Annons

Sämsta möjliga bild

Produkter
(logga in för att koppla)

liberetto

Medlem
Är den någon som vill tävla i att ta den sämst möjliga bilden med alla general fel? Kan man medvetet ta en dålig bild?
 

Bluesman

Aktiv medlem
Det är väl som att be en musiker/sångare att medvetet spela/sjunga falskt....*skrattar* - och det går i regel inte så bra, eftersom talang och självkritik (även om den är minimal) hindrar en :)

Ett bekymmer blir väl att hur uselt det än är, så kan det alltid kallas konst....och alla fel på en gång kan man omöjligt göra, för då hade det inte blivit nån bild alls.

Jag personligen är ruskigt nyfiken på jäkligt dåliga bilder, speciallt av fotografer som du som bevisligen har talang.

Så...shoot, vetja?

*hämtar popcorn*

/R
 

liberetto

Medlem
Ok då kör vi så får vi se. Här en bild från en bröllops fptpgrafering där allt gick fel. Ljus, skärpa allt sket sig. Lyckades nog bara med en enda bild. katastrof. Tänkte om man hade lust att vi kunde pröva att ta nya dålig abilder och medvetet göra dom riktigt riktigt dåliga.
 

Bilagor

liberetto

Medlem
Fast den bilden var igentligen inte dålig tycker jag. Fågeln kanske mådde dåligt däremot. Min tanke var att vi skulle lägga upp direkt dåliga och misslyckade bilder. Tänker på dåligt beskurna bilder eller annat. En bild som när man lägger upp den på bildkritik blir riktigt sågad. Kan man medvetet ta en dålig bild, så dålig att den kanske blir cool.
 

Vandraren

Aktiv medlem
Dän här är väl inget vidare egentligen... ;)

Underexponerad, oskarp, ocentrerad, motivet klippt i vänsterkant, framkallad med för lite vätska i dosan...

Jag skyller på att det är 23 år sen...
 

Bilagor

liberetto

Medlem
Inget nytt under solen :) Såg dock att den tråden var från 2004 inte för att den är mindre värd för det.

Som en tidigare medlem sa det går att komma undan med konstnärlighet.

Dåliga bilder har alla i garderoben, min tanke var om man kunde ta en ny bild och i foto tillfället medvetet ta en "dålig" bild.
Hur bra måste en dålig va fär att vara dålig :)
 

Kressler

Avslutat medlemskap
I våras försökte jag fotografera statyer i Gamla Stan och när jag skulle ta denna bild var det en drös små troll från något dagis där och dom bara vägrade att hålla sig borta ur bilden. Tillslut tänkte jag att "va fan, dom får väl vara med då" och här är ett av resultaten som ju inte är bra men som jag ändå minns med ett leende.
 

Bilagor

Thomas_7i

Medlem
Skulle ta en ful selfie, det sket sig lite med fokusen kan man säga. Men även om fokus hamnade fel, så gillar jag den ändå lite. Men en av de sämre jag hunnit ta med nya kameran, finns massor med dåligt med tidigare kameror. :)
 

Bilagor

larsborg

Aktiv medlem
Ok då kör vi så får vi se. Här en bild från en bröllops fptpgrafering där allt gick fel. Ljus, skärpa allt sket sig. Lyckades nog bara med en enda bild. katastrof. Tänkte om man hade lust att vi kunde pröva att ta nya dålig abilder och medvetet göra dom riktigt riktigt dåliga.
På vilket sätt tillför det ens egen fotografering, att skapa riktigt, riktigt dåliga bilder?
 

zosma

Aktiv medlem
Orkar inte leta fram bilderna, men har ju några bilder jag tog när vi var i London, för några år sen, hade med mig en billigt kompakt kamera. Så hände ibland att det var lång fördröjning när man tryckte av, så man trodde att man hade tagit bilder, så tog man ner kameran, men sen var det en massa bilder på asfalten, eller någon sko eller nåt sånt.
Det var på hösten, så det kanske var kylan som gjorde det, eller så var det bara en kass kamera. Billigt var det i alla fall. Avant heter den visst, tror det är netonnets egen märke. DC736.
 

cardazio

Aktiv medlem
En annan anledning till tråden skulle ju kunna vara att det ev. blir kul.


Jag tog tyvärr bort en bild som lyckades bli halvt ok för att det var så många fel på en och samma gång tillsammans med ok komposition. Jag testade autofokushastigheten på mitt 180mm genom att följa efter katten när den jagade en mus som hade släpats in.

Skärpa - låg fel till att börja med
180 mm inomhus i lite för trånga utrymmen
Vitbalansen var för varm - blev orange
Slutartiden var för lång - oskärpa

.. och hela anledningen till att just den bilden togs var att jag höll kameran vid sidan av kroppen och kom åt avtryckaren.

Däremot blev inramningen och vinkeln bra, så det såg nästan avsiktligt ut.
 
ANNONS