Gammal 2019-01-01, 12:57
FiCa1

Tummen upp Touché
iSolen.se skrev: Den är väl också monokrom :-) Rött...
Aj, aj, aj. iSolen har rätt som ser rött. Jag får bättra mig.

/ FiCa1
Gammal 2019-01-01, 14:26
Artis

jonasfj skrev: Jag skulle inte ha något emot att utöka förbudet till bilder av folk som tittar på sina smartphones, åldringar med rullator eller tandlösa gubbar i Bangkok. Listan kan nog göras längre...
Mitt inlägg handlade egentligen inte om förbud. Tycker själv inte om ”onödiga” förbud eller om man så vill censur.
Det var mest som pik mot poolpoliser som försöker censurera bilder och just i gatufoto är det så påtagligt. Man blir censurerad för ens signatur i bilden med motiveringen att man bryter med poolsregler och tillför någonting i bilden. Det får man absolut inte göra. Varken tillägga eller ta bort. Ursprungligen handlade det nog om att man klonar bort eller till saker och det man förstår. Syftet var att bilden ska vara som det var vid fotoögonblicket. Poolpoliser medvetet undanhåller just en viktig sak nämligen att omvandla en färgbild till svartvit i bildprogram borde diskvalificera bilden. Den är nämligen manipulerad. Ett motiv i ser helt annorlunda ut om den är fotad i färg eller sv/v. Bilden har helt annan karaktär. Det är en annan sak när bilden tas med en sv/v film eller modifieras i bildbehandlings program. Den svartvita bilden blir inte samma om man tar den med en digitalkamera inställd på sv/v eller bilden omvandlas i programmen. Kontentan är att poolpoliser censurerar signatur i bilden och undrar om man kanske korrade perspektivet och blundar helt för sv/v manipulering.
Gammal 2019-01-01, 16:04
Frekeman

Kul att det diskuteras gatufoto i forumet. Personligen har jag stort intresse av denna genre. Det och att jag är en poolvärd/poolpolis i gatufotopoolen gör att jag vill besvara vissa påståenden i denna tråd.

- Svartvitt eller färg? Det är en seglivad myt att gatufoto "ska" vara i svartvitt. Traditionellt ansågs färgfotografi ej platsa i konstnärliga sammanhang och därmed fotade många av pionjärerna inom genren i just svartvitt. Men, det var då det. Sedan många år så har det fotats en massa gatufotografi i färg (Martin Parr, Joel Meyerowitz, Alex Webb, Harry Gruyaert, David Alan Harvey och Constantin Manos för att nämna några). Och, det är slående att i diverse gatufotofestivaler (London 2017-2018, Miami 2016) som jag personligen närvarat vid så är finalisternas bilder mestadels i färg. I London skulle jag höfta till med att 90% av bilderna var färgbilder.
- Att gatufota är jättelätt, dvs att ge sig ut med kameran och fota i det publika rummet kan ju nästan alla göra som har en kamera till förfogande. Men, det är extremt svårt att skapa ett bra gatufoto. Därmed är det självfallet så att de flesta bilder i gatufotopoolen är av rätt låg kvalitet och att ondgöra sig över det är bara att slå in öppna dörrar. Jag lade själv in en bild igår som sågades av Peter Eskilsson på ett härligt sätt med all rätt. Förhoppningsvis så kan hans kommenterar och mitt svar läsas av andra poolmedlemmar så att de får en uppfattning om hur svårt gatufoto faktiskt är. En pool blir vad man gör den till. Ingen blir sämre överlag med allt färre aktiva medlemmar som lägger upp bilder och kommenterar.
- Svartvit konvertering. En av de fina grejerna med gatufoto är att det är en så demokratisk genre - alla kan i princip utföra den. Är det verkligen rätt att begränsa det svartvita uttrycket eljest till de som har råd, kunskap och tid att fota svartvitt med film? Eller ha råd till en Leica Monokrom? Att tycka så är elitistiskt så det förslår. När du fotar med svartvit film i kameran så ser ju världen vid fotoögonblicket lika färggrann ut som när du fotar i färg? Att tänka "svartvitt" med en digitalkamera med vetskap om att resultatet skall vara svartvitt är väl nästan lika ärligt som att fota med svartvit film?
- Regler. De regler som idag finns i gatufotopoolen skulle nog med råge omfatta den stora majoriteten av bra gatufoton som tagits genom tiderna. Det är inte att kunna bryta mot reglerna i poolen som håller bra gatufoton tillbaka utan det är just det svåra i gatufotokonsten i sig som är kruxet och det med all rätt. Personligen tycker jag att "vattenmärken" eller "signaturer" i själva fotot är motbjudande så jag hade inga problem att "censurera" bort bilder där sådana lagts till. Det är visserligen inte så tydligt angivet i reglerna men av tradition är det förbjudet och vi kan inte behandla olika fotografer olika.
- Facebook, Flickr och Instagram vs Fotosidan. Jag publicerar bilder på Flickr och mer seriöst på Instagram men några intressanta och resonerande kommentarer får jag inte där utan de finner jag faktiskt på Fotosidan. Facebook använder jag nästan uteslutande för den sociala biten och inte för att titta på foton. Jag kan ha fel men utifrån min personliga erfarenhet så tycker jag att Fotosidan står sig väl för intressanta diskussioner om foton.

Mvh och Gott Nytt År!
/Fredrik
Gammal 2019-01-01, 16:20
ehrsa

cango skrev: kanske det kan lösas med att anamma fågelfototeknik i gatufoto? Dvs, sitta i ett kamouflerat gatugömsle med långt tele, och därmed slippa interaktionen med folk - och så fångar man folk i deras rätta miljö utan att störa dem. Rätt typ av åtel kanske kan hjälpa? (liggande pengar/ en öl/ en mobil som saknar ägare etc etc)

;-)
He he, det är redan provat av den eminenta gatufotografen Bengt Hanson, dessutom i färg..

Kan ses här: https://www.fotosidan.se/blogs/fritt...6.htm#comments

Hälsn!
Gammal 2019-01-01, 16:20
PMD

Artis skrev: Den svartvita bilden blir inte samma om man tar den med en digitalkamera inställd på sv/v eller bilden omvandlas i programmen.
Det är förmodligen riktigt i de flesta fall, men det går ju att ställa in ett råkonverteringsprogram så att det använder samma parameterinställningar som kameran hade.
Gammal 2019-01-01, 16:21
PMD

Frekeman skrev: Att tänka "svartvitt" med en digitalkamera med vetskap om att resultatet skall vara svartvitt är väl nästan lika ärligt som att fota med svartvit film?
Om man vill fotografera i svart-vitt med en digitalkamera så blir det kanske lättare (och bättre?) om man har en spegelfri kamera med en EVF som man kan ställa in att visa svart-vitt.
Gammal 2019-01-01, 17:41
Artis

PMD skrev: Det är förmodligen riktigt i de flesta fall, men det går ju att ställa in ett råkonverteringsprogram så att det använder samma parameterinställningar som kameran hade.
Själv tycker jag att man får bättre resultat i råkonverterings program än rakt av från kamera.
Gammal 2019-01-01, 18:16
afe

PMD skrev: Om man vill fotografera i svart-vitt med en digitalkamera så blir det kanske lättare (och bättre?) om man har en spegelfri kamera med en EVF som man kan ställa in att visa svart-vitt.
Fast det har inget med gatufoto att göra, så den diskussionen kan kanske tas i egen tråd?

Gatufoto kan förstås vara i både färg och svartvitt.
Gammal 2019-01-01, 18:28
Krister A

Gatufoto
Hej på er.
Har läst alla inläggen här och finner det intressant då jag själv gärna tar bilder som allmänt kallas "Gatufoto"
Skulle gärna vilja vara med i gatufotopoolen men kan inte , efter att ha läst reglerna (om jag nu kommer ihåg rätt) så får man inte ta bort eller förändra i bilderna. I princip bara beskära, skugga och efterbelysa bilden.
Får en känsla av att det också kan vara så i naturfoto.
För mig är det helt ointressant hur man gör med sin bild för att förmedla sin känsla för motivet, det viktiga är vad för slutresultat som man får fram.
Om jag plockar bort något direkt i den verkliga situationen eller klonar bort det i photoshop så gör jag gärna det om det kan få till den känsla som jag vill ha.
Vissa tycker inte man ska påverka det som händer i gatufoto utan bara avbilda det som sker, visst så fotar jag själv ibland också men vill ofta också gärna få ett personligt möte med de jag fotar. Det ger så oerhört mycket tillbaka.
Sedan om det ska vara i färg eller i s/v tycker jag var och en faktiskt själva får avgöra, även om jag själv föredrar det s/v, då jag tycker det gör att man ser och renodlar motivet på ett annat sätt än i en bild i färg.
Men jag tycker inte att man ska ha med sitt namn i bilden, det stör rent för mycket för mig, de som vill ta ens bild kan utan problem plocka bort det ändå.
Men det är bara vad jag tycker.
Kan väl bara konstatera att jag tycker det finns rent för mycket regler i gatufoto som begränsar oss.
Håller med Börje Norhager i hans konstaterande "att bilden måste ha något mer att säga, ge upphov till en känsla eller ett engagemang, positivt eller negativt från bildbetraktarens sida".
Att man försöker göra något mer än bara avbilda något, annars blir det blir som en art-bild, som jag ser mycket i naturfoto och då blir det gärna tråkigt.
Får också en känsla av att många inte kan eller vill efterbehandla sina bilder i något fotoprogram. Att bilden ska vara färdig rakt ut från kameran. Det är som att man inte skulle göra något med sin bild i ett mörkrum när man jobbade med det analoga.
För mig är det märkligt att inte efterbehandla sina bilder, då det kan lyfta en bild oerhört mycket.
Angående vilken kamera man använder så är det också helt ointressant för mig, samma här, det viktiga är vad man får fram inte vilken utrustning man använder.
Som man skulle säga till en kock som har tillagat en riktigt god middag att det måste vara en riktigt bra spis han har eftersom maten blev så god och det gör man väl inte.
Själv började jag med det analoga s/v fotot och när jag gick över till digitalt så har jag nästan uteslutande fortsatt med att göra s/v bilder, varför det. Kanske för att jag är en målare med defekt färgseende :-)
Ja det blev mycket av detta, med mina funderingar.
God fortsättning på er.
Gammal 2019-01-01, 18:43
fotobollfoto

Krister A skrev: [...]
Som man skulle säga till en kock som har tillagat en riktigt god middag att det måste vara en riktigt bra spis han har eftersom maten blev så god och det gör man väl inte.
[...]
Här på FS pratar vi helst om varandras spisar.
Det skrivs spalkilometrar om dess möjligheter, men inte så mycket om maträtterna som faktiskt presteras.
Gammal 2019-01-01, 18:59
PMD

afe skrev: Fast det har inget med gatufoto att göra, så den diskussionen kan kanske tas i egen tråd?
Det handlade om hur man åstadkommer "ärligt" svart-vitt gatufoto.

Gatufoto kan förstås vara i både färg och svartvitt.
Klart det kan.

Jag tycker inte om att det ställs upp regler för en viss sorts fotografi, och det gäller naturligtvis även gatufoto. De som inte gillar en viss sorts bilder kan sluta titta på dem och undvika att söka upp den sortens bilder i fortsättningen.
Gammal 2019-01-01, 19:15
fotobollfoto

PMD skrev: [...]
Jag tycker inte om att det ställs upp regler för en viss sorts fotografi, och det gäller naturligtvis även gatufoto. De som inte gillar en viss sorts bilder kan sluta titta på dem och undvika att söka upp den sortens bilder i fortsättningen.
Nu är väl utmaningen att INOM gruppen som tycker om gatufoto finns det olika åsikter om vad som ska räknas dit.
Gammal 2019-01-01, 19:57
iSolen.se

fotobollfoto skrev: Nu är väl utmaningen att INOM gruppen som tycker om gatufoto finns det olika åsikter om vad som ska räknas dit.
Passar inte reglerna är det väl bara att starta en ny grupp, gatufoto finns i lika många smaker som fotografer.
Gammal 2019-01-01, 19:57
cango

ehrsa skrev: He he, det är redan provat av den eminenta gatufotografen Bengt Hanson, dessutom i färg..

Kan ses här: https://www.fotosidan.se/blogs/fritt...6.htm#comments

Hälsn!
:-) :-) Bra bilder dessutom!
Gammal 2019-01-01, 21:13
MattiasL

Det är egentligen lite konstigt att en genre som är så teknikoberoende har fått så mycket vaga regler knutna till sig.
Jag upplever att ett problem som hela genren både utanför och inom Fotosidan dras med är att det diskuteras alldeles för mycket vad som är ett gatufoto och inte, och hur man rent tekniskt når fram till ett resultat som känns igen som gatufoto.
Ibland finns det ett sätt att prata inom genren som att man, lite hårt uttryckt, spelar lite gatufotobingo vad gäller motiv och sätt, och kopierar tidigare mästares motiv och metoder på bekostnad av lust och vad man verkligen är intresserad av att skildra. Personligen har jag aldrig fattat det här med att man inte ska interagera med sin omgivning. Det gör man ju vare sig man vill eller inte, på olika sätt.

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:25.