Annons

Trasig NAS

Produkter
(logga in för att koppla)

hornavan

Aktiv medlem
För många år sedan köpte vi en Netgear Ready NAS NVX, för att säkert förvara bilder.
Länge stod den och stampade och en dag så dog NASen.
Inte någon hårddisk utan själva burken.
Netgear var kallsinniga och sade att de inte längre supportade denna modell.
Tj fick jag.
Nu har jag hört att duktiga Linusanvändare kanske kan lura ut bilderna ur hårddiskarna, trots allt.
Nu söker jag kunskap och hjälp hos er, sedan Netgear svikigt.
 

T.Risberg

Aktiv medlem
För många år sedan köpte vi en Netgear Ready NAS NVX, för att säkert förvara bilder.
Länge stod den och stampade och en dag så dog NASen.
Inte någon hårddisk utan själva burken.
Netgear var kallsinniga och sade att de inte längre supportade denna modell.
Tj fick jag.
Nu har jag hört att duktiga Linusanvändare kanske kan lura ut bilderna ur hårddiskarna, trots allt.
Nu söker jag kunskap och hjälp hos er, sedan Netgear svikigt.
Hej
Hm, beror på vilken RAID variant du kört. Har du delat upp så den skrivit data till alla diskar så är de kört. Har däremot speglat så du har samma data på flera diskar så går det att läsa ut datan, har gjort det själv nån gång. Med lite pysslande så kan man stoppa i dina diskar i en fungerande NAS och få fram bilderna.

ThomasR
 

pdahlen

Aktiv medlem
För min förståelse, är det en liknade formatering av en NAS disk som en vanlig disk, så att man kan blocka ut disken och med ett USB till disk innerfack koppla upp den som en extern disk mot datorn?
 

T.Risberg

Aktiv medlem
För min förståelse, är det en liknade formatering av en NAS disk som en vanlig disk, så att man kan blocka ut disken och med ett USB till disk innerfack koppla upp den som en extern disk mot datorn?
Förstår inte riktigt hur du menar. Till en Linux maskin går det bra men inte till WIndows/Apple. Filformat i NASár är lite speciellt.

ThomasR
 

Anderzon

Aktiv medlem
Samma sak har inträffat mig för många år sedan med en Iomega Nas, jag körde inte speglat utan Raid5. Datan gick således ej att rädda (fick förövrigt samma tråkiga svar från iomega). Enda alternativet är att hitta ett beg. chassi och montera diskarna i samma ordning som i den gamla.
Mvh, Martin
 

apersson850

Aktiv medlem
Jag har en ReadyNas NV+, som inte gick igång efter det att jag stängde av den under årets semester. Tanken var att undvika åskskador, men resultatet blev totalhaveri istället.

Inuti mojängen sitter ett speciellt ATX-aggregat, som till vanliga datorer, fast extra litet. Sådana finns inte längre för vettiga pengar, men man kan ta ett från en vanlig dator, koppla om lite i kontakten (Netgear körde inte ATX-standarden fullt ut) och plugga in det aggregatet. Det är för stort för att få plats inne i grunkan, men det kan ligga bredvid och köra NAS-en. Då kan man läsa ut alla data, och så får man köpa en annan mojäng och föra över dem till, om man inte står ut med att ha ett aggregat liggande löst vid sidan om.

Ifall detta är intressant, så återkom här, så kan jag ge närmare anvisningar om hur man måste modifiera det vanliga ATX-aggregatet för att det ska fungera.

Min ReadyNAS NV+ kör på det här sättet nu, så fungerar, det gör det.

Just det, ska tillägga en uppmaning: Om du använt Raid-någonting, låt diskarna sitta kvar i NASen! Om du tar ut dem, MÅSTE du hålla reda på vilken som satt var. Kommer de inte in igen i samma ordning kommer NASen aldrig att reda ut vad som finns på dem.
 

hornavan

Aktiv medlem
Tack för alla svar. Genom en koompis fick jag tag på en kille med Llinux som säger att han kan lösa mina problem. Vi får se hur det går. Jag hör av mig med resultat.
 

Drutt3n

Aktiv medlem
om diskarna är hela dvs.

Så ska du kunna rebuilda den genom opensource nas distro , borde inte va allt för svårt , jacka i diskarna o scanna dem o poff så sa du ha alll data tillbaka , kan koolla upp vad distron heter , va ett tag sedan jag gjorde något sådant , så kommer inte på detjust nu men sp fort jag slutar tänkta på de så kommer det på tungan så då skrivrre jag det här :)
 

hornavan

Aktiv medlem
Så ska du kunna rebuilda den genom opensource nas distro , borde inte va allt för svårt , jacka i diskarna o scanna dem o poff så sa du ha alll data tillbaka , kan koolla upp vad distron heter , va ett tag sedan jag gjorde något sådant , så kommer inte på detjust nu men sp fort jag slutar tänkta på de så kommer det på tungan så då skrivrre jag det här :)
Tack för tips, jag har just skickat iväg NASen, så vi får se vad de kommer fram till.
Behövs det så återkommer jag.
 

Zebulah

Aktiv medlem
'
FreeNAS ska klara det du snackar om iaf .
Nej FreeNAS kan definitivt inte fixa det. OM han har kört RAID av något slag så kan bara en RAID-controller av samma slag klara av det.

Jag har en NAS av samma slag stående på mitt jobb men att tro att om jag tar hans diskar och stoppar in dem så fungerar det. Kanske

Ungefär där brinner mina säkringar därför att människor TROR en jävla massa

Men om man stoppar in RAIDade diskar i fel system så är det GARANTERAT tack och hej till det mesta på disken men just foton går att rädda eftersom filerna är små.
 

PMD

Aktiv medlem
Nej FreeNAS kan definitivt inte fixa det. OM han har kört RAID av något slag så kan bara en RAID-controller av samma slag klara av det.
Om Netgearburken körde någon form av mjukvaru-RAID så finns det en viss chans att en annan burk kan läsa innehållet på diskarna korrekt. Det Beror På™.

Om Netgearburken hade en hårdvaru-RAID-controller så lär det knappast gå att läsa diskinnehållet korrekt annat än i en likadan Netgearburk.

Vad man kan lära av den här historien är vikten av att göra regelbunden backup av sina data.
 

apersson850

Aktiv medlem
Jag börjar tro att min metod, att ersätta nätaggregatet med ett annat, även om det måste modifieras lite och sen inte går in i burken, ändå är enklast.

När den väl fick ström igen behövde jag inte göra något mer alls. Den fungerar som vanligt nu.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Först, till trådskaparen: Det känns som du är på rätt väg med din felsökning (ta hjälp av Linux-kunnig bekant), och det enda råd jag egentligen kan ge är annars att just kolla det andra redan föreslagit - kolla om du kan kringgå/ersätta strömförsörjningen. Jag har ju själv både använt och yrkesmässigt testat den här typen av produkter (NAS. externa USB-diskar, routrar, switchar m m) och skulle påstå att fel på strömförsörjningen nog är den överlägset vanligaste orsaken till haverier.

Sedan, mer allmänt och riktat till alla de som funderar på NAS-lagring: NAS-enheter är överlag ett smart och för det mesta väldigt säkert sätt att lagra data (dvs i vårt fall kanske främst bilder).

Men, och det är ett stort men: Utgå inte från att du måste köra RAID bara för att du har flera diskar i enheten. Ofta utmålas det som lite av ett måste (det är ofta standardförslag när du installerar en NAS med flera diskar). Det finns en lite slarvig idé att RAID automatiskt alltid ger högre säkerhet. Så enkelt är de definitivt inte. Dels helt enkelt eftersom olika RAID-lösningar gör väldigt olika saker, somliga (mest typiskt RAID 1, "spegling") ger verkligen påtagligt ökad säkerhet, andra (mest typiskt RAID 0, "striping") ger istället mer prestanda och faktiskt lägre säkerhet.

Och jag skulle hävda att framför allt RAID 5 ofta är väldigt missförstått. Visst ger det en slags säkerhet, men det handlar i huvudsak om driftsäkerhet, alltså att man slipper driftstopp pga en enskilt diskhaveri. Sådant är viktigt för till exempel en webbserver, en dataserver i ett företag eller någon annan enhet där det är förknippat med stora kostnader om det inte går att fortsätta jobba med data även om en disk går sönder. Men för en hemanvändare är det här sällan det viktigaste - man kan leva med ett par timmars driftavbrott (eller så lång tid det nu tar att byta ut en trasig disk), det viktiga är datasäkerheten, att data faktiskt finns kvar efter haverier. Och här ger faktiskt inte RAID 5 speciellt mycket säkerhet, i synnerhet om vi blandar in den typ av problem som trådskaparen råkat ut för, totalt sett ger nog RAID 5 för en hemanvändare oftare lägre datasäkerhet än högre.

Jag vet att en hel del säkert vill protestera, men jag skulle säga att för de flesta hemanvändare är nog den överläget säkraste lösningen att bara köra diskar som just individuella diskar. Alltså, har du en NAS med fyra diskar, kör dem som just fyra separata diskar. Eller om du har råd med dubbleringen av diskar, kör möjligen RAID 1 (eller någon besläktad speglingsvariant). Fast där skulle jag nog hävda att det säkraste för de flesta är att, som exempel, istället för att köra en tvådiskars NAS med spegling, ha två NAS-enheter med en disk vardera och växelvis kopiera sina filer till dem.

Att köra diskar utan RAID gör livet så fantastiskt mycket enklare de gånger själva NAS-enheten går sönder, och det är nog i hemmiljö ett minst lika vanligt problem (möjligen vanligare) jämfört med att själva diskarna havererar.
 

apersson850

Aktiv medlem
Jag har haft två havererade nätaggregat och åtta havererade diskar i min NAS. Om det nu tillför statistiken något.

Första gången nätaggregatet packade ihop gick just min modell på NAS fortfarande att köpa. Så jag köpte en tom och flyttade över diskarna. Nu, andra gången, blev det specialfixet med ett löst ATX-aggregat.

De ursprungliga diskarna, fyra stycken på 1 TB vardera, har gett upp. Galopperande antal diskfel.
De fyra som ersatte dem har nyligen gett upp. Samma problem.
Nu sitter det fyra stycken om 2 TB vardera instoppade istället.

Just när diskarna börjar närma sig döden är det trevligt med Raid 5 (eller vad det nu kallas). Bara att ta ut nära-döden disken och stoppa i en ny. Även när jag bytte alla från 1 TB till 2 TB så konstaterade och expanderade NASen det själv.
 

hornavan

Aktiv medlem
Bilderna är räddade!

Uppdatering.
Bildernas har räddats!
Lennart i Luleå, ringde just och berättade att NASen är helt kaputt och att två av fyra hårddiskar var i dåligt skick, men att han lyckats få fram bilderna.

Det var inte nätdelen som var trasig, enligt Lennart.

Exakt vad han gjort begriper jag inte, men nu lägger han bilderna på en ny hårddisk.

En dag att vara lite extra glad att det finns så duktiga människor i Sverige.
Stort tack till alla er på FS som kommit med tips och förslag.
 

Tigerbeat

Aktiv medlem
Uppdatering.
Bildernas har räddats!
Lennart i Luleå, ringde just och berättade att NASen är helt kaputt och att två av fyra hårddiskar var i dåligt skick, men att han lyckats få fram bilderna.

Det var inte nätdelen som var trasig, enligt Lennart.

Exakt vad han gjort begriper jag inte, men nu lägger han bilderna på en ny hårddisk.

En dag att vara lite extra glad att det finns så duktiga människor i Sverige.
Stort tack till alla er på FS som kommit med tips och förslag.
Mkt riktigt var det 4 diskar i raid5, Kopplade upp dem i min Openmediavault server
och lyckades återskapa raiden,
Nu ska jag kopiera över allt till en ny disk så Johan får sina bilder :)

Dubbelkollade även med en bekant om det kunde vara nätagget, Men efter att ha testat ett par så insåg jag att det mest troligt är moderkortet el liknande som gett upp,
Tycker det är tragiskt att tillverkarna inte är mer tillmötesgående i dyl fall.

Själv övergav jag "färdiga" naslösningar och byggde en egen av en dator med Openmediavault, Då har jag iaf chans att byta ut trasiga delar eller bygga en ny vid behov och ändå har kvar min data.

Det verkar ha gått bra denna gång, Men det är nog många som förlorat en hel del
då de inte fått hjälp :-(
 

hornavan

Aktiv medlem
Mkt riktigt var det 4 diskar i raid5, Kopplade upp dem i min Openmediavault server
och lyckades återskapa raiden,
Nu ska jag kopiera över allt till en ny disk så Johan får sina bilder :)

Dubbelkollade även med en bekant om det kunde vara nätagget, Men efter att ha testat ett par så insåg jag att det mest troligt är moderkortet el liknande som gett upp,
Tycker det är tragiskt att tillverkarna inte är mer tillmötesgående i dyl fall.

Själv övergav jag "färdiga" naslösningar och byggde en egen av en dator med Openmediavault, Då har jag iaf chans att byta ut trasiga delar eller bygga en ny vid behov och ändå har kvar min data.

Det verkar ha gått bra denna gång, Men det är nog många som förlorat en hel del
då de inte fått hjälp :-(
Stort Tack Lennart! Jag visste inte om jag kunde nämna ditt namn, men nu har du ju visat dig-:)
 
ANNONS