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Det krävdes ganska stor övertalning av Riksbankens "myntbytesgeneral" Leif Jacobsson för att han skulle gå med på att jag tog en bild av den "nya" enkronan, tre år innan den skulle tas i bruk. Kanske underlättade det att jag bara hade med mig lilla och relativt "ofarliga" Fuji X20.
 

Bilagor

J O Härnström

Aktiv medlem
Det krävdes ganska stor övertalning av Riksbankens "myntbytesgeneral" Leif Jacobsson för att han skulle gå med på att jag tog en bild av den "nya" enkronan, tre år innan den skulle tas i bruk. Kanske underlättade det att jag bara hade med mig lilla och relativt "ofarliga" Fuji X20.
Ett underfundigt tidsdokument, undrar när enkronan kommer att tas ur bruk framöver.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Dagsljus

Först lite silverputs. Underlaget är svart ritpapper. Myntet vilar på en skruv ca 2 cm upp. Ett runt motljusskydd runt det hela som skärmar av sidljuset en aning.
Calles lockar i nacken var inte lika långa som idag.
 

Bilagor

ErlandH

Aktiv medlem
Ett underfundigt tidsdokument, undrar när enkronan kommer att tas ur bruk framöver.
Tack, bilden dög i alla fall till sju spalt i Aftonbladet ...

Min text handlade just om att den nya utformningen av enkronan skulle leda till att den uppfattas som närmast värdelös (ungefär som den sista femöringen) och ganska snart försvinna.
 
ANNONS