Annons

Laptop för bildbehandling

Produkter
(logga in för att koppla)

Beifeldtarn92

Aktiv medlem
Hej! :)

Är sugen på att köpa en laptop för bildbehandling, vad skulle ni rekommendera av det som finns ute på marknaden? Kikade på macbook men är allergisk mot deras operativsystem samt att jag skulle vilja ha lite större skärm.

Är inget proffs på något sätt, men det är ju kul om skärmen är någorlunda. Idag sitter jag på en sketen stationär med en TN panel som är helt åt fanders så allt är väl bättre än det jag har idag.

Funderade först på stationär igen men jag saknar utrymmet jag hade utan burk och stora skärmar, har väldigt begränsat med arbetsyta.

Mycket tacksam för alla svar och tips!

Tack på förhand och jag önskar er en kanonfin helg allesamman!
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Jag skulle först bestämma vilken budget och sedan försöka få så mycket det går för pengarna, som bra processor, att du kan uppgradera internminnet (vissa verkar vara fastlödda?) och en skärm som passar. SSD och RAM kan du allting uppgradera efter hand. Jag skulle ranka processorn och skärmen högst, Du kanske också kan använda en extern skärm? Tycker också generellt att 15" är för litet att redigera på.

Hörde ett påstående i veckan att PL/LR skrivs främst för PC idag mot tidigare Mac, med tanke på att du inte gillar Mac's OS :)
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Jag har inte kollat marknaden på sistone. Som du säger är TN inget att ha utan IPS eller OLED. Själv kör jag Lenovo X1 Yoga med OLED. Man får vad man betalar för tyvärr och skörm kostar en del. En klassiker är Dell ffa XPS15 men gärna vill man ha 4K eller QHD för att kunna granska utan att behöva zooma 1:1 hela tiden. Minst 16GB RAM skulle jag föreslå. i5 bör ju räcka för stillbildervi varje fall. Nu redigerar jag stillbilder och kraven på det mesta ökar med video. Tänk inte bara på upplösning och färgrymd. Man vill görna kunna kalibrera och det är ju inte fel om man är lite okunnig på detta om grå är någotsånär kalibrerad från fabrik. Hyfsade prestanda med bra skärm hamnar väl ännu på 15000kr eller mer. Kan man göra avkall på funktioner mm kan man kanske få ner ner. Alltid en fråga om pris kontra prestanda och smidighet.
 

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
Jag har inga tips om specifika modeller, men en del punkter du kan fundera på:

- budget: hur mycket pengar får den kosta som mest, och hur mycket "extrasaker" är du beredd att betala för? Det är oftast så att du får det du betalar för (med lite variation för "exklusiva" märken och annat)

- prestanda: hur mycket prestanda vill du ha? Det är enklare att använda en snabb, modern, dator med mycket minne än en långsammare, något äldre dator med mindre minne, men det kostar också mer.

- program: vilket (eller vilka) program vill du använda? Kolla upp tillverkarnas rekommendationer vad gäller tex minsta minnesmängd

- skärm: hur stor skärm vill du ha? Större skärm brukar vara lättare att arbeta på, men datorn blir mindre bärbar

- externa tillbehör: vilka externa tillbehör vill du kunna koppla in, och hur många samtidigt? Tex extern mus och extern HD kräver två USB-portar. Skall du dessutom ha ett extern tangentbord krävs ännu en USB-port. Vill du kunna koppla till en extern skärm? Med vilken typ av kontakt i så fall? (USB, HDMI, VGA...)
 

Der Steppenwolf

Aktiv medlem
Jag skulle först bestämma vilken budget och sedan försöka få så mycket det går för pengarna, som bra processor, att du kan uppgradera internminnet (vissa verkar vara fastlödda?) och en skärm som passar. SSD och RAM kan du allting uppgradera efter hand.
Du skriver att internminnet verkar vara fastlödd (det stämmer i vissa fall) men sedan tillägger du att RAM som är internminnet kan alltid uppgraderas efter hand vilket är omöjligt om OP väljer en burk med fastlödd internminne.

Ser du felet ?

Till OP. Vad har du tänkt spendera ? Finns bärbara från 5-6 tusen för bildbehandling till 40+. Ska vi räkna upp alla alternativ däremellan blir det svårt att hjälpa dig.
 

Beifeldtarn92

Aktiv medlem
Du skriver att internminnet verkar vara fastlödd (det stämmer i vissa fall) men sedan tillägger du att RAM som är internminnet kan alltid uppgraderas efter hand vilket är omöjligt om OP väljer en burk med fastlödd internminne.

Ser du felet ?

Till OP. Vad har du tänkt spendera ? Finns bärbara från 5-6 tusen för bildbehandling till 40+. Ska vi räkna upp alla alternativ däremellan blir det svårt att hjälpa dig.
Tack för svar! Glömde nämna att budget ligger på 15.000kr
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Du skriver att internminnet verkar vara fastlödd (det stämmer i vissa fall) men sedan tillägger du att RAM som är internminnet kan alltid uppgraderas efter hand vilket är omöjligt om OP väljer en burk med fastlödd internminne.

Ser du felet ?

Till OP. Vad har du tänkt spendera ? Finns bärbara från 5-6 tusen för bildbehandling till 40+. Ska vi räkna upp alla alternativ däremellan blir det svårt att hjälpa dig.
Självklart kollar man först att minnet går att uppgradera. Marknaden ändras hela tiden och man får hålla sig uppdaterad hur det ser ut för den dator man vill köpa. Låsta interminnen verkar vara ett nytt påfund och jag tycker som det står i tråden att 16 GB RAM är att föredra.
 

Der Steppenwolf

Aktiv medlem
Tack för svar! Glömde nämna att budget ligger på 15.000kr
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4812535
13.3 tums skärm, som alltid vid bärbara får du göra en avvägning, stor skärm=otymplig burk.
Annars en mycket fin maskin som kommer hålla länge tack vare väldig bra material och hårdvara inuti. I7 processor med en IPS högupplöst skärm på hela 3200x1800 punkter. Helt jäkla otrolig burk MEN minnet är fastlödd. Grejen är att för allra flesta är det totalt oviktigt. Inte många som uppgraderar/öppnar sin burk och du har redan 16GB som räcker gott ;)

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4975484
Lite (väldigt lite) sämre CPU men minnet går att uppgradera om du vill, 16 GB att börja med, Lenovo (fd IBM) erkända otroliga byggkvalitet och något större skärm på 14 tum.

Jag hade gått med Razer helt enkelt då den har så pass fin skärm och upplösningen är att dö för.
Att den är ruggig snygg och har en något snabbare CPU gör inte saken sämre.
 

Third eye

Aktiv medlem
Tjejen köpte senaste Dell XPS 15, i7, 4K och 16gb RAM som jag är otroligt avundsjuk på. Brukar låna den när jag vill sitta i soffan och redigera i Premiere Pro. 4k Skärmen är enligt mig helt otrolig och slår båda våra Dell Ultrasharpskärmar lätt. Trodde den skulle vara besvärlig först...4k på 15", men menyerna skalar perfekt.
För henne var det den enda laptop som hade hårdvaran OCH fullstor minnesläsare.
Kruxet, hon gav 20k på kampanj.
Men så finns samma dator för 15.000kr fast med vanlig full-HD men som inte fått lika bra betyg, mer som en vanlig standard ips-skärm om man är tillfreds med det.

Som maskin en riktig arbetshäst, slimmad och skön att arbeta vid.
Sedan finns det ett gäng slimmade ultrabooks för ca den pengen...men som hela tiden saknar något man vill ha :)
 

Beifeldtarn92

Aktiv medlem
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4812535
13.3 tums skärm, som alltid vid bärbara får du göra en avvägning, stor skärm=otymplig burk.
Annars en mycket fin maskin som kommer hålla länge tack vare väldig bra material och hårdvara inuti. I7 processor med en IPS högupplöst skärm på hela 3200x1800 punkter. Helt jäkla otrolig burk MEN minnet är fastlödd. Grejen är att för allra flesta är det totalt oviktigt. Inte många som uppgraderar/öppnar sin burk och du har redan 16GB som räcker gott ;)

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4975484
Lite (väldigt lite) sämre CPU men minnet går att uppgradera om du vill, 16 GB att börja med, Lenovo (fd IBM) erkända otroliga byggkvalitet och något större skärm på 14 tum.

Jag hade gått med Razer helt enkelt då den har så pass fin skärm och upplösningen är att dö för.
Att den är ruggig snygg och har en något snabbare CPU gör inte saken sämre.
Oj, har inte ens kikat på speldatorerna eftersom så många säger att färgåtergivningen inte är bra och skärmarna som är anpassade för spel ska generellt vara sämre än "vanliga" 60hz ips-skärmar. Men jag är ingen expert, därför jag rådfrågar här.

Prismässigt hade razern gått, dock var den på kampanj så gäller ju att slå till snart i så fall.

Lenovon lockade faktiskt! Har du någon aning om hur Lenovos yoga(maskiner) står sig emot denna? gillar idén med att kunna få bort tangentbordet och skärmen så nära kroppen när man jobbar med den, men såg en YT-review där någon klagade på en gulaktig ton på sina bilder.
 

Beifeldtarn92

Aktiv medlem
Tjejen köpte senaste Dell XPS 15, i7, 4K och 16gb RAM som jag är otroligt avundsjuk på. Brukar låna den när jag vill sitta i soffan och redigera i Premiere Pro. 4k Skärmen är enligt mig helt otrolig och slår båda våra Dell Ultrasharpskärmar lätt. Trodde den skulle vara besvärlig först...4k på 15", men menyerna skalar perfekt.
För henne var det den enda laptop som hade hårdvaran OCH fullstor minnesläsare.
Kruxet, hon gav 20k på kampanj.
Men så finns samma dator för 15.000kr fast med vanlig full-HD men som inte fått lika bra betyg, mer som en vanlig standard ips-skärm om man är tillfreds med det.

Som maskin en riktig arbetshäst, slimmad och skön att arbeta vid.
Sedan finns det ett gäng slimmade ultrabooks för ca den pengen...men som hela tiden saknar något man vill ha :)
Den lockade rätt så ordentligt :O har dock försökt sätta taket kring 15.000, blir så lätt att man höjer med en tusenlapp för något annat sen inser man att bara för en tusenlapp till så får man den, rätt som det är så tittar man på saker för 5-6000kr över satt budget haha.. Hände på senaste bilen
 

Der Steppenwolf

Aktiv medlem
Oj, har inte ens kikat på speldatorerna eftersom så många säger att färgåtergivningen inte är bra och skärmarna som är anpassade för spel ska generellt vara sämre än "vanliga" 60hz ips-skärmar. Men jag är ingen expert, därför jag rådfrågar här.

Prismässigt hade razern gått, dock var den på kampanj så gäller ju att slå till snart i så fall.

Lenovon lockade faktiskt! Har du någon aning om hur Lenovos yoga(maskiner) står sig emot denna? gillar idén med att kunna få bort tangentbordet och skärmen så nära kroppen när man jobbar med den, men såg en YT-review där någon klagade på en gulaktig ton på sina bilder.
Razer är en spelmärke men detta är ingen spelburk ;)

Yoga jämfört med denna är väl största skillnad i just skärmen samt att byggkvalitet är lite högre på vanliga burkar. Frågan är hur länge Yoga håller då man använder sig av upphängningsmekanismen på ett annat sätt.

En del Yoga burkar har problem med färgåtergivning men långtifrån alla. Mitt tips är att hitta den Yoga du är intresserad av och sedan gå över till YT och kika på tester där på just det burken :)
 

Egoben

Medlem
Kanske tråkigt svar men jag skulle ändå välja en bärbar Mac och sedan en ritplatta från Wacom. En ny bärbar dator, även en Macbook Air, är fullt tillräckligt för bildbehandling och du kan enkelt koppla in en extern skärm om behovet uppstår. Till och med en begagnad Macbook Pro 15" för under 10.000 kr (med ssd!) gör ett strålande jobb för bildbehandling såvida du inte behöver ha 50 tunga psd-filer öppna samtidigt. Se bara till att inte ha dina bilder du ska jobba med på en extern långsam hårddisk utan en ssd-disk, om det är hastighet du är ute efter alltså. Annars funkar det mesta i dagens läge. Det var länge sedan en hyfsat modern dator var för långsam för bildbehandling.
 

Beifeldtarn92

Aktiv medlem
Kanske tråkigt svar men jag skulle ändå välja en bärbar Mac och sedan en ritplatta från Wacom. En ny bärbar dator, även en Macbook Air, är fullt tillräckligt för bildbehandling och du kan enkelt koppla in en extern skärm om behovet uppstår. Till och med en begagnad Macbook Pro 15" för under 10.000 kr (med ssd!) gör ett strålande jobb för bildbehandling såvida du inte behöver ha 50 tunga psd-filer öppna samtidigt. Se bara till att inte ha dina bilder du ska jobba med på en extern långsam hårddisk utan en ssd-disk, om det är hastighet du är ute efter alltså. Annars funkar det mesta i dagens läge. Det var länge sedan en hyfsat modern dator var för långsam för bildbehandling.
Ska absolut kika lite till på macbooks, inte så att jag hatar dom på något sätt. Ja SSD är viktigt :)
 

hbg-bild

Aktiv medlem
Har tittat på Dell XPS 15 tum med standard IPS skärm pris 15900:- hos Dustin .
Räcker det med denna standard ips skärm om jag skall redigera stillbilder i capture one ??
Någon sa att allt blir litet om jag väljer 4k !? Har valt 15 tum som absolut minsta storlek om jag skall vara mobil och samtidigt kunna redigera någorlunda .....
Färgåtergivning bör väl vara samma?
 

Der Steppenwolf

Aktiv medlem
.
Färgåtergivning bör väl vara samma?
IPS eller någon annan teknik betyder inte per automatik klockren färgåtergivning. Långt ifrån.
Det enda automatiska slutsats du kan dra med IPS och andra tekniker är att dom har bättre återgivning än TN paneler men that's it ;)

Du ska titta på hur mycket av sRGB och Adobe RGB skärmen klarar av att visa. Dom flesta bärbara som inte är gjorda speciellt för bildbehandling ligger på runt 72% till 76% av Adobe RGB.
Dom bättre kommer upp i 90% med några undantag som ligger på 99% eller tom 100% men dessa ligger på 25+ tusen.
Sedan ska man kalibrera. Oavsett även om du köper det dyraste burken så måste man kalibrera om man är seriös angående färgerna.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Har tittat på Dell XPS 15 tum med standard IPS skärm pris 15900:- hos Dustin .
Räcker det med denna standard ips skärm om jag skall redigera stillbilder i capture one ??
Någon sa att allt blir litet om jag väljer 4k !? Har valt 15 tum som absolut minsta storlek om jag skall vara mobil och samtidigt kunna redigera någorlunda .....
Färgåtergivning bör väl vara samma?
Nej färgåtergivningen måste inte vara samma. Det är olika leverantörer av skärmarna. Du får läsa på om just den Dell XPS 15 med HD skärmen. Själv kör jag med sRGB så Adobe RGB skärm behövs i o f s inte för mig. Men skärmen bör då täcka hela sRGB annars är det för snålt. Givetvis är man petig är Adobe RGB bättre men jag tror inte att du får nära full Adobe RGB i 4K för de pengarna.

4K ser jag ffa som en fördel om man vill kolla kontrast och skärpa utan att behöva zooma in så mycket. Själv kör jag QHD på en 14". Räcker bra för mig.
 

Beifeldtarn92

Aktiv medlem
IPS eller någon annan teknik betyder inte per automatik klockren färgåtergivning. Långt ifrån.
Det enda automatiska slutsats du kan dra med IPS och andra tekniker är att dom har bättre återgivning än TN paneler men that's it ;)

Du ska titta på hur mycket av sRGB och Adobe RGB skärmen klarar av att visa. Dom flesta bärbara som inte är gjorda speciellt för bildbehandling ligger på runt 72% till 76% av Adobe RGB.
Dom bättre kommer upp i 90% med några undantag som ligger på 99% eller tom 100% men dessa ligger på 25+ tusen.
Sedan ska man kalibrera. Oavsett även om du köper det dyraste burken så måste man kalibrera om man är seriös angående färgerna.
Vart ser man sRGB och Adobe RGB om datorerna? Måste man kolla youtube reviews isf? eller kan man se det i teknisk specifikationer?
 

Third eye

Aktiv medlem
Har tittat på Dell XPS 15 tum med standard IPS skärm pris 15900:- hos Dustin .
Räcker det med denna standard ips skärm om jag skall redigera stillbilder i capture one ??
Någon sa att allt blir litet om jag väljer 4k !? Har valt 15 tum som absolut minsta storlek om jag skall vara mobil och samtidigt kunna redigera någorlunda .....
Färgåtergivning bör väl vara samma?
Full-hd skärmen är säkert helt ok på xps 15, fått lite kritik och vare sig flickvännen eller jag tykte den var bra nog, så hon köpte 4k varianten.
Folk brukar säga att det blir för smått med 15 tum 4k, men efter att att kört nästan hela Adobesviten, klient mot jobbserver och affärssystem och allehanda surf så har vare sig flickvännen eller jag någon gång stött på att skalningen inte fixat det.
Som jag skrev tidigare, det är så stor skillnad på 4k mot full hd på våra bärbara så jag är direkt sur på mig själv att jag inte själv köpte samma som tjejjen.
 
ANNONS