Annons

hjälp mig välja en riktigt bra kamera & eller objektiv.

Produkter
(logga in för att koppla)

JosefineM1

Medlem
ska köpa en ny kamera, är inte duktig på kameror, bara haft mer enkla canon kameror som 600/700d och vill nu uppgradera mig riktigt mycket. det ska vara canon, kollat på canon eos 5d mark iv? men kan ingenting om dom, måste man köpa till mycket saker till den?
som sagt jag kan inte mycket men vill köpa en stor uppgradering och lära mig av den. ska åka upp till lofoten i sommar och södra norge. vill kunna ta otroliga bilder. fånga ljuset, allt i bilden! älskar att fota närbilder men ändå natur & ändå weekends i typ paris. så vilken canon kamera & objektiv rekommenderar ni? max 30.000 kronor ungefär får det kosta. finns ju på blocket/tradera så där kan man ju få mycket för pengarna. men vill veta av er fotofantaster vad ni rekommenderar? är en tjej på 24 år om det är till nytta hehe..

även tänkt på nikon d500 eller liknande..
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Du kommer säkert få många förslag. Jag fotar med Canon bla 5DIII som jag verkligen gillar. Nackdelen är att 5D idag är en ganska stor och tung kamera, jag har också zoomar 2,8 som gör att det blir ännu mer tyngd att släpa på.

Köpa nytt idag och för tex resor tycker jag spegellöst, tex EOS R med en 24-70.

Jag kollar själv på en resekamera men vill inte göra avkall på bildkvaliten, har fastnat för Fuji X-E3 med Fujinon 18-55

Fuji X-E3 https://www.e-infin.com/eu/item/3428/fujifilm_x-e3_kit_with_fujinon_xf_18-55mm_f/2.8-4.0_r_(black)

Canon EOS R https://www.e-infin.com/eu/item/3706/canon_eos_r_mirrorless_digital_camera_with_24-105mm_f/4l_is_usm_lens

Lycka till :)
 

jhaglund

Medlem
ska köpa en ny kamera, är inte duktig på kameror, bara haft mer enkla canon kameror som 600/700d och vill nu uppgradera mig riktigt mycket. det ska vara canon, kollat på canon eos 5d mark iv? men kan ingenting om dom, måste man köpa till mycket saker till den?
som sagt jag kan inte mycket men vill köpa en stor uppgradering och lära mig av den. ska åka upp till lofoten i sommar och södra norge. vill kunna ta otroliga bilder. fånga ljuset, allt i bilden! älskar att fota närbilder men ändå natur & ändå weekends i typ paris. så vilken canon kamera & objektiv rekommenderar ni? max 30.000 kronor ungefär får det kosta. finns ju på blocket/tradera så där kan man ju få mycket för pengarna. men vill veta av er fotofantaster vad ni rekommenderar? är en tjej på 24 år om det är till nytta hehe..

även tänkt på nikon d500 eller liknande..
Canon Eos R hade jag köpt, 33 tkr med 24-105 objektiv.
 

JosefineM1

Medlem
Du kommer säkert få många förslag. Jag fotar med Canon bla 5DIII som jag verkligen gillar. Nackdelen är att 5D idag är en ganska stor och tung kamera, jag har också zoomar 2,8 som gör att det blir ännu mer tyngd att släpa på.

Köpa nytt idag och för tex resor tycker jag spegellöst, tex EOS R med en 24-70.

Jag kollar själv på en resekamera men vill inte göra avkall på bildkvaliten, har fastnat för Fuji X-E3 med Fujinon 18-55

Fuji X-E3 https://www.e-infin.com/eu/item/3428/fujifilm_x-e3_kit_with_fujinon_xf_18-55mm_f/2.8-4.0_r_(black)

Canon EOS R https://www.e-infin.com/eu/item/3706/canon_eos_r_mirrorless_digital_camera_with_24-105mm_f/4l_is_usm_lens

Lycka till :)
tack så mycket för bra rekommendation! läst lite om canon eos R. verkar som en bra kamera. fotar den i raw? hur skarpa blir bilderna? vill verkligen fånga allt i bilden, är inget proffs på kameror som sagt
 

PeterWem

Aktiv medlem
tack så mycket för bra rekommendation! läst lite om canon eos R. verkar som en bra kamera. fotar den i raw? hur skarpa blir bilderna? vill verkligen fånga allt i bilden, är inget proffs på kameror som sagt
Du kan nedladda råfiler härifrån att testa med:

https://www.dpreview.com/samples/5691884265/canon-eos-r-sample-gallery-updated-with-raw-conversions

https://www.photographyblog.com/reviews/canon_eos_r/preview_images

https://raw.pixls.us/data/Canon/Canon EOS R/
 

Marteric

Aktiv medlem
Hej Josefine.

Glöm inte att det är DU och inte kameran som tar otroliga bilder.
Hade jag åkt till Lofoten hade jag haft med mig (minst) min 5D3, 16-35, 24-105, 70-200 (men hade klarat mig väldigt bra med min Fuji X-T20 med 18-55 & 55-200 om jag ville ha en lättare väska), stora ryggsäcken, stativ, X antal filter, extra batterier, fjärrutlösare, kunskap och erfarenhet (på min patetiska nivå, men ändå).
Innan resan hade jag läst på om Lofoten, studerat andra fotografers bilder, kollat Google earth o.s.v.
Väl hemma skulle jag redigera bilderna i Lightroom och Photoshop.
Klickar allt skulle förhoppningsvis ett antal bilder bli otroliga...och då inte enbart för att jag har en bra kamera 😜.

Lycka till och njut!
 

Abe Normal

Aktiv medlem
tack så mycket för bra rekommendation! läst lite om canon eos R. verkar som en bra kamera. fotar den i raw? hur skarpa blir bilderna? vill verkligen fånga allt i bilden, är inget proffs på kameror som sagt
Hej igen

Satsar du på EOS R med de nydesignade objektiven till det kamerahuset, får du en fantastisk bildkvalite. Du kan ta hur fina bilder som helst på din resa. Dessutom blir EOS med 4L-zoomen ett ganska smidigt kit.

Alla kamerahus fotar i formatet RAW.
 

cardazio

Aktiv medlem
som sagt jag kan inte mycket men vill köpa en stor uppgradering och lära mig av den. ska åka upp till lofoten i sommar och södra norge. vill kunna ta otroliga bilder. fånga ljuset, allt i bilden! ..
även tänkt på nikon d500 eller liknande..
1. Du måste inte göra av med hela budgeten på en och samma gång.
2. Har du redan nu bra objektiv till canon hade jag föreslagit att du håller kvar vid det systemet. Objektiven spelar större roll än kamerahuset.
3. Du kan köpa begagnat för att få mer för pengarna.

Jag kan bara Nikon och skulle då föreslå en bra fullformatare med bra vidvinkel t.ex D810/D800E (11 resp 7k) t.ex. med ett 20mm f1.8G (4500 beg) och en bra kamerarem som peak design slide ii och en väska som lowepro flipside sport 10l aw så att det blir smidigt att ta med kameran.

Sedan kan du bygga på med t.ex ett nikkor 70-200 f2.8 vr2 (ca 11k beg) och ett nikkor 55mm f2.8 micro (eller en mellanring), men en bra start är en bra vidvinkel och en fullformatskamera och att du sedan lär dig din kamera och hantverket.
 

horvendile

Aktiv medlem
Nu är det inte svar på din fråga, men jag vill ändå starkt rekommendera att gå en fotokurs. Om du har kvar din 600D/700D så är den fullt tillräcklig för att ha med på en kurs. Att ha bra fotoprylar hjälper absolut för att ta bra bilder, men risken är stor att man blir besviken om man inte har grepp om vad man kan förvänta sig och hur man bäst använder prylarna.

Det finns många kurser. Jag gick en gång Fotografiskas Fotografering 1:
https://www.fotografiska.com/sto/shop/learn/fotografering-1-2/
Den ger en bra grund inom både teknik och bild tycker jag.
(Eh nu har jag inte kollat om du bor i Stockholm i och för sig.)

Obs att jag inte motsätter mig prylköp, jag tror bara att det är bra att inte glömma bort möjligheten att gå en kurs också.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Om Josefine åker till Lofoten i sommar för att ta "otroliga bilder och fånga ljuset". Då ser jag inget fel i att satsa på en påkostad kamera, objektiven lär bli ännu bättre och ge fler detaljer. Negativen finns ju sedan kvar och när Josefine lär sig ännu mer, då kan hon framkalla bilderna på nytt, och se nya saker.

Mitt råd inför resan till Lofoten är att också skaffa ett stativ för kunna fota med långa exponeringstider men också använda sig av Exposure bracketing, dvs att fota samma motiv med flera olika exponeringar tex EV -3 -1 och +1 en annan variant är EV -3 -2 -1 +-0 och +1. När man lär sig hur man kan utnyttja flera exponeringar så öppnar sig en ny värld tycker jag. Kan lova att TS kommer stöta på fler fotografer på Lofoten som använder sig av den tekniken.

Gå in och googla på webben, det finns hur mycket som helst. Sök på tex Exposure Bracketing landscape. Och om du har budgeten, tycker jag Adobe PS och LR har mycket att erbjuda, plus att väldigt många kan programmen och alla photo-tutorials som finns på nätet. Det bara att sätta dig i YouTube-skolbänken och lära dig :)

Lycka till igen ;)
 

snap01

Aktiv medlem
ingen kritik men om du inte vet riktigt vad en raw bild är så tycker jag att det är inte lite dumt att gå på dyra pro kameror dels med tanke på att dom sjunker i pris o du förlorar värdet rätt snabbt. Det viktiga är att du får med dig kameran ut o att den är enkel o att du får ett bättre resultat från den än din mobilkamera.
För att man ska få med den ut så anser jag att en mindre lättare kamera har större chans till det, som tex fuji.
Fuji har även väldigt bra (filmer) i kameran som gör att du kan slippa bildbehandling o ändå få ett toppresultat från kameran. En föreslog en kurs, en bra ide man lär sig alltid något mer. Jag skulle föreslå en fuji x-t30 med utmärkta kitobjektivet. Vill du lägga mer pengar så är det upp till dig o bra kameror då är tex fuji x-t3 o canon R eller Nikon Z6.

Jag förslår mindre kameror pga jag vet att största anledningen att folk lämnar dom hemma är att dom är för stora. Jag springer gärna runt utomlands med fuji smidigt, diskret o betydligt lättare än mina d850. Och bildkvalitetsmässigt minimal skillnad.

Jag tror det viktigaste är att du tycker om kameran att du gillar storleken o känslan på den, vad det står på den är av mindre betydelse. Åk in o känn o prova dom. Jag själv föredra fuji, nikon canon tycker dom har ett bra utbud av objektiv samt är bra överlag.
https://www.hegethorns.se/Meny/Kameror/Systemkameror/Fujifilm/Fujifilm_X-T30___18-55_2,8-4_silver?id=4547410400243
 

Third eye

Aktiv medlem
Grattis till Lofoten först och främst, Lofoten gör vilken kamera som helst bra :)
Efter 3 turer dit så är jag fånigt förtjust i området. Svindyrt, hemsk mat och otroligt vackert :)

Mitt tips, börja i objektivänden...kameran i sig är nästan sekundär nen att satsa på ny kamera skapsr fotolust såklart. Fullformat är vägen att gå enligt mig. Satsa på att ta med ljuskänsliga objektiv (midnattssolen är riktigt vacker där) och skarpa objektiv i runt 15-30, 24-70/24-105 och någon superzoom (för eller senare så kommer du ha det spannet).

Sedan som någon skriver innan.....ett bra och stadigt stativ.
 

JosefineM1

Medlem
Grattis till Lofoten först och främst, Lofoten gör vilken kamera som helst bra :)
Efter 3 turer dit så är jag fånigt förtjust i området. Svindyrt, hemsk mat och otroligt vackert :)

Mitt tips, börja i objektivänden...kameran i sig är nästan sekundär nen att satsa på ny kamera skapsr fotolust såklart. Fullformat är vägen att gå enligt mig. Satsa på att ta med ljuskänsliga objektiv (midnattssolen är riktigt vacker där) och skarpa objektiv i runt 15-30, 24-70/24-105 och någon superzoom (för eller senare så kommer du ha det spannet).

Sedan som någon skriver innan.....ett bra och stadigt stativ.
tack för bra info! vilken kamera samt objektiv skulle du rekommendera? vill självklart fota mycket i midnattssolen och få med det fina ljuset! mvh
 

Brix

Aktiv medlem
ska köpa en ny kamera, är inte duktig på kameror, bara haft mer enkla canon kameror som 600/700d och vill nu uppgradera mig riktigt mycket. det ska vara canon, kollat på canon eos 5d mark iv? men kan ingenting om dom, måste man köpa till mycket saker till den?
som sagt jag kan inte mycket men vill köpa en stor uppgradering och lära mig av den. ska åka upp till lofoten i sommar och södra norge. vill kunna ta otroliga bilder. fånga ljuset, allt i bilden! älskar att fota närbilder men ändå natur & ändå weekends i typ paris. så vilken canon kamera & objektiv rekommenderar ni? max 30.000 kronor ungefär får det kosta. finns ju på blocket/tradera så där kan man ju få mycket för pengarna. men vill veta av er fotofantaster vad ni rekommenderar? är en tjej på 24 år om det är till nytta hehe..

även tänkt på nikon d500 eller liknande..
Kameran spelar inte så stor roll sett till bildkvalité då det mesta av den ligger i objektivet. Största skillnaden bildmässigt mellan kameror ligger i brus och dynamiskt omfång. Det som annars är viktigare när det gäller kamerahus är t.ex saker som ergonomi och autofokus. Jag brukar alltid rekommendera att investera mest i objektiven och inte så mycket i kamerahuset, om man nu inte har några specifika krav/önskemål där då dvs.

Det viktigaste av allt är dock såklart att verkligen lära sig använda sin det man har. Man kan ha det bästa kamerahuset och de bästa objektiven i världen, men man kommer inte ta bra bilder för det om man inte har kunskapen att använda grejorna. Så det jag i första hand skulle rekommendera dig är att lära dig grunderna med ISO, slutartid, bländare osv. Om du nu inte redan kan det dvs. Sen även ta reda på lite mer exakt vad du vill fota och åstadkomma. Vill du t.ex fota mycket landskap och/eller astrofota så kan såklart en fullformatskamera vara en fördel, även om APS-C funkar utmärkt till det också.

Du kan ju också kolla på spegellöst annars, då kan du få ett mer kompakt och lätt system vilket ju definitivt kan vara en fördel om man är ute och vandrar.
Jag kör själv Fuji vilket jag absolut älskar. Deras grejor är väldigt intuitiva och roliga att använda och de har helt fantastiska objektiv. Det är överlag också mycket hög kvalité på deras grejor och deras system är även väldigt mångsidigt.
 

JosefineM1

Medlem
tack så mycket för alla svar! (fler tips mottages gärna) ska svara er alla.
som sagt som det framgår kan jag inte mycket om inställningarna på kameran samt vad allt betyder, men enligt många, och enligt mig själv tar jag fantastiska bilder när jag provat andras kameror, och det är just för jag älskar att fotografera. håller på att läsa på om alla objektiv samt kameror ni rekommenderar. men finns ju som sagt en djungel av de.
men natur och att fota mat, och mycket weekendresor är mina intressen, så något som passar de. min budget för kamera & objektiv kanske låter hög för någon som inte har så mycket erfarenhet av just de mer avancerade typer av kameror, men jag vill utvecklas och för mig spelar det ingen roll om den är lite större & tyngre utan den kommer följa med ändå, men förstår er tanke & tar det i åtanke såklart.

är inne på eos R just nu, vad tror ni?
 

cardazio

Aktiv medlem
tack så mycket för alla svar! (fler tips mottages gärna) ska svara er alla.
som sagt som det framgår kan jag inte mycket om inställningarna på kameran samt vad allt betyder, men enligt många, och enligt mig själv tar jag fantastiska bilder när jag provat andras kameror, och det är just för jag älskar att fotografera. håller på att läsa på om alla objektiv samt kameror ni rekommenderar. men finns ju som sagt en djungel av de.
men natur och att fota mat, och mycket weekendresor är mina intressen, så något som passar de. min budget för kamera & objektiv kanske låter hög för någon som inte har så mycket erfarenhet av just de mer avancerade typer av kameror, men jag vill utvecklas och för mig spelar det ingen roll om den är lite större & tyngre utan den kommer följa med ändå, men förstår er tanke & tar det i åtanke såklart.

är inne på eos R just nu, vad tror ni?

Lägg pengarna på bra objektiv och köp ett bra beprövat begagnat kamerahus t.ex. D800E (kostar bara 7000 kr - löjligt bra värde för landskap mm). Ska du fota mat innanför stora glasfönster? (Annars lär du behöva blixtutrustning och ljusformare). Spendera inte hela budgeten innan du vet vad du är ute efter.
 

PeterWem

Aktiv medlem
https://www.scandinavianphoto.se/sigma/105mm-f28-ex-dg-os-hsm-macro-till-canon-316349?gclid=Cj0KCQjwhuvlBRCeARIsAM720HpMDI-8jcvJat0tFJf_2Uh7Yfym2zNYfqWqfMngAvLT64gtJ6XPOcIaAuzbEALw_wcB#fo_c=2521&fo_k=4d3904fddcdb91c1f6def2cd48aafbbf&fo_s=gplase

vill även ha ett macroobjektiv, hade detta från sigma förut, väldigt bra pris men väldigt bra enligt mig, vilket macroobjektiv rekommenderar ni till just att fota nära bilder, med blurrig bakgrund?
För makrofotografering rekommenderar jag det du hade. Du kan själv jämföra mot Canons 100/2,8L IS USM genom att växla bild https://www.the-digital-picture.com/Reviews/ISO-12233-Sample-Crops.aspx?Lens=790&Camera=453&FLI=0&API=0&LensComp=674&Sample=0&CameraComp=453&FLIComp=0&APIComp=0


Lägg pengarna på bra objektiv och köp ett bra beprövat begagnat kamerahus t.ex. D800E (kostar bara 7000 kr - löjligt bra värde för landskap mm). Ska du fota mat innanför stora glasfönster? (Annars lär du behöva blixtutrustning och ljusformare). Spendera inte hela budgeten innan du vet vad du är ute efter.
Mycket kamera för pengarna.
 

Brix

Aktiv medlem
https://www.scandinavianphoto.se/sigma/105mm-f28-ex-dg-os-hsm-macro-till-canon-316349?gclid=Cj0KCQjwhuvlBRCeARIsAM720HpMDI-8jcvJat0tFJf_2Uh7Yfym2zNYfqWqfMngAvLT64gtJ6XPOcIaAuzbEALw_wcB#fo_c=2521&fo_k=4d3904fddcdb91c1f6def2cd48aafbbf&fo_s=gplase

vill även ha ett macroobjektiv, hade detta från sigma förut, väldigt bra pris men väldigt bra enligt mig, vilket macroobjektiv rekommenderar ni till just att fota nära bilder, med blurrig bakgrund?
Har själv haft ett Sigma 105/2.8 och det är ett riktigt bra och prisvärt objektiv. Skarpt med en mjuk och fin bokeh. När det gäller just makro-objektiv så finns det knappt några dåliga på marknaden, även om vissa såklart är bättre än andra. Annars finns ju också t.ex Tamron 90/2.8 som är ett av de mest kända och populära makro-objektiven då det håller väldigt hög klass. Fördelen med Sigmat är ju dock att man får aningen mer räckvidd.
 
ANNONS