Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv, mögelsporer och vinterkyla

Produkter
(logga in för att koppla)

Betacam_SP

Aktiv medlem
Hej.
Vissa kamera objektiv brukar få mögelsporer mellan linserna.
Hur undviker man detta?
Uppkommer dom genom kondens och att folk har satt på linslocket när det finns kondens på linsen? Eller hur uppkommer det?
Jag har som aldrig hört någon diskutera detta ämne, trots att jag har fotat i många år.
 

Smw

Aktiv medlem
Hej.
Vissa kamera objektiv brukar få mögelsporer mellan linserna.
Hur undviker man detta?
Uppkommer dom genom kondens och att folk har satt på linslocket när det finns kondens på linsen? Eller hur uppkommer det?
Jag har som aldrig hört någon diskutera detta ämne, trots att jag har fotat i många år.
Hej !
Länken i inl4.
https://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=171671&highlight=fungus

Låt utrustningen tina / värmas upp i plstpåse, väska el dyl så ev
kondens hamnar på denna istf kamera-objektiv.


//MW
 

Erik X

Aktiv medlem
Hej.
Uppkommer dom genom kondens och att folk har satt på linslocket när det finns kondens på linsen? Eller hur uppkommer det?
Jag skulle sätta en spänn på att fungus i första hand beror på att man förvarat utrustningen i en alltför fuktig lokal under lång tid.
Men regnvåt utrustning får givetvis inte ligga kvar i väskan, ut i torr luft i någon vecka utan linslock! Det kommer att ta tid att få ut fukt som krupit in i objektiv och kamerahus :) Lite imma på utsidan av en kall kamera är förmodligen inget större problem
 
ANNONS