Annons

Postnord och Kina

Produkter
(logga in för att koppla)

SallyIV

Aktiv medlem
Om någon får för sig att handla från Kina och leverantören skickar med vanlig post - GÖR DET INTE. Välj bort försändelser med post.

Jag har torskat; Postnord säger ".. vi har skickat ut avisering på inbetalning av moms till telefonnummer 0xxxxx, samma som du anger i början av ditt mejl.
Om numret är rätt och du fortfarande inte har fått din avisering så kan det bero på att din telefon blockerar sms från t.ex. okända nummer. Du kan kontrollera detta via inställningarna i sms-inkorgen på din telefon. För att undvika detta kan du lägga till nummer 76786673 som en kontakt i sin mobil, vilket förhoppningsvis löser problemet.
Alternativet är att stänga av funktionen för att blockera okända avsändare i sin telefon.
"

Ingen avisering per brev. Mail kan inte användas. Ingen påminnelse. Ingen möjlighet för mig att spåra om paketet kommit till Sverige.
Jag får reklamera via leverantören meddelas jag.

Jag häpnar över ointresset att göra rätt. Jämfört med ett objektiv jag tog via DHL, för 50 USD visserligen, är Postnords hantering kriminellt dålig. DHL levererade från HongKong på 2,5 dagar, införtulllat, momsat och klart.

I princip har Postnord omöjliggjort köp på ebay när säljaren ligger utanför EU. Illa.

-J!
 

cardazio

Aktiv medlem
Man får hålla koll hela vägen och betala momsen proaktivt. Gör man inte det verkar sakerna returneras. Tyvärr det postverk vi har.

Har klarat mig undan just för att jag haft koll. Kom aldrig info om att moms skulle betalas..
 

Hujeta

Aktiv medlem
Finns väl en anledning till att det kallas postmord... Nåja, nu bor jag inte i Sverige sen ett par år tillbaka och har inte drabbats av det själv, men stöter på det mycket i jobbet och verkar vara många som har en otroligt dålig upplevelse. Visst att det kan vara en bra idé att inte masskonsumera onödiga billiga skitprylar från andra sidan jorden, men man ska ju givetvis också kunna handla och få aviseringar om vad som händer med ens leverans och hur man ska gå tillväga för att få paketet.
 

PMD

Aktiv medlem
Man får hålla koll hela vägen
Hur gör man det? Man får inget spårningsnummer. Åtminstone fick inte jag det nyligen när jag beställde ett motljusskydd från en ebaysäljare i Japan.

Det enda av intresse som står på sidan om mitt köp är när paketet beräknas komma fram: "Estimated delivery Dec 21, 2018 - Jan 16, 2019".

och betala momsen proaktivt.
Hur gör man det?

Gör man inte det verkar sakerna returneras. Tyvärr det postverk vi har.
Alla som röstade för att finansministern i regeringen i den förra mandatperioden skulle sitta kvar är medskyldiga.
 

PMD

Aktiv medlem
Postnord säger ".. vi har skickat ut avisering på inbetalning av moms till telefonnummer 0xxxxx, samma som du anger i början av ditt mejl.
Om numret är rätt och du fortfarande inte har fått din avisering så kan det bero på att din telefon blockerar sms från t.ex. okända nummer. Du kan kontrollera detta via inställningarna i sms-inkorgen på din telefon. För att undvika detta kan du lägga till nummer 76786673 som en kontakt i sin mobil, vilket förhoppningsvis löser problemet.
Alternativet är att stänga av funktionen för att blockera okända avsändare i sin telefon.
"
Jag har inget mobiltelefonnummer registrerat hos ebay, men däremot ett nummer för fast telefon, vilket jag inte kan ta bort. Jag hoppas att Postnords anställda inte är korkade nog att försöka skicka SMS-avisering till det fasta telefonnumret.

Posten borde ju skicka avier via posten, tycker jag ...
 

PMD

Aktiv medlem
Jag häpnar över ointresset att göra rätt.
Har du försökt ringa och prata med en chef på lämplig nivå? Eskalera uppåt tills du får ett vettigt svar.

Postnords VD heter Håkan Ericsson (offentlig uppgift). Jag har hittat hans adress, och ett telefonnummer som han antagligen kan nås på. Jag letade i ett par minuter via Google.
 

cardazio

Aktiv medlem
Hur gör man det? Man får inget spårningsnummer. Åtminstone fick inte jag det nyligen när jag beställde ett motljusskydd från en ebaysäljare i Japan.

Det enda av intresse som står på sidan om mitt köp är när paketet beräknas komma fram: "Estimated delivery Dec 21, 2018 - Jan 16, 2019".


Hur gör man det?


Alla som röstade för att finansministern i regeringen i den förra mandatperioden skulle sitta kvar är medskyldiga.
T.ex. får man en spårreferens på aliexpress som sedan kan översättas via den spårningssida (misstänker att det var kinesiska posten, men det var ett år sedan) de hänvisar till och därefter kan man gå in på postens betalsida för moms (efter att paketet ankomstregistrerats i sverige) och betala moms mha kollinumret. Köpte en ryggsäck därifrån och gjorde på det sättet.

Någon spårreferens behöver du dock naturligtvis. Du får väl begära det från säljaren.
 

SallyIV

Aktiv medlem
..men jag har ju inte haft en chans att ens betala. Postnord svarar som nedan och det bara förstärker att det är pestflagg med postpaket.

"Jag kan tyvärr inte se vilket datum eller tid aviseringen ska ha skickats. Tyvärr så skickas det bara en avisering via SMS om vi har tillgång till ett telefonnummer, en brevavisering skickas i dom fallen där vi inte har ett nummer att avisera.

Oavsett vart felet ligger så måste du endå kontakta avsändaren för en reklamation då du är deras kund. Dom kommer i sin tur få skapa sin egna reklamation.
"

-J!
 

PMD

Aktiv medlem
Det är ju fullständigt under isen att inte Posten har någon spårbarhet på vad de gör!
Att inte kunna tala om när en avisering har skickats är fullständigt galet. Hur ska de själva veta när aviseringstiden har gått ut och paketet ska returneras till avsändaren?

(Och inte kan de stava rätt heller. :)

Jag kan, som sagt i ett inlägg en bit upp, förmedla ett telefonnummer till Postens chef om du vill ha. Han gör nog inget åt saken själv men man kan kräva att han hänvisar till en ansvarig underlydande som kan ta sig an ditt fall.

Att stångas med lägsta nivåns kund-"service" är förmodligen lönlöst.
 

Erik X

Aktiv medlem
Man behöver inte beställa från Kina för att hamna i post/tullträsket, det händer uppenbarligen med försändelser från Norge också.. :(
 

henpe

Aktiv medlem
Vid öppet köp, dvs. du skickar tillbaka varan till Kina, så får du inte tillbaka momsen.

Du kan få moms och tull återbetald, däremot inte expideringavgiften. Jag har själv begärt att få sådan återbetalning; det är lite krångligt med en del blanketter osv, men det kan det vara värt om man köpt och returnerat dyrare saker, exv optik. Information finns på tullens hemsida.
 

SallyIV

Aktiv medlem
Grejen är att det tydligen aviseras på det mobilnummer som försändelsen har, och då inte med brev . Ingen påminnelse om ej uthämtat.

Allt detta gör att det är inte säkert att handla med post som transportör, som syns i svaren ovan får man inte ens ett sändningsnummer så att ligga och spana efter något att betala (som jag nu vet går, tack för det) är inte möjligt.

184:- spänn tål jag, men inte att bli överfallen bakifrån på mitt intresse att leka med c-mountobjektiv..

-J!
 

PMD

Aktiv medlem
Grejen är att det tydligen aviseras på det mobilnummer som försändelsen har, och då inte med brev . Ingen påminnelse om ej uthämtat.
Man får se till att säljaren inte kan få tag på ens mobiltelefonnummer. Om man bara ger säljaren sin leveransadress så måste ju Posten avisera med brev.

Eller så struntar de att avisera helt och hållet ...
 

SallyIV

Aktiv medlem
Jag ger upp, 1 sms och det torde vara allmänt känt att sms inte alltid levereras, men Postnord känner ingen sorg:

"Jag kan tyvärr inte se vilket datum eller tid aviseringen ska ha skickats. Tyvärr så skickas det bara en avisering via SMS om vi har tillgång till ett telefonnummer, en brevavisering skickas i dom fallen där vi inte har ett nummer att avisera.

Oavsett vart felet ligger så måste du endå kontakta avsändaren för en reklamation då du är deras kund. Dom kommer i sin tur få skapa sin egna reklamation.
"

-J!
 

PMD

Aktiv medlem
Jag tycker att du ska eskalera till nästa nivå. Ett telefonsamtal är antagligen effektivare än en emailkonversation i så fall. Om personen du pratar med inte kan lösa problemet så be om att få prata med dennes chef.
 
ANNONS