Annons

Objektiv tips

Produkter
(logga in för att koppla)

Shacke

Medlem
Tjena!
Jag äger en Canon eos 70D som jag fotograferar sport mest samt semesterbilder.. Jag hade tänkt att köpa ett objektiv för 10 000kr för att kunna få fram bättre fotbolls bilder. Miljön jag fotar i är utomhus samt inomhus och vid dag & kväll.

Har ni något / några tips på bra objektiv? Budgeten är 10 000 men va inte rädd för att tipsa om lite dyrare grejer som man kan hitta begagnat för drygt 10 000.

Tack på förhand!!
 

MichaelB

Aktiv medlem
Canon EF 70-200/2.8 IS USM II går att hitta beg för runt 12000:- det har riktigt snabb focus & är Canons skarpaste zoom.
 

Shacke

Medlem
Canons nya 100-400, fast det är en bit över din summa. Det gamla (beg) är ett bra budgetval.
Tack så hemskt mycket för att du tog din tid att svara!

Jag kollade lite på de objektivet och det verkar intressant. För mig som fotar lite privat också så känns den lite för stor för att alltid bära med sig. Har du möjligtvis andra tips? Kanske inte behövs mer än 200mm objektiv.
 

skogsola

Medlem
Optik

Tjena!
Jag äger en Canon eos 70D som jag fotograferar sport mest samt semesterbilder.. Jag hade tänkt att köpa ett objektiv för 10 000kr för att kunna få fram bättre fotbolls bilder. Miljön jag fotar i är utomhus samt inomhus och vid dag & kväll.

Har ni något / några tips på bra objektiv? Budgeten är 10 000 men va inte rädd för att tipsa om lite dyrare grejer som man kan hitta begagnat för drygt 10 000.

Tack på förhand!!
Jag skulle rekommendera Canon 24-105 mm f/4 Och med din kamera och den förstoring kameran har så får du runt 180 mm och köper du till en Extender på 1,4x så får du 235 mm,och då har du ett objektiv för inomhus och utomhus fotande Scandinavian foto 9990:-
 

Shacke

Medlem
Jag skulle rekommendera Canon 24-105 mm f/4 Och med din kamera och den förstoring kameran har så får du runt 180 mm och köper du till en Extender på 1,4x så får du 235 mm,och då har du ett objektiv för inomhus och utomhus fotande Scandinavian foto 9990:-
Tack för svar!

Skulle du rekomendera de objektivet över Canon EF 70-200/2.8 IS USM II? Isåfall varför/varför inte
 

skogsola

Medlem
Tack för svar!

Skulle du rekomendera de objektivet över Canon EF 70-200/2.8 IS USM II? Isåfall varför/varför inte
Visst kan du köpa ett sådant, men med tanke på att du fotar inomhus så blir det lite för stor brännvidd, om du då har den på 70 mm och kamerans förstoring på 1,6x så får du 112 mm som lägst kan bli lite långt för inomhus, men 24-100 mm och du har den på 24 mm x 1,6 som kameran förstorar så har du 38,4 mm som minsta brännvidd och det är lite skillnad för inom hus och porträtt, men om du vill ha ett längre så är 70-100 2,8 bra, jag har ett, men blir för stort att plåta inomhus, jag använder 24-70 mm f/4 med Macro.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Visst kan du köpa ett sådant, men med tanke på att du fotar inomhus så blir det lite för stor brännvidd, om du då har den på 70 mm och kamerans förstoring på 1,6x så får du 112 mm som lägst kan bli lite långt för inomhus, men 24-100 mm och du har den på 24 mm x 1,6 som kameran förstorar så har du 38,4 mm som minsta brännvidd och det är lite skillnad för inom hus och porträtt, men om du vill ha ett längre så är 70-100 2,8 bra, jag har ett, men blir för stort att plåta inomhus, jag använder 24-70 mm f/4 med Macro.
Smaken är olika, jag tycker ett 70-200 på en aps-c-kamera för det mesta är alldeles lagom inomhus, och i kortaste laget för sporter med riktigt stora planer som fotboll. Visst, skall man fota volleyboll eller handboll (två sporter där man ju ofta är ganska nära) kan det ibland kännas lite långt, men lite handlar det också om vilken typ av bilder man är ute efter, tajta bilder eller mer av översiktsbilder. Den här handbollsbilden är ju tagen vid 195 mm (som 120 mm på en 70D) i handboll och är ändå beskuren en del.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/2677896.htm?set=mp
För inomhussporter med lite större planer, som innebandy eller hockey är 70-200 på aps-c-kamera närmast perfekt skulle jag säga.
 

Hankki

Aktiv medlem
Hur tror du den klarar natt och dagtid? (Tänk dig en fotbollsplan med strålkastarljus på nattid).
Jag har Canons 70-200 ver. 2 och den har aldrig svikit mig. Hade den tidigare på 40D och nu på 7D2 och alltid lika snabb och exakt fokusering.
En fotbollsplan är väl ändå rätt bra upplyst jämfört med konserter och liknande.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Smaken är olika, jag tycker ett 70-200 på en aps-c-kamera för det mesta är alldeles lagom inomhus, och i kortaste laget för sporter med riktigt stora planer som fotboll.
Ja, det är ungefär vad min begränsade erfarenhet av fotboll säger mig också. Om man sitter bredvid målet vill man kanske komplettera med ett andra hus med normalzoom för det som händer alldeles framför kortlinjen.
 

Shacke

Medlem
Jag har Canons 70-200 ver. 2 och den har aldrig svikit mig. Hade den tidigare på 40D och nu på 7D2 och alltid lika snabb och exakt fokusering.
En fotbollsplan är väl ändå rätt bra upplyst jämfört med konserter och liknande.
Okej grymt! Hur stor skillnad är det på version 1 & 2
 

Hankki

Aktiv medlem
Okej grymt! Hur stor skillnad är det på version 1 & 2
Har inte testat ettan eller någon av f/4 versionerna så det kan jag inte svara på.
Använder det för flygplan och fåglar ihop med canons EX 2x III men då blir fokuseringen ganska långsam.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/332753/2670514.htm
Runt midnatt på midsommarafton och hastigheten är 0,9+ Mach, piloten kontaktade mig efter att jag lagt ut bilden på ett finskt flygforum så därför vet jag hastigheten :)
Tror inte att ett vanligt objektiv hunnit med detta.
 

Johannes Bojesen

Aktiv medlem
Se till att du hittar ett objektiv med bra bakgrundsoskarpa (=ljusstyrka). Kombinationen av en APS-C kamera med ett 200mm, lite långt håll och tx. f 4 kan bli ganska slappt på den punkten. Och oftast finns fula reklamskyltar osv. som måste dämpas med bakgrundsoskarpan om man vill ha en bra och lite proffsig bild.

Jag skulle rekommendera EF 200/2.8L, 135/2L (lite kort kanske men det beror på vilka situationer du vill fånga), ett bra 70-200/2.8 eller kanske ett begagnat 300/2.8 - Canons första version af EF300/2.8L finns till lagom priser och tecknar bra från f3,2-3,5 og rakbladsskarpt på allt över. Men det är kanske lite svårt att hitta ett sådant….

400/5,6L eller nya 100-400 är bra gluggar men 400mm är oftast för mycket på en crop-kamera när det rör sig om fotboll.

Mvh. Johannes
 
Senast ändrad:

VisualD

Aktiv medlem
70-200mm F2.8 kommer man fantastisk långt med för de flesta sporterna. Det är oftast lättare att hitta positioner längre bort än närmare motiven. För närmare motiv fungerar t o m många kit 18-55 helt okej som nödlösning, men 70-200 är fantastiskt att täcka bra.
 

Shacke

Medlem
70-200mm F2.8 kommer man fantastisk långt med för de flesta sporterna. Det är oftast lättare att hitta positioner längre bort än närmare motiven. För närmare motiv fungerar t o m många kit 18-55 helt okej som nödlösning, men 70-200 är fantastiskt att täcka bra.
Tack för svaret! Ska inhandla en sådan till mig. Sen undrar jag vad det bästa alternativet är om man har en budget på 10 000kr. Tack på förhand.
 

Shacke

Medlem
Se till att du hittar ett objektiv med bra bakgrundsoskarpa (=ljusstyrka). Kombinationen av en APS-C kamera med ett 200mm, lite långt håll och tx. f 4 kan bli ganska slappt på den punkten. Och oftast finns fula reklamskyltar osv. som måste dämpas med bakgrundsoskarpan om man vill ha en bra och lite proffsig bild.

Jag skulle rekommendera EF 200/2.8L, 135/2L (lite kort kanske men det beror på vilka situationer du vill fånga), ett bra 70-200/2.8 eller kanske ett begagnat 300/2.8 - Canons första version af EF300/2.8L finns till lagom priser och tecknar bra från f3,2-3,5 og rakbladsskarpt på allt över. Men det är kanske lite svårt att hitta ett sådant….

400/5,6L eller nya 100-400 är bra gluggar men 400mm är oftast för mycket på en crop-kamera när det rör sig om fotboll.

Mvh. Johannes
Tack för svaret!
Sen undrar jag vad det bästa alternativet är om man har en budget på 10 000kr.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Sen undrar jag vad det bästa alternativet är om man har en budget på 10 000kr.
Eftersom du verkar plåta mycket i dåligt ljus är det nog ett beg Canon 70-200/2,8 is du ska försöka hitta.

Ett billigare o lättare alternativ är 70-200/4 is, om du klarar dig med den lägre ljusstyrkan.
 

Shacke

Medlem
Jag har en bonus fråga som jag skriver här istället för att starta en ny tråd.
För 10 000kr vilket objektiv får jag ut mest för inom sportfoto. Har kollat lite på Canon 135mm f/2 L. Vad säger/tycker ni?
 
ANNONS