Fotosidans Forum > Annat > Övrigt om foto > Borde vi använda ett annat ord än ”spegelfri/spegellös”

Besvara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne
Gammal 2018-08-24, 20:26
afe

fotobollfoto skrev: När det gäller dubbfria däck har man ju faktiskt i vissa fall försökt lansera termen ”friktionsdäck”.
Dubbfritt är positivt för somliga, men för oss som har blankis på hemvägen ibland är dubblös mer passande :)
Gammal 2018-08-24, 20:33
fotobollfoto

afe skrev: Dubbfritt är positivt för somliga, men för oss som har blankis på hemvägen ibland är dubblös mer passande :)
Dubbdäck på jonnen är i det närmaste en förutsättning för den som jonnar på vintern. Men dubblöst efter vinterns slitage kan bli halkigt
:-)
Gammal 2018-08-24, 21:25
Henrik L Jonsson

fotobollfoto skrev: När det gäller dubbfria däck har man ju faktiskt i vissa fall försökt lansera termen ”friktionsdäck”.
Visst är det så. Fast termen syftar på att kameran saknar dubbdäck.
Gammal 2018-08-24, 21:30
fotobollfoto

Henrik L Jonsson skrev: Visst är det så. Fast termen syftar på att kameran saknar dubbdäck.
Aha!

Då vill jag nog ha en sådan. :-)

Men nu är jag orkeslös efter en hård arbetsvecka. Imorgon är en arbetsfri dag så att man kan vila upp sig. God natt.
Gammal 2018-08-24, 23:01
martinot

fotobollfoto skrev: Bostadslös. Arbetslös. Moderlös. Benlös. Barnlös. Spegellös.
Arbetsbefriad (kan vara negativt om det är ofrivilligt för personen i fråga).

Förarlös (kan vara eftertraktad funktion på framtida bilar som är positivt).

Alkoholfri (kan vara negativt för vissa i vissa lägen).
Gammal 2018-08-24, 23:47
PMD

afe skrev: Vi som är aktiva i motorcykelvärlden använder orden hoj och cykel i betydelsen motorcykel. Cyklar man måste framföra av egen kraft är trampcyklar. :)
Ibland kallar vi vår motorcykel för moped eller moppe också, men det kanske bara är i vissa subkulturer. :-)

Jag tror också att det kommer att lösa sig med tiden, och det är väl egentligen bara vi nördar som bryr sig om ifall en kamera innehåller speglar eller inte.
Jag tror att de allra flesta idag (som är fotointresserade och använder systemkameror) förstår både spegelfri och spegellös. Det är inte superviktigt om man använder det ena eller det andra, och jag håller med både dig och Martin om att det så småningom kommer att vara en icke-fråga.
Gammal 2018-08-25, 09:09
Gamle Svarten

"Spegellös" och "spegelfri" är inte bra beteckningar. Jag håller med Petter som startade tråden.
Beteckningar ska beskriva vad som finns, annars blir det problem.
Sony (Minolta) har ett kamerasystem som kallas för A-mount. Det har en fast (delvis genomskinlig) spegel, EVF, och AF på både sensor och separat platta.
Vad kallas den kameratypen? "Spegelfast"?
"Spegellösa" blir då DSLR-kameror som har lösa (rörliga) speglar.
Vad kallar ni Sony (Minolta) A-mount-systemet för?
Jag vet, det är en kamerakonstruktion som det inte ofta pratas om, men om ni skulle ge det en beteckning, vad skulle det bli?
Gammal 2018-08-25, 09:14
Gamle Svarten

Är Sony (Minolta) A-mount en "spegellös kamera med spegel"?
Gammal 2018-08-25, 09:21
martinot

Gamle Svarten skrev: "Spegellös" och "spegelfri" är inte bra beteckningar. Jag håller med Petter som startade tråden.
Beteckningar ska beskriva vad som finns, annars blir det problem.
Vad har du för förslag för förarlösa bilar, koffeinfritt kaffe eller alkoholfri öl?
Gammal 2018-08-25, 09:34
Gamle Svarten

martinot skrev: Vad har du för förslag för förarlösa bilar, koffeinfritt kaffe eller alkoholfri öl?
Bilar brukar ha förare, kaffe brukar ha koffein, öl brukar ha alkohol.
Det är en del av deras karaktärer, som vi allmänt känner dem.
För kameror är "normalläget" inte längre så entydigt.
Dessutom är inte en spegellös kamera en DSLR-kamera utan spegel, utan det skiljer mer än så.
Du undviker problemställningen/frågan.
Vad ska man ge Sony (Minolta) A-mount-systemet för beteckning?
Gammal 2018-08-25, 16:39
Henrik L Jonsson

Gamle Svarten skrev: Vad kallar ni Sony (Minolta) A-mount-systemet för?
En parentes.
Gammal 2018-08-25, 21:01
martinot

Gamle Svarten skrev: Bilar brukar ha förare, kaffe brukar ha koffein, öl brukar ha alkohol.
Det är en del av deras karaktärer, som vi allmänt känner dem.
För kameror är "normalläget" inte längre så entydigt.
Vad händer den dagen då förarlösa bilar utgör 50% eller fler av alla fordon?
Gammal 2018-08-25, 22:29
Erik Schalin

Henrik L Jonsson skrev: En parentes.
Väldigt roligt tråd det här.
Kan bli helt mållös.
Gammal 2018-08-26, 00:03
PMD

Gamle Svarten skrev: Är Sony (Minolta) A-mount en "spegellös kamera med spegel"?
Sonys senare modeller med A-fattning kallas för SLT (Single Lens Translucent). Någon bra svensk översättning har jag inte på lut.

(Translucent är f.ö. en dålig benämning på "spegeln" som sitter i t.ex. A77. Den delar ju upp ljuset i en del som går rakt igenom och en del som reflekteras. Translucent betyder däremot halvgenomskinlig, dvs något som släpper igenom en del av ljuset. Reflektion ingår inte nödvändigtvis i begreppet translucent.)

Tidigare Sony-kameror med A-fattning, t.ex. A900, är spegelreflexkameror.
Gammal 2018-08-26, 08:52
martinot

Erik Schalin skrev: Väldigt roligt tråd det här.
Kan bli helt mållös.
Jag tycker det borde heta målfri.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:18.

Elinchrom ELM8