Fotosidans Forum > Annat > Övrigt om foto > Vilket är det fulaste svängelska foto-ordet?

Besvara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne
Gammal 2018-03-16, 12:04
mombasa

Lars Smålänning skrev: Vi har sedan länge haft motsatserna hård - mjuk resp. skarp - oskarp. Men nu har det blivit allt vanligare att, i stället för oskarp, använda ordet mjuk. Motsatsen till skarp skulle alltså vara mjuk! Vilken fördel tror man sig uppnå med detta språkbruk?
Ja, dubbelfel. De är inte ens synonyma. Det gick väl bra attt kopiera skarpa neg på både mjukt och hårt papper om minnet inte är helt fel. :-)
Annars är saturera ett rätt fult ord. Mättnad borde gå lika bra.
Gammal 2018-03-16, 12:05
PMD

acke skrev: Om man prompt måste använda kroppa i stället för beskära, skriv då åtminstone kroppa. Att skriva croppa, eller ännu värre cropa, ser fult ut. Extremt fult.
Kroppsensor. Hm, det låter som en grej som sjukvårdspersonal sätter på hjärtpatienter.
Gammal 2018-03-16, 12:15
acke

Kroppsensor är ytterligare ett fult och missvisande ord. Att man beskär en bild betyder att man tar bort bitar av originalbilden. I vilket avseende är sensorn i en kamera beskuren?

PMD skrev: Kroppsensor. Hm, det låter som en grej som sjukvårdspersonal sätter på hjärtpatienter.
Gammal 2018-03-16, 13:31
acke

Hur uttalar man chimpa på svenska? Med sj-ljud eller tj-ljud? På engelska är det väl ett tj-ljud, som i chimpanzee och champion.

Å andra sidan, om associationen till schimpans ska bevaras, så bör det naturligtvis bli schimpa.

Schimpa kan jag köpa faktiskt. Det är ett användbart ord för en företeelse som saknar svensk benämning. Stavningen schimpa smälter också in ganska bra i svenska språket. Den enda invändningen är väl om någon djurvän ser ordet som kränkande för en av människans närmaste släktingar.

Timo Peter Grönlund skrev: Här är en länk där begreppet används för gatufotografering. Texten nedan har några bilder som illustrerar det begripligt.

http://erickimphotography.com/blog/2...t-photography/

Senast redigerad av acke den 2018-03-16 klockan 13:53.
Gammal 2018-03-16, 15:20
iSolen.se

PMD skrev: Kroppsensor. Hm, det låter som en grej som sjukvårdspersonal sätter på hjärtpatienter.
Haha. Eller något för övergångsställena.
Gammal 2018-03-16, 16:21
Grevture
Administratör

Fast då hade man skrivit kroppssensor, inte kroppsensor :)
Gammal 2018-03-16, 16:22
Grevture
Administratör

Timo Peter Grönlund skrev: Chimpa, både som ord och i dess betydelse.

Att se sportfotografer glutta på displayen SIC! under pågående evenemang är lika hemskt som ordet som används för att beskriva detta ofog.
Jag kan hålla med om att ordet är lite medioker svenska, men vad är det för fel på själva beteendet? (hälsar en lite förbryllad sportfotograf)
Gammal 2018-03-16, 16:31
acke

Somliga tycker nog att det signalerar dåligt självförtroende att blänga på kamerans skärm efter varje exponering. Som om man inte litade på sin egen förmåga att ta skarpa och välexponerade bilder.
Grevture skrev: Jag kan hålla med om att ordet är lite medioker svenska, men vad är det för fel på själva beteendet? (hälsar en lite förbryllad sportfotograf)
Gammal 2018-03-16, 16:36
hornavan

Erik Normark skrev: Det syftar väl på att ljusstark optik kan ge snabbare slutartider, vilket känns som ett ganska motiverat uttryck.

För övrigt stavas väl svängelska med 'e', om vi nu ska vara språkpetiga i den här tråden ;-) (syftar på rubriken)
Ännu petigare; slutartider är inte snabba, eller långsamma, de är korta eller långa. Temperaturen är inte varm eller kall, den är hög eller låg, liksom priset som inte är dyrt eller billigt.
Tripod är mitt favvo hatord.
Gammal 2018-03-16, 16:36
Fredsson

Ordet kanske finns på svenska också men jag är inte så förtjust i "kit". T ex kit-objektiv. Borde väl finnas ett bättre ord för det. Som gammal Nikon fantast blev det också lite tokigt när deras olika kameror med tillägget S såldes i paket. Då blev det t ex Nikon D300SKIT, vilket inte lät så roligt :-)
Gammal 2018-03-16, 16:48
acke

Du måste skoja?!?
Finns det människor med svenska som modersmål som säger tripod i stället för stativ? Du milde tid...

Är det en tripod eller ett tripod? Hur böjer man ordet? Tripoden? Tripoddarna? ;-)

hornavan skrev: Tripod är mitt favvo hatord.
Gammal 2018-03-16, 17:04
acke

Ha, tripod finns t.o.m. i SAOL. Alltså fullt accepterat som ett svenskt ord! Det hade jag ingen aning om.
Böjning tripoden, tripoder, tripoderna.
Man lär sig något nytt varje dag.

Undrar varför inte stativ duger längre...

acke skrev: Du måste skoja?!?
Finns det människor med svenska som modersmål som säger tripod i stället för stativ? Du milde tid...

Är det en tripod eller ett tripod? Hur böjer man ordet? Tripoden? Tripoddarna? ;-)
Gammal 2018-03-16, 17:10
alfin

Croppa, print och printa tycker jag är OK. Nästan vedertaget. I alla fall print och printa. Chimpa låter lite töntigt...
Gammal 2018-03-16, 17:24
PMD

acke skrev: Somliga tycker nog att det signalerar dåligt självförtroende att blänga på kamerans skärm efter varje exponering. Som om man inte litade på sin egen förmåga att ta skarpa och välexponerade bilder.
Det finns väl tillfällen då det passar bra att schimpa och tillfällen då det passar dåligt?
Det är knappast något man behöver reta sig på att andra gör.
Gammal 2018-03-16, 17:27
acke

Håller med. Jag schimpar själv titt som tätt.
PMD skrev: Det finns väl tillfällen då det passar bra att schimpa och tillfällen då det passar dåligt?
Det är knappast något man behöver reta sig på att andra gör.

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:59.

Elinchrom ELM8