Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Uppgradera kamerahus

Produkter
(logga in för att koppla)

emmaerica

Ny medlem
Hej,
Jag har fotat sedan 2010 och använder fortfarande min nybörjarkamera Nikon D3100 och känner att det är dags för en uppgradering. Jag är definitivt ingen nybörjare längre men långt ifrån professionell. Håller mig mycket till street photography och är ofta ute på sk Urban exploring. Är fattig student och har kikat på kameror under 15 000 kr. Vad har ni för rekommendationer på kamerahus från Nikon? Fördelar och nackdelar? Fullformat eller APS-C? Alla tips uppskattas!
All gott,
Emma
 

Ventures

Aktiv medlem
Har du optik som du är nöjd med? Det betyder oftast mer för vilka bilder man kan ta än kamerahuset. Mycket bra kamerahus kan man köpa billigt begagnat. Bra optik sjunker däremot inte mycket i pris när det nått drygt halva nypriset ungefär.
Som "fattig student" bör man ju låta de som ha råd ta kostnaden för nyköp. Är man missnöjd med ett begagnatköp brukar man få tillbaka pengarna när man säljer vidare. Kamerahus faller dock snabbt i pris så där får man skynda sig. :).
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Ventures sammanfattar ditt problem väldigt bra.

Köp begagnat.
Du får makalöst fina hus och objektiv för bra pris idag. Om de är ett år eller två spelar ingen roll.
Men glöm inte objektivet eller objektiven. Med ett nyare hus riskerar de att bli den svaga punkten.
 

lennart.sindahl

Avslutat medlemskap
Hej,
Jag har fotat sedan 2010 och använder fortfarande min nybörjarkamera Nikon D3100 och känner att det är dags för en uppgradering. Jag är definitivt ingen nybörjare längre men långt ifrån professionell. Håller mig mycket till street photography och är ofta ute på sk Urban exploring. Är fattig student och har kikat på kameror under 15 000 kr. Vad har ni för rekommendationer på kamerahus från Nikon? Fördelar och nackdelar? Fullformat eller APS-C? Alla tips uppskattas!
All gott,
Emma
Om man inte måste ha det allra senaste så är begagnatmarknaden ett utmärkt ställe att få mycket kamera för lite pengar.

Börja med att fundera på vad det är som begränsar dig med din nuvarande kamera. Önskemål om kortare skärpedjup kan vara en saknsom motiverar FX medan önskan om smidiga hus eller teleobjektiv får dig att fortsätta med DX. Fotograferar du mycket i lågt ljus kanske du letar upp en kamera med lågt brus osv osv

Och tänk på att objektiven är minst lika viktiga som huset
 

AWid

Aktiv medlem
Jag tycker du ska kika på en Nikon D750, fullformat till ett mycket bra pris begagnad.
Till Street och Urbex - är det ett speciellt smart val?
Till TS: Titta på någon spegellös modell som ett eventuellt alternativ, t ex Sony A6xxx eller något från Fuji så slipper du släpa på 1,5 kilo kamera som dessutom väcker uppmärksamhet på grund av storleken.
 

Kiboko

Aktiv medlem
Nikon D750 är ett bra förslag, och är något jag också skulle nämna för någon som ber om "rekommendationer på kamerahus från Nikon?" ...

Sedan är frågan vad du (TS) har för objektiv? Går du från DX till FX. Hur många nya objektiv behöver du köpa? Vilka kan du inte längre använda?
 
ANNONS