Annons

Kamera för vänsterhänta...

Produkter
(logga in för att koppla)

AWid

Aktiv medlem
finns fjärrstyrning till många kameror montera den på vänster sida så är problemet löst.
Intressant fråga så jag måste naturligtvis prova:)
Här med 2 st Yongnuo 603 (en mottagare i blixtskon och sändare i handen). Fungerade utmärkt och blir nog ändå enklare med en vanlig enkel trådutlösare. Faktiskt inte så tokigt även om man är högerhänt. Det blir väldigt stabilt. (Men om man som jag använder tumfokus kan det bli lite bökigt). Bilden tagen i spegel och därefter "spegelvänd".
 

Bilagor

A.Dent

Aktiv medlem
Nu minns jag inte vad han heter men det finns en känd fotograf med skadad högerhand som håller vänsterhanden under kameran och trycker av med vänsterhanden.
 

PMD

Aktiv medlem
håll kameran upp å ner så har du avtryckaren på vänster sida!
Det förslaget gjorde Jan Malmeström (FOTOs tekniske redaktör på 1970-talet) i en intervju med Yoshihisa Maitani (konstruktör av Olympus OM-kameror, bl.a.). Fördelen skulle vara att man fick bra stöd mot pannan. Avtrycket pch andra reglage skulle nog placeras ovanpå kameran, så det handlade om att ha sökaren på undersidan.

På 1990-talet fanns det ett par kameramodeller som tillverkades i en spegelvänd modell jämfört med grundmodellen (en från Yashica, om jag minns rätt), men troligen sålde de rätt dåligt för jag har inte sett något liknande senare.
 
ANNONS