Annons

Landskapsobjektiv till Nikon D90

Produkter
(logga in för att koppla)

Liljar

Medlem
Hej,

har precis införskaffat mig min fösta digitala kamera, en Nikon D90. Det jag helst vill göra är att fotografera landskap bilder... men eftersom jag är rätt kass på vad jag behöver så behöver jag hjälp med att hitta rätt objektiv.

Jag fick med dessa objektiv:
Nikon 55-200mm VR
Nikon 35mm f/1.8 DX

Skulle behöva lite köpråd på objektiv och på ND-filter.

Tack på förhand,

Fredrik
 
Senast ändrad:

Magnus Göransson

Aktiv medlem
Hej,

har precis införskaffat mig min fösta digitala kamera, en Nikon D90. Det jag helst vill göra är att fotografera landskap bilder... men eftersom jag är rätt kass på vad jag behöver så behöver jag hjälp med att hitta rätt objektiv.

Skulle behöva lite köpråd på objektiv och på ND-filter.

Tack på förhand,

Fredrik
Budget tack :)
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Om du bara ska ha det till landskap, orkar med manuell fokusering och om Samyangs 14/2.8 är lika bra till Nikon som till Canon så rekommenderar jag starkt denna optik.




/Stefan R. Nilsson
 

Magnus Göransson

Aktiv medlem
oj sry! upp till 5000:- då kanske?
Själv kör jag med sigmas 10-20 som funkar mkt bra. Finns liknande objektiv hos andra märken oxå som e minst lika bra. Körde ett tag med större filteruppsättningar för att tona ner den ljusare horisonten, men numera blir det två eller tre bilder som jag antingen maskar ihopa i photoshop eller kör HDR. Filter jag använder nu e bara till för att få längre slutartid när den effekten efterfrågas. Ett ND16 och ett ND110 kommer man långt med och är inte brutalt dyrt till sigmat (77mm filter).
 

Liljar

Medlem
Själv kör jag med sigmas 10-20 som funkar mkt bra. Finns liknande objektiv hos andra märken oxå som e minst lika bra. Körde ett tag med större filteruppsättningar för att tona ner den ljusare horisonten, men numera blir det två eller tre bilder som jag antingen maskar ihopa i photoshop eller kör HDR. Filter jag använder nu e bara till för att få längre slutartid när den effekten efterfrågas. Ett ND16 och ett ND110 kommer man långt med och är inte brutalt dyrt till sigmat (77mm filter).
Tack för ditt svar Magnus! Är det detta objektivet du menar?
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=9642
 

Ventures

Aktiv medlem
Ett begagnat Nikkor 12-24/4 (eller 10-24) skulle jag föreslå om det är vidvinkelbilder som önskas. Ett av mina favoriter. Mycket användbart till annat än landskap också.
Den klarar vanliga 77 mm filter till skillnad mot vissa andra vidvinklar.
 

perstromgren

Aktiv medlem
Objektiven du redan har duger finfint till landskap! Tycker jag.

Vill du större bildvinkel, kan du köpa en beggad 18-55 för spottstyver. 18 mm räcker för de flesta landskap! Du kan säkert låna en och prova om du känner någon med Nikon.

Det är först när du vill ha mer än så, som ovanstående standardtips om vidvinklar kommer till användning. Jag håller med om alla tips där och har själv Nikon 12-24 till min D90.

Per.
 

Liljar

Medlem
Jag vill tacka alla för bra och gedigna svar :)

Skall ta mig en titta på alla objektiv ni har föreslagit när jag kommer hem från jobbet!
 

Magnus Göransson

Aktiv medlem
Objektiven du redan har duger finfint till landskap! Tycker jag.

Vill du större bildvinkel, kan du köpa en beggad 18-55 för spottstyver. 18 mm räcker för de flesta landskap! Du kan säkert låna en och prova om du känner någon med Nikon.

Det är först när du vill ha mer än så, som ovanstående standardtips om vidvinklar kommer till användning. Jag håller med om alla tips där och har själv Nikon 12-24 till min D90.

Per.
Håller med, 18-55 objektivet är bra prestanda för en billig peng och det va där jag själv började:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2135052.htm?set=mp
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2106468.htm?set=mp
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2121416.htm?set=mp
 

Liljar

Medlem
Japp precis ett sådan. Som du ser har du fått en massa förslag o alla är mer eller mindre lika bra. Det e bara frågan hur mkt stålar man vill lägga på det. Tycker iaf att sigmat täcker mina behov för en hyfsad peng. Behöver du råd om filter senare så hojta till :)
yepp det lär nog komma :) Min starka sida är ju inte foto direkt utan PhotoShop o Lightroom
 

sebmacahan

Aktiv medlem
Jag körde rätt länge för samma motivtyp med ett tamron 17-50/2.8 som var riktigt schysst för pengarna. Kolla in det också när du ändå håller på. Nu har ju just det objektivet lite karaktärsdrag som inte alla gillar, men det är skarpt som attan på en d90.
 
ANNONS